2011-02-06, 18:54
Medlem
Ulvhamns avatar
När jag läser denna tråd börjar tankarna gå till gamla bananjagaren Älvsnabben, en skönhet på de sjuhaven . Anskaffning blir väl någon bilfärja med nån 57mm och helikopter hangar och så i väg med tre tungad fana för att bestrida post utanför något U-land.

Någon L10 eller kryssare finns nog inte på den politiska kartan.
Citera
2011-02-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
När jag läser denna tråd börjar tankarna gå till gamla bananjagaren Älvsnabben, en skönhet på de sjuhaven . Anskaffning blir väl någon bilfärja med nån 57mm och helikopter hangar och så i väg med tre tungad fana för att bestrida post utanför något U-land.

Någon L10 eller kryssare finns nog inte på den politiska kartan.

Det du beskriver är ju en L10. Så vad är det som är så omöjligt med det?
Citera
2011-02-06, 20:43
Medlem
Fris avatar
Jag är ju totalt emot Bildt-Tolgfors-doktrinens osäkerhetspolitiska tre hörnstenar: försvarslöshet, allianslöshet och provokation (mot ryssar och terrorister).

Men även som tankeexperiment har jag svårt att se hur en kryssare skulle vara användbar i dagens svenska krigsexpedition i den gamla makedonska kolonin Afghanistan, om jag inte har gått bort mig i atlasen hära. Och vi är väl där bara för att Alexander den Store var där, och även Karl XII antydde ju en gång att vi borde gå dit "på det att vi kunna säga att vi har varit även där".

Skaffar man sig en kryssare så är det för att det är så stiligt att glänsa på den yttre kommandobryggan i sin vita uniform med guldgaloner medan den rodnade solen sänker sig ned i det blåa havets horisont. Och vi kanske ska skaffa oss en sån? Kostar väl inte mer än typ en ny fotbollsplan i Solna.

Sprithitler, jag gillar ditt sätt att formulera dig! Dina känslor om det du be-skriver framträder och det berikar. Men angående ditt användarnamn så vill jag påminna om att till allt annat ont som sagts om Hitler, så måste det tilläggas: nykterist!
Citera
2011-02-06, 23:40
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Skaffar man sig en kryssare så är det för att det är så stiligt att glänsa på den yttre kommandobryggan i sin vita uniform med guldgaloner medan den rodnade solen sänker sig ned i det blåa havets horisont. Och vi kanske ska skaffa oss en sån?

Ett skäl så gott som något.
Undrar om man kan bygga kryssare och jagare med dubbla maskinerier och på så vis få till vettig driftekonomi på klassiska långresor eller för den delen på kolonialpolisinsatser.
Citera
2011-02-06, 23:43
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Ett skäl så gott som något.
Undrar om man kan bygga kryssare och jagare med dubbla maskinerier och på så vis få till vettig driftekonomi på klassiska långresor eller för den delen på kolonialpolisinsatser.

Hur menar du här? Starkare motorer för stridsinsats, svagare för "normal gång" eller?
Citera
2011-02-06, 23:52
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hur menar du här? Starkare motorer för stridsinsats, svagare för "normal gång" eller?

Precis, prestandaoptimerade motorer för behov av hög fart, ekonomioptimerade motorer för "cruising" när bränsleekonomi är prioriterat. Men det är klart, i Kryssarna ska vi givetvis ha kärnreaktorer.
Citera
2011-02-07, 00:01
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Precis, prestandaoptimerade motorer för behov av hög fart, ekonomioptimerade motorer för "cruising" när bränsleekonomi är prioriterat. Men det är klart, i Kryssarna ska vi givetvis ha kärnreaktorer.

Som Visby har alltså... Okej, jag är med dig.

Kan vi inte bara köpa en Kirov-klass eller två då?
Citera
2011-02-07, 00:05
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Som Visby har alltså... Okej, jag är med dig.

Kan vi inte bara köpa en Kirov-klass eller två då?

Inget utlandsköpt. Allt skall tillverkas inhemskt. På så vis kan investeringen i fartygen göra nytta flera gånger.
Senast redigerad av sprithitler 2011-02-07 kl. 00:12. Anledning: stavfel.
Citera
2011-02-07, 00:10
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag är ju totalt emot Bildt-Tolgfors-doktrinens osäkerhetspolitiska tre hörnstenar: försvarslöshet, allianslöshet och provokation (mot ryssar och terrorister).

Haha.

Citat:
Inget utlandsköpt. Allt skall tillverkas inhemskt. På så vis kan investeringen i fartygen göra nytta glera gånger.

Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att besparingarna på försvaret har lett till att Kockums ytfartygs-avdelning har slagit igen portarna till förmån för ubåts-avdelningen.
Citera
2011-02-07, 00:13
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO

Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att besparingarna på försvaret har lett till att Kockums ytfartygs-avdelning har slagit igen portarna till förmån för ubåts-avdelningen.

Kockums är utlandsägt och alltså inte önskvärt som tillverkningsvarv. Finns andra alternativ, alternativt så får man starta upp ett nytt statligt varv.
Citera
2011-02-07, 00:38
Medlem
Biggless avatar
EU ska bli den nya världspolisen. Vi hade behövt lägga 3% av EUs GDP och vi hade haft en lika stark militär som USA om inte starkare då vi hade byggt allt från scratch.
Citera
2011-02-07, 00:50
Medlem
Citat:
Kockums är utlandsägt och alltså inte önskvärt som tillverkningsvarv. Finns andra alternativ, alternativt så får man starta upp ett nytt statligt varv.
Det är väl i så fall bättre att helt enkelt köpa tillbaka Kockums.

Vilka roller har du tänkt till jagarna respektive kryssarna? Båda typerna måste så klart ha RBS-15, BAMSE, ~3 st 57 mm akan. Kryssningsmissiler på kryssaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in