Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-02-17, 09:17
Medlem
Helt enkelt, vad var riktigt jvla coolt 2001 och 1991?
Vilka klder skulle man ha och vilka artister skulle man lyssna p? Vilka yrken var statusgivande? Ngot annat som gav status? Politisk sikt? Kunskaper innom ett visst omrde?
Hller p med ett arbete inom kulturhistoria, och att googla efter vad som var status har inte uppbringat allt fr givande resultat. S nu vnder jag mig till er kra flashbackare!

Lev vl!
Citera
2011-02-18, 13:34
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elfvo
Helt enkelt, vad var riktigt jvla coolt 2001 och 1991?
Vilka klder skulle man ha och vilka artister skulle man lyssna p? Vilka yrken var statusgivande? Ngot annat som gav status? Politisk sikt? Kunskaper innom ett visst omrde?
Hller p med ett arbete inom kulturhistoria, och att googla efter vad som var status har inte uppbringat allt fr givande resultat. S nu vnder jag mig till er kra flashbackare!

Lev vl!

Som relativt ung grabb befann jag mig p barnkalas 1991 och hrde d Guns `n roses sivor Use your illusion 1 & 2 ( de olika albumen slpptes p samma dag, bla bla, googla fr info) genom ett par hgtalare som det fdelsedagsbarnets brorsa nyss hade kpt, samma r slpptes ven Nevermind med Nirvana, jag hrde ven denna i samma mexitegelhus fr frsta gngen. Bgge skivorna har ju shapeat mitt liv, men d jag var spass ung s kanske jag inte br uttala mig?

Minns d: MTV var sinnessjukt stort, det fanns liksom inte s mnga mediala kanaler att tillskansa sig musik p, de tre skivorna jag nmnde slog liksom ner som bomber i ordets rtta bemkelse. Fast samtidigt s gjorde ju Dangerous med MJ likadant, och det fanns en fight mellan MJ-lovers och Gnr-lovers.

andra sidan fr man ju inte glmma att vrldens genom tiderna absolut bsta band Depeche Mode hade slppt sin bsta platta ret innan, Violator, och det fanns fortfarande en strid kvar mellan "synthare" och "hrdrockare" (inte ett vrldskrig lngre, mer ett trtt inbrdeskrig, dr alla egentligen glmt bort vad dom slogs fr), som ju var vldigt signifikativt fr den sena delen av ttiotalet.

Dessa bda begrepp kunde ju strckas ut t enfaldiga hll; Sisters of Mercy var jttestora bland syntharna t.ex, och det r ju liksom inte synth. Samma med Fields of the Nephilim , The Cure etc... snt vi idag katalogiserar "svartrock", ett uttryck som kittlar mina krkreflexer.

Eurotechnon brjade bli stor, Absolute dance...

Sen fanns det ju dom som sprang p Docklands och kkade skitbra E men det r en annan historia, och en subkultur jag r fr ung fr (eller rka knna ngon som tog del av...).

Detta r axplock. terkommer med 2001, skicka PM fr mer info, eller detaljer.
Citera
2011-02-18, 13:43
Medlem
Jospans avatar
Tidningen "OKEJ" var ju rtt coolt under 80/90.
Citera
2011-02-19, 23:53
Medlem
knussligs avatar
2001 var palm pilot riktigt hftigt. inte s jttemnga som hade det, men de som hade det var hftiga.
Citera
2011-02-19, 23:58
Medlem
knussligs avatar
r ganska sker p att det 1991 var lite status i att ha CD-spelare. de kom vl ungefr d. och d var det ju naturligtvis ocks status att ha mnga CD-skivor.

1991 var iaf Levis vldigt vldigt poppis bland kidsen. det var ungefr d, eller strax efter, som Levis Store-butiker ppnade i alla stder.

2001 var det lite status att ha snabbt bredband. det var en tid d vissa fortfarande satt med 33.6 kbps-modem och andra hade uppkopplingar p 2 Mbit, och ett ftal hade nda upp till 10 Mbps, vilket var ofantligt snabbt p den tiden.
Citera
2011-02-20, 09:37
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
r ganska sker p att det 1991 var lite status i att ha CD-spelare. de kom vl ungefr d. och d var det ju naturligtvis ocks status att ha mnga CD-skivor.

1991 var iaf Levis vldigt vldigt poppis bland kidsen. det var ungefr d, eller strax efter, som Levis Store-butiker ppnade i alla stder.

2001 var det lite status att ha snabbt bredband. det var en tid d vissa fortfarande satt med 33.6 kbps-modem och andra hade uppkopplingar p 2 Mbit, och ett ftal hade nda upp till 10 Mbps, vilket var ofantligt snabbt p den tiden.

CD-spelare kom lngt tidigare och slog igenom
Citera
2011-02-20, 10:00
Medlem
pang olufsens avatar
Jag har fr mig att stretchjeansen kom nn gng runt 91. Sweatshirt var poppis bde p killar och tjejer. Mrken: Fruit of the Loom,Russel athletic, Champion, Adidas.

Status var vl nu som d, STLAR! Det var ingen som skmdes fr att vara rik d inte.
Citera
2011-02-20, 11:00
Medlem
TykoJonssons avatar
En bra privatekonomi har alltid varit status. Sen varierar det lite hur det ska synas.
1991 var infr den totala bankkrisen. Fr oss ldre var det d "status" att inte sitta p ln p villan nr kronkursen skulle rddas. nnu hgre status hade de som slt av...
Det var ven inte s hett att vara kommunist efter berlinmurens fall.
Bland mina ungar ansgs det vara helt offside att hlla p med datorer. Det var definitivt inget som gav en tjejer och skulle p den tiden kunna jmfras med frimrkssamlare och star wars-fantaster.
Som ngon tidigare nmnde s kom kabel-TVn och MTV. Heta linjen fanns vl 1991?

2001
Acceptansen fr folk som r kunniga p datorer har ndrats frn 1991. Vid den hr tiden skulle nog alla ha en dator. Alla fretag skulle ha en hemsida. Datornrdarna var fortfarande ett gng nrdar hos gemene man men det var bara att erknna dem motvilligt. 2001 var nog slutet p den tiden d unga snorungar fortfarande kunde f ka hem till ytligt bekanta familjer fr att hjlpa dem att installera modem, logga in p hotmail, visa hur man gjorde skningar p altavista/Eureka mm. Allt utan ngon som helst ersttning.

Att kunna html hade varit extremt attraktivt men det rasade snabbt.

Folk brjade umgs p ntet mer n att bara chatta.
De unga brjade vl med lunarstorm vid den tidpunkten. Svenne banan var ngra r efter och anslt sig till facebook ngra r senare.
Citera
2011-02-20, 12:58
Medlem
Arons avatar
2001 alla dokuspor som baren , big brother , m.m
Citera
2011-02-20, 13:44
Medlem
1991 & 2001: Trjor med stora blaffiga logotyper?
Citera
2011-02-20, 13:54
Medlem
TykoJonssons avatar
En mobiltelefon var en statuspryl 1991.
1991 eller mjligtvis ngot r senare: Champion-hoodies, svarta skor och jeans med uppbruten sm nertill fr att de skulle g lngre ner ver skorna.

Canadian goose hade blivit mainstream 2001.
Citera
2011-02-20, 14:40
Medlem
birgerburgers avatar
1991:
Parabolantenn
BMW
Mountainbike
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto