Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-02-18, 10:44
Medlem
Jag har sökt till en arkitektskola utomlands och jag fick instruktioner nu om att jag skulle skicka min kreativa portfolio. Jag älskade att måla som ung och la massa timmar på det men jag slutade väl som typ 13åring och jag tror inte några bilder därifrån skulle imponera särskilt väl.

Jag har iaf 3 veckor på mig att skicka in något och jag har har i princip ingen aning om vart jag ska börja. Ska jag försöka måla upp några skisser på byggnader, möbler eller liknande eller vad?

Som ni märker är jag allmänt vilse och har i princip panik eftersom jag gärna skulle vilja ha lite råd och tankar.

PS: Jag bifogar introtexten

If you are making an application for an undergraduate or postgraduate course,
you will be asked to present a portfolio of your work. When you apply for an
undergraduate course we will be looking at the work in your portfolio to provide
evidence of your potential as a designer. You will probably have studied art and
design at secondary school, to A-level standard or equivalent, or completed a course
at college. You will not be expected to have had professional experience as an
Architect or Interior Designer.
Senast redigerad av LosMotoooo 2011-02-18 kl. 10:48.
Citera
2011-02-18, 12:39
Medlem
Kladahestens avatar
Ja det är ju onekligen svårt på tre veckor. Men mitt förslag är att du googlar, söker o har dig efter byggnader du själv tycker är intressant. Låt dig sedan inspireras av dessa och skapa dina egna versioner, tänk så det knakar realistiskt är inget måste. motivera också varför, du tycker just dessa byggnader är intressanta. har du tid och möjlighet kan du också bygga en modell.

ett program som är jäkla bra är sketch up. Mycket enkelt och användbart!

lycka till!
Citera
2011-02-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kladahesten
Ja det är ju onekligen svårt på tre veckor. Men mitt förslag är att du googlar, söker o har dig efter byggnader du själv tycker är intressant. Låt dig sedan inspireras av dessa och skapa dina egna versioner, tänk så det knakar realistiskt är inget måste. motivera också varför, du tycker just dessa byggnader är intressanta. har du tid och möjlighet kan du också bygga en modell.

ett program som är jäkla bra är sketch up. Mycket enkelt och användbart!

lycka till!

Tack för svaret! Det hjälper en hel del men jag är fortfarande lite lost.

Någon annan som har en input? Det skulle vara grymt med någon sorts snabbkurs eller kanske input ifrån någon som kanske läser arkitektprogrammet eller liknande?
Citera
2011-03-06, 16:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Kan det inte vara så att du inte är mogen att gå den där utbildningen? De vill säkert ha studenter som redan klarat av de mest elementära grunderna. Lägg ett år på att skapa en portfolio innan du söker nästa år.
Citera
2011-03-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kan det inte vara så att du inte är mogen att gå den där utbildningen? De vill säkert ha studenter som redan klarat av de mest elementära grunderna. Lägg ett år på att skapa en portfolio innan du söker nästa år.

Tror du missar rätt mycket av vad som står i tråden.
Citera
2011-03-06, 19:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
Tror du missar rätt mycket av vad som står i tråden.

Gör jag?

De vill se din potential som designer. Skolan antar att du studerat något slags konst på - som jag förstår det - gymnasial-, eller universitetsnivå. Du säger själv att du inte målat sen du var tretton år gammal, hur i all världen ska du kunna 'komma ikapp' på tre veckor?
Citera
2011-03-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gör jag?

De vill se din potential som designer. Skolan antar att du studerat något slags konst på - som jag förstår det - gymnasial-, eller universitetsnivå. Du säger själv att du inte målat sen du var tretton år gammal, hur i all världen ska du kunna 'komma ikapp' på tre veckor?

De flesta ser utbildning som något där man lär sig saker. Från grunden. T ex så är det inga konstnärliga förkunskapskrav på arkitektutbildningen i sverige.

Men snälla, låt oss fortsätta on-topic. Oavsett när jag slutligen söker in så vore tips uppskattade.
Citera
2011-03-06, 19:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
De flesta ser utbildning som något där man lär sig saker. Från grunden. T ex så är det inga konstnärliga förkunskapskrav på arkitektutbildningen i sverige.

Men snälla, låt oss fortsätta on-topic. Oavsett när jag slutligen söker in så vore tips uppskattade.

Sök en sådan arkitektutbildning i Sverige då. Skolan du refererar till verkar vilja att du har gått något slags konstnärlig utbildning, eller åtmisntone kan visa på dina designer skills.

Mitt tips till dig är att med papper och penna teckna några exempel på hur du tycker att världen ser ut, och på så sätt visa dem att du är en elev de vill satsa på.
Citera
2011-03-06, 20:22
Medlem
R.Mutts avatar
Jag tror inte det måste vara just byggnader eller möbler, dom vill nog bara se att du har känsla för form.

Kör på bara, måla, teckna, gör collage, en grafisk profil, en kortfilm, skulptur etc. Det du tycker är roligt.

Dom som bedömer arbetsproverna förväntar sig ju (som det stod) inte en arkitekturportfolio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in