Dessutom ganska sköna autosvar från Jonsson "härligt tjena ja va bra härligt ja tjena ja tack".
Haha, fan så jävla bra! Tycker det låter som en blandning mellan Plex och Ulfbåge, men Plex känns för sofistikerad för att tappa kontrollen så där. Personlighetsmässigt stämmer det perfekt på Ulfbåge.
Måste ju iaf vara någon som ser sig som tjenis med "grabbarna", eller åtminstone vill vara. Någon som gärna berättar för grannen att han minsann känner OS-hjältarna på skidor. Jag undrar om självkänslan får sig en törn när han blir så totalt ignorerad och därför eskalerar till en nästan rabiat ställning. Som om han måste rädda sitt anseende till varje pris genom att få kontakt istället för att bara ge upp.
Nånting säger mig också att gormandet inte var nog. Någon form av klassisk "jackdragning" tror jag var nästa steg för galningen.
Jag vill verkligen att det ska vara Ulfbåge. Skulle vara helt suveränt med tanke på utbrottet i Khanty-Mansyisk.
Haha, fan så jävla bra! Tycker det låter som en blandning mellan Plex och Ulfbåge, men Plex känns för sofistikerad för att tappa kontrollen så där. Personlighetsmässigt stämmer det perfekt på Ulfbåge.
Måste ju iaf vara någon som ser sig som tjenis med "grabbarna", eller åtminstone vill vara. Någon som gärna berättar för grannen att han minsann känner OS-hjältarna på skidor. Jag undrar om självkänslan får sig en törn när han blir så totalt ignorerad och därför eskalerar till en nästan rabiat ställning. Som om han måste rädda sitt anseende till varje pris genom att få kontakt istället för att bara ge upp.
Nånting säger mig också att gormandet inte var nog. Någon form av klassisk "jackdragning" tror jag var nästa steg för galningen.
Jag vill verkligen att det ska vara Ulfbåge. Skulle vara helt suveränt med tanke på utbrottet i Khanty-Mansyisk.
Ja man vill ju görna att det sa vara Ulfbåge men tyvärr låter det inte riktigt som det förutom vid "Hallå!".
Jag har två teorier om att det antingen är en journalist från aftonbladet/expressen som vill ta första bilden på stafetthjältarna för att ha till löpsedeln med texten "Våra hjältar ni gjorde det" Någon av tidningarna vill ju såklart ha första bilden och därför gäller det att skrika högst typ.
Eller att SVT:s sändningstid från Sarajevo börjar ta slut och att Ulfbåge väldigt gärna vill ha en intervju innan sändningstiden tar slut. En inslagsproducent får ta på sig uppgiften att hämta någon av stafettåkarna, Ulfbåge ger instruktionerna "säg häråt lite hallå och grabbar så ska vi nog få till en intervju innan vi lämnar över för Stockholm". Tyvärr blir inslagsproducenten helt nonchalerad när han börjar lite lätt med "här grabbar". Ulfbåge observerar det hela och skriker till inslagsproducentens snäcka nu får du förfan ta i lite och skrika högre! Att bli ovän med Ulfbåge är det sista man vill bli, det är därför inslagsproducenten gör en falling down och skriker häråt 10 gånger.
Vad säger Gunde då? Nu har vi guld tagbdgar?
Senast redigerad av Waterfall 2011-03-14 kl. 14:40.
Ja man vill ju görna att det sa vara Ulfbåge men tyvärr låter det inte riktigt som det förutom vid "Hallå!".
Jag har två teorier om att det antingen är en journalist från aftonbladet/expressen som vill ta första bilden på stafetthjältarna för att ha till löpsedeln med texten "Våra hjältar ni gjorde det" Någon av tidningarna vill ju såklart ha första bilden och därför gäller det att skrika högst typ.
Eller att SVT:s sändningstid från Sarajevo börjar ta slut och att Ulfbåge väldigt gärna vill ha en intervju innan sändningstiden tar slut. En inslagsproducent får ta på sig uppgiften att hämta någon av stafettåkarna, Ulfbåge ger instruktionerna "säg häråt lite hallå och grabbar så ska vi nog få till en intervju innan vi lämnar över för Stockholm". Tyvärr blir inslagsproducenten helt nonchalerad när han börjar lite lätt med "här grabbar". Ulfbåge observerar det hela och skriker till inslagsproducentens snäcka nu får du förfan ta i lite och skrika högre! Att bli ovän med Ulfbåge är det sista man vill bli, det är därför inslagsproducenten gör en falling down och skriker häråt 10 gånger.
Nä, jag tror väl egentligen inte att det är Ulfbåge. Man kan tyda en dialekt som han inte har. Däremot är han definitivt kapabel att styra och ställa utan någon som helst hänsyn. Ulfbåge befaller. Han har vid ett flertal tillfällen "skickat ner" Bjarne Andersson för att göra intervjuer. Men det är så klart inte Bjarne i det här fallet. Den karlen höjde ju knappt rösten vid Svans fall.
Jag vet inte hur skvallerpressen (AB o Expressen) var på den tiden men maken till medgångare finns inte idag så varför inte redan då?
Jag tror nog ändå i slutändan på din bildteori, att fotografen (eller dess överordnad) gormar på grabbarna. Eftersom att det bara krävs att de vänder på sig för att få en ok bild så ligger det nära till hands att skrika så extremt för att få bilden. En vanlig intervju känns inte lika brådskande. Möjligen då om Ulfbåge har ett finger med i spelet.
Apropå nostalgi och hur längdskidprogrammet borde se ut - nedan är världscupprogrammet i längdskidåkning för herrar säsongen 1993/94 med samtliga pallplatser.
Vad sägs, Vegard Ulvang? Inte ett skidbyte, inte en enda masstart utöver stafetterna och inte några bonussekunder, bonusvärldscuppoäng och inte ens några sprintstafetter eller någon uppförsåkning - och ändå tyckte vi att det här var roligt och intressant att titta på!
Vad tycker ni andra? Om ni erbjöds en återgång till ett världscupprogram som såg ut enligt nedan, skulle ni tycka att det vore en bra idé? Jag skulle i alla fall föredra programmet nedan, om alternativet vore exempelvis säsongen 2010/2011...
Många sköna namn på prispallarna för övrigt.
Längdskidsäsongen 1993/1994
1) 11 dec 1993 Santa Caterina: 30 km kl
1. Smirnov
2. Mogren
3. Jonsson
2) 18 dec 1993 Davos: 15 km f
1. Dählie
2. Ulvang
3. Mogren
3) 19 dec 1993 Davos: stafett 4 x 10 km
1. Norge
2. Ryssland
3. Finland
4) 21 dec 1993 Toblach: 10 km kl
1. Smirnov
2. Isometsä
3. Sivertsen
5) 22 dec 1993 Toblach: 15 km f (jaktstart)
1. Smirnov
2. Fauner
3. Dählie
6) 9 jan 1994 Kavgolovo: 15 km kl
1. Smirnov
2. Dählie
3. Myllylä
7) 15 jan 1994 Holmenkollen: 15 km f
1. Smirnov
2. Dählie
3. Myllylä
8) 16 jan 1994 Holmenkollen: stafett 4 x 10 km
1. Finland
2. Italien
3. Norge
9) 14 feb 1994 Lillehammer: 30 km f
1. Alsgaard
2. Dählie
3. Myllylä
10) 17 feb 1994 Lillehammer: 10 km kl
1. Dählie
2. Smirnov
3. Albarello
11) 19 feb 1994 Lillehammer: 15 km f jakt
1. Dählie
2. Smirnov
3. Fauner
12) 22 feb 1994 Lillehammer: stafett 4 x 10 km
1. Italien
2. Norge
3. Finland
13) 27 feb 1994 Lillehammer: 50 km kl
1. Smirnov
2. Myllylä
3. Sivertsen
14) 4 mars 1994 Lahtis: stafett 4 x 10 km
1. Finland
2. Norge
3. Sverige
15) 5 mars 1994 Lahtis: 15 km f
1. Smirnov
2. Dählie
3. Bergström
16) 12 mars 1994 Falun: 30 km kl
1. Kirvesniemi
2. Myllylä
3. Sivertsen
17) 13 mars 1994 Falun: 4 x 10 km
1. Norge
2. Italien
3. Sverige
18) 19 mars 1994 Thunder Bay: 50 km f
1. Prokurorov
2. Balland
3. Barco
19) 20 mars 1994 Thunder Bay: 4 x 10 km
1. Norge
2. Finland
3. Sverige
Synnerligen ett stabilt program. Att Ulvang och kompani inte bryr sig om att det var intressant då beror på att de endast är ute efter att tillfredsställa "den breda massan" Alltså "icke-hardcorefansen" som enligt dem är i majoritet. De tänker bara tittarsiffror och bryr sig inte ett dugg om traditioner. När Ulvang konfronterats med att löparna själva föredrar intervallstart viftar han bort det med "Nej, det tror jag inte på". Alltså har man inte gjort någonting för att verkligen kolla upp saken. De aktivas åsikt räknas inte.
Jag tycker också det är svagt att ingen av de aktiva styr upp och tar reda på saken. Hur svårt kan det vara att fixa en egen enkät som man skickar ut bland de 100 bästa för att åtminstone få det svart på vitt?
En annan grej som slår mig när man tänker på 90-talet är att jag inte tror att Sverige var så dåliga som mästerskapsresultaten indikerar. Tittar man på hemoglobinvärden från 90-talet så låg svenskarna på ungefär samma nivå eliten gör i dagsläget, medan nästan hela eliten då låg på, vad som i dag betraktas som hälsofarlig- och otillåten nivå. Det plus norska superduperskidor är nog en förklaring till Sveriges resultat.
Jag har svårt att se hur Sverige, som då hade fler aktiva än idag och alltid legat långt fram vad gäller träningsformer helt plötsligt skulle stå sig så dåligt.
Haha, ja han är för härlig, Wassberg! Det bästa tycker jag ändå sekvensen strax innan 06:00 är. Wassberg glider in på flygplatsen med landslagsjackan slarvigt påförd, ser sig lite obekvämt omkring och rufsar sig i håret. 10 sekunders videoupptagning förtäljer en hel person. Fantastiskt.
Annars gillar jag intervjun från Lake Placid när han blir påmind om att det faktiskt följer en prisceremoni efter ett OS-guld. Han låter inte direkt upprymd över det...
Vilket briljant klipp!
Det måste vara någon hämndlysten person på SVT som har klippt ihop och valt att sända detta, eftersom det dominerar hela klippet. Jag lutar åt teorin kvällstidningsjournalist eller -fotograf. Det låter i varje fall inte som någon kommentator som man känner igen.
Eller också är det Bo "LÄGG UT! LÄGG UT! LÄGG UT!" Holmström som kör en favorit i repris från Västtyska ambassaddramat...
Förutom att själva "Lägg ut"-aggressionerna är hur kul som helst så är det något speciellt med reportrar och nyhetsankare inför sändning. Alltid en sökande blick, pillande på frisyren och en allmänt överspänd hållning.
Känner att jag måste gå lite OT (som om jag inte redan var det) med denna klassiker bara för det...
Nä, jag tror väl egentligen inte att det är Ulfbåge. Man kan tyda en dialekt som han inte har. Däremot är han definitivt kapabel att styra och ställa utan någon som helst hänsyn. Ulfbåge befaller. Han har vid ett flertal tillfällen "skickat ner" Bjarne Andersson för att göra intervjuer.
Det där fick mig att tänka på en av Ulfbåges allra mest klassiska repliker.
Jag är nästan säker på att det var efter ett av loppen i Lillehammer där Sverige givetvis hade misslyckats fullständigt. Ulfbåge och Gunde avrundade sändingen med att analysera hur illa det egentligen var ställt med svensk längdskidåkning och, på temat vad vi skulle kunna göra för att komma tillbaka som stormakt inom längdåkning, började Gunde prata om att det var viktigt att leta reda på landets största talanger så snabbt som möjligt. Ulfbåge sammanfattade:
"Just det, det vill jag säga till ungdomsförbundet: ut nu och sug av hela Sverige!"
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!