• 1
  • 2
2011-01-29, 09:51
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jaha, så länge det inte sker någon revision av något slag är allt tillåtet. Bra resonemang där. Högstadieelev?

Nej, jag jobbar som ekonomiansvarig på ett företag och är övertygad om att utgiften kan motiveras som representation, sponsring eller liknande.
Citera
2011-01-29, 13:01
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Nej, jag jobbar som ekonomiansvarig på ett företag och är övertygad om att utgiften kan motiveras som representation, sponsring eller liknande.

Ekonomiansvarig, flott ord, ringa betydelse. Med den här mentaliteten..

Citat:
Eftersom det inte kommer vara någon som granskar detta så behöver man inte motivera utgiften.

tyder på att du och din verksamhet du ansvarar för varken är seriös eller speciellt stor.

Lycka till med vad du nu gör som "ekonomiansvarig".
Citera
2011-01-29, 14:19
Medlem
chajusongs avatar
Tack, det går bra. Och som sagt, utgiften kan ju motiveras som sponsring eller liknande, precis som egenföretagare som sponsrar sina barns fotbollslag eller liknande.
Citera
2011-01-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av MrDDD
Företaget betalar moms MEN får all betald moms på skatteåterbärgningen.

Citat:
Ursprungligen postat av JakErEnSnelHest
När jag drev UF-företag fick vi information om att vi skulle betala moms som vanligt, men i gengäld behövde vi då inte redovisa någon moms från våran försäljning. Minns dock inte om detta gällde alla UF-företag eller om det kan ha funnits någon särskild omsättningsgräns.

Skatteverket lär i vilket fall ha synpunkter på att du försöker dra av momsen på något som uppenbarligen inte har med företaget att göra...

Citat:
Eftersom det inte kommer vara någon som granskar detta så behöver man inte motivera utgiften, vilket säkerligen skulle vara görligt. Reklam, representation eller liknande är snåriga snår som det är idag.

Tackar för svar! Nu tror jag att jag vet hur vi ska göra, har bara lite funderingar.

Jag undrar hur det är bäst att göra nu, när vi ska "fiffla" lite.
Företaget omsätter drygt 300 000:- Vi kan välja att bokföra som så att vi endast bokför försäljningen på 300k samt 20% (60k) av det som moms. Alltså bokför vi inte vår inköp av varor eller någon ingående moms.
Detta för att vi inte vill att den ingående momsen ska överstiga den utgående när vi bokför våra privata köp hos företaget. Skatteverket kan ju bli misstänksamma när detta sker och vi vill ju även helst ha pengarna direkt och inte behöva vänta på någon återbäring.

Men om vi gör som jag beskrev ovan så blir det rätt antar jag? Då har vi en utgående moms på 60K och den ingående momsen kommer inte kunna överstiga detta.

Det andra alternativet är att vi bokför 20% av inköpspriset som ingående moms, och 20% av försäljningspriset som utgående. Den utgående momsen kommer då endast utgöra 20% av vårt pålägg. Ponerar vi att vi har ett pålägg på 50K så är 10K utav dessa utgående moms.

Då det kommer att finnas flera flak i skolan så undersöker vi alternativet att göra likadant med fler flak, och tjäna mer pengar. Låt oss säga att det är 3 flak, som samtliga har 4K i moms. Den ingående momsen blir ju 12K, alltså 2K över den utgående. För att få dessa 2K måste vi vänta på återbäringen, men en större risk att Skatteverket kollar upp oss (antar jag).

Gör vi som tidigare så har vi en utgående moms på 60K, och en ingående på 12K. Det som händer är bara att vi betalar 12K mindre i moms till Skatteverket.

Snälla säg att jag har kalkylerat rätt?
Citera
2011-01-29, 16:17
Medlem
AldoRaines avatar
Ni är ju inte skattskyldiga säger du i första inlägget. Hur ska du då kunna momsredovisa till skatteverket?
Citera
2011-01-29, 16:40
Medlem
När vi bokför så kommer vi att säga att vi har betalat 20k från företagets pengar. Men i själva verket så ska alla som är med på flaket dela på flakkostnaden, som i sin tur inte har något med företaget att göra. Men om vi säger att det är företaget som betalar för flaket så betalas det ingen moms, vilket det i annat fall görs då företag inte betalar moms.. Kanske var lite otydlig i början, hoppas du förstår bättre nu
Citera
2011-01-30, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejduhej
Tackar för svar! Nu tror jag att jag vet hur vi ska göra, har bara lite funderingar.

Jag undrar hur det är bäst att göra nu, när vi ska "fiffla" lite.
Företaget omsätter drygt 300 000:- Vi kan välja att bokföra som så att vi endast bokför försäljningen på 300k samt 20% (60k) av det som moms. Alltså bokför vi inte vår inköp av varor eller någon ingående moms.
Detta för att vi inte vill att den ingående momsen ska överstiga den utgående när vi bokför våra privata köp hos företaget. Skatteverket kan ju bli misstänksamma när detta sker och vi vill ju även helst ha pengarna direkt och inte behöva vänta på någon återbäring.

Men om vi gör som jag beskrev ovan så blir det rätt antar jag? Då har vi en utgående moms på 60K och den ingående momsen kommer inte kunna överstiga detta.

Det andra alternativet är att vi bokför 20% av inköpspriset som ingående moms, och 20% av försäljningspriset som utgående. Den utgående momsen kommer då endast utgöra 20% av vårt pålägg. Ponerar vi att vi har ett pålägg på 50K så är 10K utav dessa utgående moms.

Då det kommer att finnas flera flak i skolan så undersöker vi alternativet att göra likadant med fler flak, och tjäna mer pengar. Låt oss säga att det är 3 flak, som samtliga har 4K i moms. Den ingående momsen blir ju 12K, alltså 2K över den utgående. För att få dessa 2K måste vi vänta på återbäringen, men en större risk att Skatteverket kollar upp oss (antar jag).

Gör vi som tidigare så har vi en utgående moms på 60K, och en ingående på 12K. Det som händer är bara att vi betalar 12K mindre i moms till Skatteverket.

Snälla säg att jag har kalkylerat rätt?

Någon som kan bekräfta att antagandet är rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in