2011-02-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tetrix
Utländska studenter är inte invandrare.
Jodå-det förekommer
Citat:
Migrationsminister Tobias Billström vet inte hur många utländska bluffstudenter som årligen försvinner.

http://www.realtid.se/medlemmar/kop-...\12\1634510973
Citera
2011-02-18, 16:24
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Vi tjänar bara om det är genier som kommer hit och sen fortsätter jobba i Sverige. Kommer de bara hit för att studera och sen sticker så tjänar vi i stort sett ingenting.
Är de högutbildade verkligen genier så väljer de inte att jobba i Sverige.
Citera
2011-02-18, 16:41
Medlem
Riktigt skönt att höra, slipper vi en del parasiter.
Citera
2011-02-18, 17:30
Medlem
wuuaas avatar
Det är en bra utveckling men jag har en fråga? Gäller dessa avgifter bara nyanlända studenter eller gäller det även studenter som redan pluggade här innan reformen?
Citera
2011-02-18, 17:44
Medlem
Förstår inte problemet, varför ska vi subventionera utbildning till främlingar? Möjligen kunde man ta några miljarder från SIDAs budget och subventionera begåvade ungdomar från resurssvaga länder, men sådana program finns redan idag.

Det sorgliga är väl snarare att Sverige inte förmår konkurrera på denna marknad. Länder som Storbritannien, Australien, USA, Nya Zeeland, Kanada och Schweiz lockar ju till sig utländska studenter i massor. Inse faktum att Sverige inte är så attraktivt som vi vill tro, kallt, ogästvänligt och en fientlig inhemsk population. Nåja minns bara att några utbytesstudenter kallade välrenomerat svenskt universitet för slack school (gäller bara vissa utbildningar)...

Jag är snarast imponerad att så många som 5000 studenter än så länge avser att plugga i Sverige, siffran landar kanske på 15 000?? Då betalar de ju faktiskt åtminstone 100 000 kr per läsår!!! Finns folk med pengar i både Kina och Indien.
Citera
2011-02-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Det är en bra utveckling men jag har en fråga? Gäller dessa avgifter bara nyanlända studenter eller gäller det även studenter som redan pluggade här innan reformen?

Måste gälla för alla, dvs även de som redan startat sin utbildning. Dock inte på Post doc nivå om jag förstått det rätt.
Citera
2011-02-18, 17:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Hellre kvalitet än kvantitet. Hellre färre studenter som klarar sina studier, än flera som inte tar poäng.
http://www.hsv.se/download/18.1dbd1f...3991/0916R.pdf
Citera
2011-02-18, 19:11
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Måste gälla för alla, dvs även de som redan startat sin utbildning. Dock inte på Post doc nivå om jag förstått det rätt.
Okej borde inte detta resultera i en enorm minskning av utländska studenter? Är de verkligen så kapitalstarka att de kan betala 100 000 per år? Eller innebär detta att många istället väljer att stanna i Sverige och jobba?
Citera
2011-02-18, 19:29
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Förstår inte problemet, varför ska vi subventionera utbildning till främlingar? Möjligen kunde man ta några miljarder från SIDAs budget och subventionera begåvade ungdomar från resurssvaga länder, men sådana program finns redan idag.

Det sorgliga är väl snarare att Sverige inte förmår konkurrera på denna marknad. Länder som Storbritannien, Australien, USA, Nya Zeeland, Kanada och Schweiz lockar ju till sig utländska studenter i massor. Inse faktum att Sverige inte är så attraktivt som vi vill tro, kallt, ogästvänligt och en fientlig inhemsk population. Nåja minns bara att några utbytesstudenter kallade välrenomerat svenskt universitet för slack school (gäller bara vissa utbildningar)...

Jag är snarast imponerad att så många som 5000 studenter än så länge avser att plugga i Sverige, siffran landar kanske på 15 000?? Då betalar de ju faktiskt åtminstone 100 000 kr per läsår!!! Finns folk med pengar i både Kina och Indien.

De har inte betalat än - det är när de betalar som vi kommer se en ordentlig minskning. Det är inte direkt litet pengar - 200 000 kronor för två läsår. I princip försvinner hela Afrika. De personer med goda inkomster i Afrika åker ändå inte till Sverige.

Att vi införde studentavgifter är bara positivt. Nu blir vi av med utbytesstudenterna.
Citera
2011-02-18, 20:06
Medlem
Röksopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
De har inte betalat än - det är när de betalar som vi kommer se en ordentlig minskning. Det är inte direkt litet pengar - 200 000 kronor för två läsår. I princip försvinner hela Afrika. De personer med goda inkomster i Afrika åker ändå inte till Sverige.

Att vi införde studentavgifter är bara positivt. Nu blir vi av med utbytesstudenterna.

Jag måste hålla med, det är mycket positivt. Pakistanierna (de som ockuperar skolans alla datorsalar 24/7) kommer troligtvis minska rejält. Nu märker jag ord men, utbytesstudenterna som är med i utbytesprogram kommer fortsätta studera gratis. PhD-utbildning kommer fortsättningsvis också vara gratis, vilket ju är lite märkligt?

Någon som vet om de måste betala innan eller efter studierna?
Citera
2011-02-18, 21:00
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan

När måste man betala då? Förhoppningsvis kommer djungeltrummorna sprida ordet om den minskade svenska generositeten så att Ustudenter söker sig hit.
Citera
2011-02-18, 21:01
Medlem
När vi inte längre betalar med våra skattepengar för att utländska ska studera här utan att betala för det blir det lite färre ja. Varför skulle vi vilja ha fler?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ut...la_4292431.svd
Senast redigerad av Visf 2011-02-18 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in