2011-01-25, 06:50
Medlem
popman123s avatar
Låter som en ganska bra idé, och den logiska kopplingen till Livsnjutare och Finsmakare är klar.
Den nuvarande uppdelningen skapar tyvärr behovet av enorma samlingstrådar, eftersom "monokelmaffian" är lite för rädda att trådarna, och diskussionerna, ska drunkna i allt annat.
Jag tror att ett subfora skulle tillåta mer detaljerade diskussioner kring mindre frågeställningar. Dvs, istället för tråden för skofascister, skulle det vara kul att kunna dela upp ämnet i mindre beståndsdelar, så blir infon för forumets besökare (insatta och oinsatte) mycket lättare att hitta och hoppa in i.
Citera
2011-01-25, 20:07
Medlem
Heinkels avatar
Lite sund skepticism skadar aldrig, men samtidigt har jag i det här fallet svårt att se varför allt tvivel skulle vara riktigt befogat.

Jag tror att den viktigaste frågan vi bör ställa oss är vad som på sikt gynnar diskussionsklimatet. Här har vi en förhållandevis stor grupp prominenta postare och M&L-stammisar som önskar ett avgränsat/ökat utrymme för diskussioner kring klassisk stil (eller de kläder som är och har varit den västerländske mannens arbetsuniform under de senaste seklet, för att låna Pörrs formulering, samt övriga delar av vårt stilmässiga kulturarv). Utrymmet för diskussioner kring klassisk stil är i dagsläget (iom samexistensen med andra vitt skilda ämnen) nödgat att begränsas till ett fåtal mastodonttrådar, där potentiellt engagerande inlägg inte sällan osynliggörs eller dränks i en mängd för den av klassisk stil roade ointressant innehåll. Vi har alltså ett upplägg som medför att diskussionerna om klassisk stil, som hittills visat sig vara bland de innehålls- och kvalitetsmässigt bästa i M&L, i praktiken nedslås och begränsas snarare än uppmuntras.

Inläggen som produceras av den s.k. Monokelmaffian utgör heller inte mer än högst en tiondel av alla inlägg i M&L, så något utarmande av övriga delfora tror jag knappast att vi riskerar - snarare ser jag att det skulle bli stimulerande och högre i tak för samtliga parter, samtidigt som vi genom tillräckligt många motiverade medlemmar har möjlighet att skapa ett livskraftigt och för Sverige unikt rum för klassiska stildiskussioner, ev. med potential att locka till sig medlemmar som annars hade sökt sig till engelskspråkiga alternativ eller håller till i kommentarsfälten på bloggar och liknande. Det är i dagsläget inte uppenbart för nykomlingen att det finns ett intresse och en stor mängd kvalitativa inlägg i ämnet på Flashback.

Jag ser då den "uppdelning av användarskaran" som ett sådant underforum skulle innebära som högst önskvärd. Formuleringen att det skulle kunna jämföras vid "skapandet av en liten gömd herrklubb" saknar fog, eftersom ingen har menat att den skulle vara varken gömd, särskilt exkluderande eller på något annat sätt annorlunda jämfört med övriga underfora. De som är intresserade letar sig dit, helt enkelt, medan de som hellre diskuterar dreadlocks, Onepiece-overaller eller sneakers letar sig till andra ställen. Jag är alltså övertygad om att det bästa för diskussionsklimatet och mest givande för alla parter är om större grupper av likasinnade har möjlighet att samlas på egna arenor.
Citera
2011-01-25, 20:18
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popman123
Jag tror att ett subfora skulle tillåta mer detaljerade diskussioner kring mindre frågeställningar. Dvs, istället för tråden för skofascister, skulle det vara kul att kunna dela upp ämnet i mindre beståndsdelar, så blir infon för forumets besökare (insatta och oinsatte) mycket lättare att hitta och hoppa in i.
Detta är en viktig poäng - det är inte lätt att navigera i för stora trådar. Istället för att fortsätta bygga på den nu hundra sidor långa skofascisttråden hade man i ett underforum haft utrymme nog att starta nya trådar för att t.ex. diskutera olika lästers passforum, lagersituationen för Crockett & Jones, Graffords flytt, kvalitetsjämförelser, bilder på skosamlingar och annat. Att antalet trådar på ämnet klassisk stil i dagens M&L inte är direkt överväldigande betyder inte nödvändigtvis att underlag saknas.
Citera
2011-01-25, 20:36
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Detta är en viktig poäng - det är inte lätt att navigera i för stora trådar. Istället för att fortsätta bygga på den nu hundra sidor långa skofascisttråden hade man i ett underforum haft utrymme nog att starta nya trådar för att t.ex. diskutera olika lästers passforum, lagersituationen för Crockett & Jones, Graffords flytt, kvalitetsjämförelser, bilder på skosamlingar och annat. Att antalet trådar på ämnet klassisk stil i dagens M&L inte är direkt överväldigande betyder inte nödvändigtvis att underlag saknas.

Instämmer till fullo, samtidigt som tråden visar att intresset är oerhört stort när man väl har lyckats kanalisera det.

Detta inlägg gjorde jag för ganska exakt ett år sedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Posta bilder på era skor, inte på andras skor!

Och f ö bestämmer jag härmed enväldigt att denna tråd ska handla om skor man har till mer formella klädslar. Dvs., ni som vill posta bilder på skateskor, Converse eller liknande får göra det någon annanstans. Inlägg med lägre stående skor kommer att raderas som OT. Eventuella synpunkter på detta tas i pm.

/Moderator

https://www.flashback.org/sp21026739

Detta tillsammans med det editerade förstainlägget tillkom efter att jag hade dammsugit forumet på inlägg om kvalitetsskor, och detta var vad jag hittade, dvs. inte ens trettio inlägg. Ett år senare är det 1 190 inlägg och det ökar ständigt.

Vad jag ville visa med detta är att en samling av inlägg om kvalitetsskor i en tråd gjorde att många fler fick upp ögonen för denna konstart, och jag tycker att tråden har utvecklats till en av de bättre på hela Flashback.

Detta gjort med en tråd. Tänk då vilket uppsving det blir när vi får ett helt underforum att diskutera i. Det är knappast helt otroligt att detta "lilla" underforum kommer att dra till sig en hel del besökare, precis som skofascisttråden har gjort.
Citera
2011-01-25, 22:42
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
/.../Detta inlägg gjorde jag för ganska exakt ett år sedan /.../

haha, missade det. Sorry jag kallade dig "fascist" i pm.

För övrigt är det väl inte mycket att snacka om? Behövs admins hjälp för att dra igång? Plz go.
Citera
2011-01-25, 22:54
Medlem
sinologens avatar
Jag följde posta bilder-tråden under en lång tid (utan att posta särskilt mycket) emn har helt slutat. Det är för mycket att sanera bland för att jag ska intressera mig. Ett separat forum hade varit fint. Vad gäller avgränsningar betraktar jag det spontant som ett gentleman's forum, med en bred bas inom gott uppförande och klädsel. Jeans och skjorta går således med så länge det inte är ā la dokusåpa.
Citera
2011-01-26, 03:19
Medlem
Kontrapunktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinologen
Jag följde posta bilder-tråden under en lång tid (utan att posta särskilt mycket) emn har helt slutat. Det är för mycket att sanera bland för att jag ska intressera mig. Ett separat forum hade varit fint. Vad gäller avgränsningar betraktar jag det spontant som ett gentleman's forum, med en bred bas inom gott uppförande och klädsel. Jeans och skjorta går således med så länge det inte är ā la dokusåpa.

Att subforumet kan inkludera vett och etikett av den gamla skolan håller jag med om, men jeans och skjorta? Nej tack.
Citera
2011-01-26, 08:52
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrapunkten
Att subforumet kan inkludera vett och etikett av den gamla skolan håller jag med om, men jeans och skjorta? Nej tack.
Och här ser vi genast vad jag tror kan komma att bli problemet. Jag ser fördelarna med att bryta ut och skapa ett nytt forum, men det skulle innebära en del praktiska problem i modereringen är jag rädd.
Citera
2011-01-26, 10:05
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Och här ser vi genast vad jag tror kan komma att bli problemet. Jag ser fördelarna med att bryta ut och skapa ett nytt forum, men det skulle innebära en del praktiska problem i modereringen är jag rädd.

Det finns definitivt en gransdragningsproblematik men vi har ju exakt samma problematik redan idag i t.ex. kvalitetsurstraden (den halvdiffusa gransen gar nagonstans mellan Tissot (OK) och Gant (inte OK)) och i skofascisttraden (ja, var dras gransen har? Sneakers ar definitivt inte OK men ett par Rizzoskor?). Jag ser inte hur ett underforum skulle gora detta sa mycket svarare.

De tva ovan namnda tradarna ar bra exempel pa att hyfsat hart modererade tradar med hog stilniva bade fungerar och fyller en funktion. Att samla dem i ett underforum ar mest ett satt att fortydliga vad som galler samt att gora liknande nya tradar lattare att hitta istallet for att behova sovra igenom en massa tradar om Converse / fejkade Canada Goose / skinnjackor.
Citera
2011-01-26, 10:49
Medlem
Uppdelningen verkar inte vara särskilt problematisk i andra stora stilforum. T.ex. har ju både styleforum.net och askandyaboutclothes.com/forum en uppdelning mellan klassiskt och samtida mode. Det som skulle hamna utanför en forumdel för kvalitetskläder här på flashback skulle väl i och för sig inte motsvara det som diskuteras under Andy's fashion forum eller styleforums Streetwear and Denim, men ändå.

Det skapar bara en massa irritation när de olika klädkulturerna krockar här på Flashback. Folk har så olika referensvärldar att en tråd som den för skofascister kräver extremt mycket moderatoringrepp.
Citera
2011-01-26, 11:12
Medlem
sinologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel

Apropå frågan om uddakavaj och jeans skulle höra hemma i ett sådant underforum (som visserligen var riktad till Pörr, men jag bidrar gärna med min synpunkt) så anser jag att man får göra en individuell bedömning - det är en informell look som ligger i det absoluta gränslandet mellan klassisk stil och modernt fritidsbetonat. Utförandet är avgörande, t.ex. saknar detta exempel uppenbarligen ambitioner åt det klassiska hållet medan det här skulle kunna platsa.

Sedan skulle jag gladeligen ställa upp och göra en insats för att att moderera ett sådant underforum och ev. även se till att bryta ut och flytta över relevanta existerande diskussioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Kontrapunkten
Heinkel ger ett bra exempel på vad jag menar med jeans och skjorta.
Jag själv har inte kostym dagligen men mer eller mindre alltid skjorta och chinos och liknande. Udda kavaj är också ganska vanligt. Jag klär mig dressat helt enkelt. Därför menar jag att det modet skulle göra sig bättre i denna nya forumdel snarare än i den vanliga där den sortens kläder hamnar tillräckligt nära monokelmaffian för att inte vara bekväm. Det skulle inte vara kul att inte få passa i den nya delen eftersom jag inte är intresserad av den gamla heller. Då hamnar jag (och säkert många med mig) i någon slags limbo utan självklar vistelseort.
Citera
2011-01-26, 15:23
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst

Fast det där behöver inte vara svårare än att vi moderatorer i någorlunda samförstånd med övriga ser till att enas om en lämplig gränsdragning. Med tiden kommer en klar informell konsensus kring vad som är okej och inte att utvecklas, precis som redan gjorts för t.ex. skofascisttråden.

Jag hade gärna sett att gränsen för t.ex. en ny Posta bilder på era kläder-tråd dras någonstans vid udda kavaj och jeans, klassiska skjortor, traditionell jaktklädsel m.m., men att forumdelen i första hand ska vara till för kostymer/"kostymmode" och formella kläder. De som känner sig mer lockade av klassisk stil än modern streetwear och liknande bör i första hand välkomnas, även om de lider av stilmässigt handikapp eller postar bilder av tvivelaktig hemmahörighet. Jag tror att indelningen överlag kommer att sköta sig bra av sig självt, utan större moderatorsingrepp än vi är vana vid från existerande forumdelar.

Det enda sättet att säkert få veta om det fungerar eller är en katastrof är att testa och se - skulle det då visa sig skapa alltför stort huvudbry borde det väl inte vara särskilt svårt att återförena innehållet med huvudforumet?
Senast redigerad av Heinkel 2011-01-26 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in