Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2011-01-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Det finns inga påvar som varit frimurare, så långt har du rätt. Men det finns gott om frimurare som lever som aktiva katoliker och har alla rättigheter i kyrkan.

Håller fullständigt med dig. Jag ser inget (i det svenska systemet) som skulle stå i konflikt med den katolska läran (nåja, nu är jag ju inte katolik och har en ganska lekmannamässig uppfattning om läran, så ta det för vad det är). De bullor och fördömmanden som kommit från Vatikanen verkar snarare haft sin udd riktat mot (verkliga eller påhittade) politiska, inck-religiösa eller t.o.m. ateistiska organisationer som kallat sig frimurare.
Även Leo Taxil på sin tid fick väl vittna inför påven om alla hemskheter han kände till...
Senast redigerad av lindq 2011-01-31 kl. 21:42.
Citera
2011-01-31, 21:47
Medlem
Citat:
Dåligt vald argumentation. Det finns massor av sekretess i kristendommen och i livet i övrigt. Det kristna dopet var i början en ritual präglad av dåtidens mysteriereligion. Dopet var en sekretessbelagd ritual av samma grunder som mysteriereligionernas och frimuranas.

Att säga att dopet har samma grunder som mysterireligionen, måste jag säga, är antikristiskt. Dopet ges enbart och till alla som vill omvända sig från synden och erhålla Gud's ande.

Vidare har jag redan citerat Jesus om att inte hålla något hemligt utan deklarera det på hustopparna. Men jag antar att ni har en ytterligare 'hemlig', 'djup' lära som säger annorlunda...

Citat:
Vad gör du med sekretessbelagda jobb? Är de sataniska?

Vem betämde sekretessen, Gud eller satan? Behöver Gud att du håller sekretess på något?

Citat:
Eller den sekretess som gäller mellan man och hustru, är det satanisk och ska jag 'avslöja', i jesu namn, vad jag och frugan håller på med i sovrummet när ungarna sover?

Kan man inte vara ärlig mot sina barn är det väl bäst att inte göra det.

Citat:
Anser du, på allvar, att dessa källor kan anses som trovärdiga?

Vad som är trovärdigt är att både frimurarordrarna och den katolska kyrkan är helt korrupta i Gud's mening och lär utgöra toppen av hypokritetableringen. Något annat kan jag inte förvänta mig.

Citat:
Om du vet något om frimurarnas ritualsystem, organisation och historia, så vet du mycket väl att hemliga grader är en omöjlighet.

Det är väl så enkelt som att konfrontera dig en dag och t.ex. be dig spotta på korset. Gör du det har du visat dig värdig, och du får en annan initiation. Så varför inte?

Jag måste fråga dig joppe, tror du att Jesus är Messian, eller vill du omdefinera vad 'Messiah' betyder likt Benjamin Créme?
Citera
2011-02-01, 08:37
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:

När det handlar om självutveckling genom esoteri, så är tron på ett högre väsen nödvändigt. Om man tror att man själv är det högsta väsen, så finns det ju ingen grund till att utveckla sig

Normalt krävs endast en tro på ett högre väsen, när man ska vara frimurare. Det är först om man vill vidare efter 3. graden att de olika 'höggradssystem' ställer specifika krav. I de flesta länder så får man de tre första graderna i en vanlig frimurarloge och vill han ha högre grader får man ansöka om medlemskap i ett höggradssystem. Det svenska frimurarsystemet är lite speciellt eftersom det grundläggande frimureri (de tre första graderna) och högraderna är samlade i ett system. I de högre graderna krävs en kristen tro och eftersom hela systemet är samlat, så gäller detta krav redan från första graden.

Geometri och matematik var centrala och näodvändiga kunskaper som krävdes av murarna som byggde katedraler i medeltiden. Därför betyder dessa kunskaper mycket i frimureriet som inspirerats otroligt mycket av denna form för arbete. Det ligger ju en djup mening, precision och flera nivåer i förståelsen av matematik och geometri, och detta gäller även frimureriets läror för dem som vill ta det seriöst.

Vad proven innehåller kan jag inte avslöja här. Precis som med ritualerna så vill ett avslöjande förstöra en stor del av upplevelsen för dem som ännu inte upplevt det. Det är upplevelsen, ihop med lärdommen, som motiverar den personliga självutvecklingen

Tackar återigen för att förklarar Hoppas verkligen inte du tror att jag ser mig själv som ett högre väsen. Jag är nog mer av tron att allt som finns, levande som dött materiel är ett enda väsen
Håller du med mig om jag säger att insikt i sina egna sidor, bra som dåliga är en stor del av den personliga självutvecklingen?

Mvh
Citera
2011-02-01, 09:03
Medlem
Heffaklunpens avatar
Hej!
Farfar var frimurare i Latinamerika. Vid hans begravning hölls en (för mig) lite märklig ceremoni, i övrigt vet egentligen ingen i min släkt mer om detta sällskap.
Min farfar var matte- och fysiklärare och samtliga barn (7st) är i dag arkitekter. En del av barnbarnen läser också arkitektur. Finns det något samband??
Citera
2011-03-07, 15:59
Medlem
komnata622s avatar
Jag undrar främst vad det innebär i praktiken.

Vad gör man? Går på möten och middagar och pratar rent allmänt bara med andra medlemmar? Kurser? Kan man knalla in i en frimurarlokal när man vill och finns där något att göra i så fall?

Ritualer etc måste ju vara en liten del av det hela.
Citera
2011-03-15, 12:45
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Jag undrar främst vad det innebär i praktiken.

Vad gör man? Går på möten och middagar och pratar rent allmänt bara med andra medlemmar? Kurser? Kan man knalla in i en frimurarlokal när man vill och finns där något att göra i så fall?

Ritualer etc måste ju vara en liten del av det hela.

Ritualerna är den största delen och hela orsaken till att man möts i ett frimurarhus. Vill man mötas med folk man känner i logen, men inte vill se ritualer, kan man ju bara ta en middag, en öl eller en kopp kaffe på valfri servering i stan.

En frimurare i Sverige kan knalla in i vilket som helst frimurarhus och se de lokaler som hör ihop med de grader han har. Lokalerna används till ritualer, så det som finns att göra och se, hänger ihop med ritualerna.

En person som inte är frimurare har inget att göra i en frimuralokal och får, med få undantag, inte få inträde i en frimurarlokal.
Citera
2011-03-21, 06:38
Medlem
Citat:
Jag är frimurare. Vad betyder det? Att jag även är jude/Illuminati/alien/negermusikant?

Är det inte bättre du går ner till biblioteken och tittar i frimurarordnens martikel. Där står alla medlemmar.
Tråden är väldigt onödig efter medlemskap i frimurarordnen inte är hemligt.

hur blir man negermusikant?! haha

men den som är intresserad kan själv bli frimurare ..

www.firmurarordern.se
Citera
2011-03-22, 15:29
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genuine
hur blir man negermusikant?! haha

men den som är intresserad kan själv bli frimurare ..

www.firmurarordern.se

Det är en hänvisning till alla trådar där foliehattar avgör vem som är medlem i Illuminati eller inte. Rap-stjärnor från USA verkar vara ett säkert kort att anse som medlemmar.
Citera
2011-03-22, 15:35
Bannlyst
Piskar ni varandra med kokta sparrisar vid invignings ritualerna?
Citera
2011-04-30, 11:59
Medlem
spknoises avatar
Har länge varit intresserad av vad frimurarna gör. Skulle vara kul att få veta varför det är så hemligt det ni gör? Är det något olagligt? Offrar ni djur eller något sånt?
Citera
2011-04-30, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Har länge varit intresserad av vad frimurarna gör. Skulle vara kul att få veta varför det är så hemligt det ni gör? Är det något olagligt? Offrar ni djur eller något sånt?
En av Ordens broschyrer "Frimureri på kristen grund" som ligger ute på www.frimurarorden.se, säger:
Citat:
Att en frimurare får avge tysthetslöfte vid erhållandet av de olika graderna beror inte på att det skulle finnas något speciellt "hemligt" innehåll. Det är något som Orden tillämpar från ett klart pedagogiskt perspektiv. Man kan ana men aldrig riktigt veta vad som komma skall. Varje ny grad ger en överraskande upplevelse, särskilt när man upptäcker hur varje detalj är infogad i ett stort mönster och sammanhang, som imponerar och fascinerar.

