2011-02-19, 18:58
Medlem
Jag fick nöjet att testa min flickväns väninnas nya MBA, en pryl som står högt rankad på min måste-ha-lista. Vad som var irriterande var att jag på en gång, eller kanske efter en halv minut, fick något slags obehag i ögonen. Det kändes helt enkelt som att de blev överansträngda av tittandet på skärmen. Efter några minuter fick jag nog och lämnade datorn - och kände mig förstås ganska besviken. Vilket antiklimax!

Har någon annan upplevt detta problem med ögonen?
Citera
2011-02-19, 19:02
Medlem
Kreperads avatar
inget jag märkt, men du vet att man kan sänka ljusstyrkan va? folk har väl olika känsliga ögon. har du aldrig det här problemet med andra datorer?
Citera
2011-02-19, 19:04
Medlem
filipdinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreperad
inget jag märkt, men du vet att man kan sänka ljusstyrkan va? folk har väl olika känsliga ögon. har du aldrig det här problemet med andra datorer?

Det perfekta svaret TS , svara nu då
Citera
2011-02-19, 19:08
Medlem
antagonistens avatar
Kan det inte ha med den blanka skärmen att göra? Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara ansträngande för ögonen om man är vad vid matta skärmar och det är ju inte direkt var dag man stöter på blanka monitorer.
Citera
2011-02-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreperad
Ja, det låter rimligt! Det var nog ljudstyrkan. Nåja! Jag har aldrig upplevt detta problem med andra datorer.
Citera
2011-02-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Kan det inte ha med den blanka skärmen att göra? Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara ansträngande för ögonen om man är vad vid matta skärmar och det är ju inte direkt var dag man stöter på blanka monitorer.
Ja, det skulle kunna vara det också. Jag tyckte faktiskt att skärmen kändes irriterande blank. Men är detta något som ögonen vänjer sig vid?
Citera
2011-02-19, 19:13
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladoptimistisk
Ja, det låter rimligt! Det var nog ljudstyrkan. Nåja! Jag har aldrig upplevt detta problem med andra datorer.
En av sakerna de tog bort på den senaste iterationen av MBA var Ambient Light Sensor, som reglerade ljusstyrkan automagiskt.
På den nya måste det ske manuellt.
Citera
2011-02-19, 19:43
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladoptimistisk
Ja, det skulle kunna vara det också. Jag tyckte faktiskt att skärmen kändes irriterande blank. Men är detta något som ögonen vänjer sig vid?
Ja, det borde inte utgöra något problem längre efter ett par dagars användning av en blank monitor. Däremot rekommenderas "anti-glare-film", risken är annars stor att du blir galen av reflektionerna. Att sitta inomhus i ett normalt upplyst rum kan vara väldigt irriterande.
Citera
2011-02-22, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
En av sakerna de tog bort på den senaste iterationen av MBA var Ambient Light Sensor, som reglerade ljusstyrkan automagiskt.
På den nya måste det ske manuellt.

Det där låter iof ganska bra. Varför valde man bort det?
Citera
2011-02-22, 23:09
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losingyou
Det där låter iof ganska bra. Varför valde man bort det?

Platsbrist? Finns ju minst sagt begränsat utrymme i en MBA.

I övrigt så är ju Macarnas skärmar helt sinnessjukt bra, vilket gör att när man har på högsta ljusstyrkan så kan man uppleva trötthet i ögonen. Det upplever jag med min iMac 27". Därför kör jag aldrig max ljusstyrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in