Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-08-13, 13:58
  #1
Medlem
Turistens avatar
Tjena

Jag misstänker att vår internetanslutning bryts ibland. Avbrotten är väldigt korta men vissa användare märker det direkt då de blir utkastade ur diverse applikationer.
Innan jag går och skäller på vår ISP skulle jag vilja ha lite kött på benen. Det kan ju vara så att det är nåt på vårt LAN som spökar också.

Jag har suttit och letat lite efter program som kan hjälpa mig att övervaka förbindelsen, men det finns så jäkla många och jag är inte helt säker på hur jag ska gå tillväga.

Mitt önskemål är ju en applikation som kollar en extern host på internet och loggar varje tillfälle den inte kommer åt denna host. Typ tidpunkt och längd på avbrottet. Det jag kommer att tänka på är att pinga en domän med väldigt korta intervaller, men jag ser redan nu två nackdelar med det. För det första skulle domänägaren kanske inte gilla att bli pingad hur många gånger som helst per sekund, och för det andra kan ju den externa domänen bli offline.

Ja, är ni med på vad jag tänker? Hur löser jag det? Det är fredag eftermiddag och jag är trött, så det är helt möjligt att jag förbisett den enklaste lösningen. Nåja, har ni lite hjälp att ge mig vore jag tacksam.

Ha det!
Citera
2004-08-13, 14:42
  #2
Medlem
mrbonkerss avatar
ping är inte så dum idé ändå eftersom det är så pass enkelt, jag brukar pinga google.com och yahoo.com och jag tror knappast att de bryr sig. om du pingar båda domänerna kontinuerligt så kan du när du avslutar ping se hur många paket som inte gått igenom. dock kan du inte förvänta dig 100% även på den bästa linan så du behöver ha några procents felmarginal.

vill du köra nåt lite mer avancerat övervakningsprogram rekommenderar jag sysmon, du kan pinga en hel lista av servrar och se deras "uptime" i procent.

det låter som att det här är en företagslina som delas på flera. chansen är stor att det är problem i er ändutrustning (DSL-modem, hubbar/switchar) och inte hos din ISP, så koppla på övervakningsprogrammet så nära upplänken som möjligt och äger du själv utrustningen, se till att uppdatera alla firmwares.
Citera
2004-08-13, 14:50
  #3
Medlem
Har inte eran GW ngn slags log?

mvh peakk
Citera
2004-08-13, 14:55
  #4
Medlem
Woozys avatar
ett tips... kör med pingplotter.
det är eg ett progg för att kolla packetloss mm, men du kan faen ställa in det mesta i det. =)
Citera
2004-08-13, 15:49
  #5
Medlem
Turistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbonkers
ping är inte så dum idé ändå eftersom det är så pass enkelt, jag brukar pinga google.com och yahoo.com och jag tror knappast att de bryr sig. om du pingar båda domänerna kontinuerligt så kan du när du avslutar ping se hur många paket som inte gått igenom. dock kan du inte förvänta dig 100% även på den bästa linan så du behöver ha några procents felmarginal.

vill du köra nåt lite mer avancerat övervakningsprogram rekommenderar jag sysmon, du kan pinga en hel lista av servrar och se deras "uptime" i procent.

det låter som att det här är en företagslina som delas på flera. chansen är stor att det är problem i er ändutrustning (DSL-modem, hubbar/switchar) och inte hos din ISP, så koppla på övervakningsprogrammet så nära upplänken som möjligt och äger du själv utrustningen, se till att uppdatera alla firmwares.
Tack för infon.
Ja, det är en företagslina. Jag ska givetvis se över vårt LAN men med tanke på att jag driftsatte sprillans nya switchar med ett schysst fiber-backbone samt ny fiberförbindelse till ISPn innan sommaren och att det då fungerade till 100 % men nu efter semestern funkar sämre för de användare som använder en specifik applikation... Jag vet inte jag... Användarna sitter på olika plan/switchar men har samma problem.

Vår GW är en dumburk som inte loggar den typ av händelser.

Kollegan hittade ett program som heter RoboTest där man kan välja hur man vill kolla hosts, bla mha ping, men även HTTP-request som kanske ser lite snyggare ut på internet.
Jag tänkte dra igång den på måndag och köra mot den host vi har broblem med samt några andra hosts. På så sätt lär jag ju bli varse om det är vårt nät som avbryts eller om det är den specifika hosten. Är det vårt nät får jag ju kolla internt innan jag kollar med ISP. Jag kanske kan slänga upp en burk som kollar läget utanför vår GW/FW. Strular det DÄR är det min ISPs fel.

Jag vet, jag tänker högt, men vad tror ni?
Citera
2004-08-14, 01:24
  #6
Medlem
Azoracs avatar
pinga ISP's gateway eller dns servern då vet du garanterat när linan dör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback