2004-08-16, 16:52
Medlem
Fatty Arbuckles avatar
Jag vet inte om detta forum är det rätta för den här frågan, men kan någon tala om för mig vad som kan orsaka att ett trådlöst nätverkskort "glappar"? Med glappar menar jag att kortet tappar anslutningen till routern/gatewayen under en kort tid för att sedan kunna återansluta ett par sekunder senare. Detta sker konstant med 1-2 minuters intervall.

Jag kanske bör tillägga ett par saker:

1. Den trådlösa nätverket fungerade alldeles utmärkt i flera månader innan problemet uppstod.

2. Utrustningen är inte trasig. Både kortet och routern/gatewayen är korrekt konfigurerade(och krypterade).
Citera
2004-08-16, 17:02
Medlem
wpctds avatar
En trådlös telefon kan orsaka liknande problem.
Prova att byta frekvens på routern.
Citera
2004-08-16, 17:07
Medlem
Raazs avatar
flyttad från Wardriving
Citera
2004-08-16, 17:24
Medlem
Fatty Arbuckles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wpctd
En trådlös telefon kan orsaka liknande problem.
Prova att byta frekvens på routern.

Det där med störande sändare hade jag faktiskt hört talas om. Tyvärr så funkade inte ditt tips, men tack ändå!
Citera
2004-08-16, 17:42
Medlem
call3s avatar
kolla loggarna, jag hade samma problem. Det orsakades av att jag hade 2 st 54 mbit kort och ett 11,
den klarade inte av att växla mellan hastigheterna,
kolla om någon granne kanske "lånar" ditt internet, eller om det är någon av dina egna.
Det kan även hjälpa att uppgradera Firmware på den!!!
Hoppas det hjälper
Citera
2004-08-17, 10:42
Medlem
Fatty Arbuckles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
kolla loggarna, jag hade samma problem. Det orsakades av att jag hade 2 st 54 mbit kort och ett 11,
den klarade inte av att växla mellan hastigheterna,
kolla om någon granne kanske "lånar" ditt internet, eller om det är någon av dina egna.
Det kan även hjälpa att uppgradera Firmware på den!!!
Hoppas det hjälper

Tack för tipsen, men ingenting verkar hjälpa.
All nätverksutrustning är köpt från samma tillverkare och det trådlösa kortets maxhastighet är detsamma som routern/gatewayens.
Det där med nallande grannar är en möjlighet, men det är inte särskilt troligt eftersom routern/gatewayen är krypterad, macadresse-låst och ingen broadcast görs.

När det gäller uppdatering av firmware och drivrutiner så hjälpte det tyvärr inte heller.Det som förmodligen orsakar störningen är nog en illegal sändare(nån idiotgranne som har smugglat in nåt som inte är godkänt i Sverige).

Tack för att du försökte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in