Citat:
Ursprungligen postat av elfvo
Helt enkelt, vad var riktigt jvla coolt 2001 och 1991?
Vilka klder skulle man ha och vilka artister skulle man lyssna p? Vilka yrken var statusgivande? Ngot annat som gav status? Politisk sikt? Kunskaper innom ett visst omrde?
Hller p med ett arbete inom kulturhistoria, och att googla efter vad som var status har inte uppbringat allt fr givande resultat. S nu vnder jag mig till er kra flashbackare!
Lev vl!
Som relativt ung grabb befann jag mig p barnkalas 1991 och hrde d Guns `n roses sivor
Use your illusion 1 & 2 ( de olika albumen slpptes p samma dag, bla bla, googla fr info) genom ett par hgtalare som det fdelsedagsbarnets brorsa nyss hade kpt, samma r slpptes ven
Nevermind med Nirvana, jag hrde ven denna i samma mexitegelhus fr frsta gngen. Bgge skivorna har ju shapeat mitt liv, men d jag var spass ung s kanske jag inte br uttala mig?
Minns d: MTV var sinnessjukt stort, det fanns liksom inte s mnga mediala kanaler att tillskansa sig musik p, de tre skivorna jag nmnde slog liksom ner som bomber i ordets rtta bemkelse. Fast samtidigt s gjorde ju
Dangerous med MJ likadant, och det fanns en fight mellan MJ-lovers och Gnr-lovers.
andra sidan fr man ju inte glmma att vrldens genom tiderna absolut bsta band Depeche Mode hade slppt sin bsta platta ret innan,
Violator, och det fanns fortfarande en strid kvar mellan "synthare" och "hrdrockare" (inte ett vrldskrig lngre, mer ett trtt inbrdeskrig, dr alla egentligen glmt bort vad dom slogs fr), som ju var vldigt signifikativt fr den sena delen av ttiotalet.
Dessa bda begrepp kunde ju strckas ut t enfaldiga hll; Sisters of Mercy var jttestora bland syntharna t.ex, och det r ju liksom inte synth. Samma med Fields of the Nephilim , The Cure etc... snt vi idag katalogiserar "svartrock", ett uttryck som kittlar mina krkreflexer.
Eurotechnon brjade bli stor,
Absolute dance...
Sen fanns det ju dom som sprang p Docklands och kkade skitbra E men det r en annan historia, och en subkultur jag r fr ung fr (eller rka knna ngon som tog del av...).
Detta r axplock. terkommer med 2001, skicka PM fr mer info, eller detaljer.