Och en annan (Ordens informationsbroschyr, samma plats) säger
Citat:
Förr rådde det total tystnad om frimureriet - både om dess ändamål och medel och vad som företogs inom Orden. Frimureriet har därför helt naturligt genom åren betraktats som ett hemlighetsfullt och ett med mystik förenat ordenssällskap. Det svenska frimureriet är inte hemligt. Vi talar öppet om Ordens uppbyggnad, mål och avsikter, men har en slutenhet mot omvärlden när det gäller ritual- och gradgivningar. Vi berättar öppet om att vi finns genom t.ex. Ordens Allmänna Lagar (utgiven i bokform) som är helt offentliga och behandlar, förutom organisation och uppbyggnad, förutsättningarna för medlemskap, Ordens grundvalar och den enskilde frimurarbroderns plikter. Ordens matrikel är offentlig och upptar våra medlemmar, deras ålder, yrke, bostadsort och logetillhörighet. I matrikeln redovisas även Ordens organisation. Matrikeln finns bl a på bibliotek. Ordens officiella organ utgörs av den periodiskt utkommande tidskriften Frimuraren. Vidare finns Svenska Frimurare Orden på Internet med hemsida http://www. frimurarorden.se

[...]

Det inre arbetet med ritualbundna gradgivningar är som vi tidigare uppgav inte offentligt. Den som upptas i Orden eller recipierar i högre grad får under receptionen upplevelser, som ger honom värdefulla och berikande minnen för livet. Kännedom i förväg om vad som sker skulle till stor del försvaga pedagogiken och förta verkan av intrycken. För medlemmen upplevs den ålagda tystnadsplikten om ritual- och gradgivning som naturlig. Orden har ett gradsystem med tio grader där medlemmen stegvis genomgår en utvecklingsprocess. Den gradindelade framställda uppbyggnaden med dess pedagogik har som syfte att berika medlemmen vad gäller personlig utveckling, brödragemenskap och barmhärtighet.
Citera
2013-09-02, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivisten
Det finns i princip inga hemligheter hos de svenska frimurarna.
Medlemsmatrikeln finns på flera bibliotek och aftonbladet har publicerat den.
Om du mailar orden och ber snällt kan du säkert få en kopia.

Frimurarnas "hemligheter" har "avslöjats" flera gånger om. Nu senast i den
mycket välskrivna boken av Peter Ullgren.

Faktum är att frimurarnas allra djupaste och hemligaste kunskaper lärde du dig
i grundskolan - om du minns geometrin?

Men för fasen. Inte en till som hänvisar till Peter Ullgren.

Han tar inte upp ett skit och är en uppenbar frimurarlakej som alla frimurare hänvisar till för att "bevisa" hur osektigt frimureriet är. Läs denna artikeln

http://www.kristianstadsbladet.se/ku...rimurarna.html

Citat "Vill man vara elak skulle man rent av kunna kalla boken ett bara halvt fristående beställningsverk till Svenska Frimurare Ordens 275-årsjubileum. Här förekommer inte mycket till kritisk hållning."

Övrigt så är Peter Ullgrens kommentar till att kvinnor inte får vara med i frimureriet (något som inte stämmer helt för de får vissa i vissa loger) "I frågan om kvinnligt medlemskap i dag torde dock Ullgren gjort sin uppfattning tydlig när han på denna tidnings kultursida (23/6, "Brödernas dröm om ett bättre samhälle") talade om kritiken mot utestängandet av kvinnor som något "yra genusivrare" ger uttryck för. I frågan om kvinnligt medlemskap i dag torde dock Ullgren gjort sin uppfattning tydlig när han på denna tidnings kultursida (23/6, "Brödernas dröm om ett bättre samhälle") talade om kritiken mot utestängandet av kvinnor som något "yra genusivrare" ger uttryck för".

Yra genusivrare.... utöver detta så är hans enda kommentar på sitt stolta klipp på youtube https://www.youtube.com/watch?v=_7xvghR4MBI angående den norska tidigare Frimuraren Roger Karsten Aase bok där avslöjar att Frimurereit är sekt som ljuger för sina medlemmar medvetet för "tramas bra trams". Och det här var ett år innan Frimurar Anders Breivik lekte tempelriddare och polis. Peter Ullgren är så uppenbart en frimurarlakej som används i propaganda syfte något som frimurare har använder för att förbättra sitt rykte.

Låt mig Citera igen: "Vill man vara elak skulle man rent av kunna kalla boken ett bara halvt fristående beställningsverk till Svenska Frimurare Ordens 275-årsjubileum. Här förekommer inte mycket till kritisk hållning."
Skulle inte ens förvåna mig om den där Peter Ullgren visade sig vare en frimurare.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in