Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-22, 14:30
  #2989
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highlander169
Du tror inte att Williams missbruk eskalerade och tog ny fart av att han blev förskjuten och isolerad från gemenskapen av sina forna kamrater?! Att det bara blev värre i ensamhet eftersom hans sociala liv blev mer utsatt när han blev klassad som utböling av ekeroth mfl?! Det tror jag.

Vissa var ju hans nära vänner sedan många många å. Människor som nu undvek han och inte ville kännas vid han. Tror INTE det är gynnsamma förutsättningar för att tackla ett missbruk, tvärtom.
Det är sorligt så det skär sig i hjärtat men samtidigt ett tydligt kvitto på det empatibefriade odjur som partitoppen att kommit att bli under Söders och Ekeroths kontroll. Dessa människor har en direkt relation till att William dog. Jag hoppas dom kan se sig själva i spegeln och ha lärt sig ngt av detta tragiska livsöde, hur man beter sig och agerar mot kamrater i nöd. Men jag tror dom är alltför hjärtlösa för det.

Detär klart jag tror, jag också - så brukar det vara och det har inget med politik att göra.

Företag eller rent sociala grupper stöter ut de sjuka och avvikande, oavsett anledningen - om de inte är mycket mogna. Men det är inte heller alltid möjligt att orka vara medmänniska till självdestruktiva kamrater och någonstans går skiljelinjen mellan det egna och de andras ansvar.

I ett företag (inte en politisk intressegrupp) hade det kanske fungerat bättre, för där är kraven på att stötta tydligare uttalade.
Citera
2012-12-22, 15:23
  #2990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highlander169
En sak är säkert i a f och det är nog om SD-ledningen öppnat upp sin famn istället för att förskjuta och inte ville ha ngt alls med han att göra, hade han med största säkerhet varit i livet nu. Det var riktigt ful det som hände William. Så där gör man inte mot en kamrat. När denne behöver hjälp öppnar man famnen och bistår. Det är en SVENSK TRADITION det.

Djupt tragiskt och skulle alla vanliga hederliga SDare för en kort stund reflektera Williams sista tid i livet skulle de förstå vilka hjärtlösa vidriga karriärister det är i SDtoppen. Bergis hade parasitKenta ett finger med i spelet. Han kände väl sig så liten och obetydlig som han är när han var runt William.

Kapitlet William Petzäll är något som varje svensk politiker aldrig ska glömma och dra lärdom av.

Har du ens sett dokumentären om Petzäll liv? kanske du bör göra, när det blev känt att han börjat missbruka och hade problem, så skickade SD honom på rehabklinik bland annat... Dom gjorde väldigt mycket för honom och gillade honom verkligen, och han blev också fri från skiten i olika perioder... Men han spårade ur totalt tillslut vilket är väldigt tragiskt..
Citera
2012-12-22, 19:09
  #2991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Jag är moderat politiker och mot det mesta i SD:s politik. Jag har arbetat politiskt i över femton år men aldrig sett en politisk talang i närheten av vad W.P visade.

Hur har SD hanterat minnet av denna unika politiska talang ?
Hur har SD hedrat minnet av en av sveriges i nutid mest lovande politiker ?
Jag tror W.P skulle gillat om du du sade det till honom och inte väntat med det tills efter hans död. Men det är klart, då skulle det ju "gynnat sverigedemokraterna". Just hyllandet av W.P efter hans död känns lite konstigt och påminner mer hur man behandlade Michael Jackson. När han levde var det fritt fram att klanka ner på honom och göra sig roligt på hans bekostnad just eftersom har var ju udda och inte som vi andra. Efter hans död var det idel hyllningar och alla hade glömt hur han hade behandlats.

Hur många sade ifrån när W.P riskerade att bli misshandlad under torgmöten och när SD:s riksdagsledamöter behandlas som pestsmittade i riksdagen där bla vänsterpartiet inte ville dela kopiator med dem. Hur många sade ifrån på riktigt och inte tyckte det var fel för det gynnade sd att bli behandlade så? I dokumentären framkom det var W-P var mycket känsligt, mer känslig än de flesta. Ska skulden ligga på sd:s riksdagsledamöter så ska omgivningens behandling av företrädare för sd också räknas in i ansvaret för W.Ps död.

Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Instämmer till fullo och jag menar att SD:s dåvarande ledning har en stor skuld i Williams öde.
Naturligtvis tycker du det. Fakta är att strax innan W.P:s död väntade han förtvivlat på att få en tid för sitt missbruk. Dock var tremånaders vänteperioden inte slut och därför fick han ingen hjälp. Dessutom framkom det att hans missbruk av benzo började med att han kunde gå till flera läkare och få samma dos utskrivet. Ditt parti moderaterna, tillsammans med övriga borgliga partier har under sex års tid haft ansvar för missbruksvården.

Tror du verkligen att kollegorna i riksdagen inte försökte hjälpa W.P? Han skickades på behandlingshem och hade regelbundet samtal med ledamöter där han lovade att ändra sitt beteende. Om det nu stämmer att han var torsk på benzo kan jag lova dig att inga styrkekramar eller stöttningar i världen hade hjälpt om han inte själv är motiverad. Avtändningen å¨benzo sägs vara värre än att tända av på heroin. Vård är det enda som hade hjälpt och där svek moderaterna W.P.
Citera
2012-12-22, 20:01
  #2992
Medlem
Gutss avatar
Jag gillar inte hur man överskattar människor efter deras död.

Han var väl helt okej, men det finns många Sverigedemokrater som är på samma nivå eller bättre.

Frid över honom.
Citera
2012-12-22, 20:51
  #2993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guts
Jag gillar inte hur man överskattar människor efter deras död.

Det stämmer. Nu när han är död verkar alla ha glömt att han lovade svenska folket att han skulle säga upp sin riksdagsplats om han började med droger igen.

Han började och ... stannade kvar i riksdagen. Bröt sitt löfte till folket och nu har alla förlåtit honom.

Good riddance, säger jag.
Citera
2013-01-20, 00:07
  #2994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justmejustme
Vad vet du om vad som försigick i hans huvud? Hur vet du att han inte varit med om något traumatiskt som ung? Förstår inte hur du kan uttala dig på det sättet.

Och vad skulle det vara då ? Pappa pillade på hans snopp, eller att han inte fick leksaker ?
Citera
2016-10-24, 19:57
  #2995
Medlem
Kafes avatar
Villl verkligen se Uppdrags Granskings dokumentär om William Petzäll. Vet någon vänlig själ var jag kan hitta den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback