• 1
  • 2
2011-02-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
När man får hem ett sånt där oranget kuvert så stod det på ett av papprena tre summor som stod i vardera ruta. Tillsammans utgjorde de 1-2 miljoner. Det låter ju spontant mycket, men samtidigt låter det ju som inte alls mycket, vilket gör mig orolig. Om man lever 30 år blir dessa endast 4-5 000 kronor i månaden, det är ju ingenting? Så är det allt man får?

Du ska nog vara orolig. Jag tror alla måste se till att ha eget kapital till pensionen. Det känns som det är skakiga förutsättningar för oss att få luta oss tillbaka och bli försörjda på gamla dar.. Det oranga kuvertet ser jag inte som så mycket värt.
Citera
2011-02-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CashMan
Hmm, jag kanske är helt ute och cyklar men hur fan kan du få 132k i intjänad ALLMÄN pension under ett år? Det är väl ett maxbelopp på typ 380k / år som är pensionsgrundande för den allmänna pensionen vilket i slutändan blir max ca 70k/år i intjänad allmän pension. Oavsett om du tjänar 20 mille om året eller 500k om året.

Eller har jag som sagt förstått något fel?

Vore kul om någon insatt i hur vårt allmänna pensionssystem fungerar kunde bekräfta det som skrivs ovan.
Citera
2011-02-23, 12:54
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashMan
Vore kul om någon insatt i hur vårt allmänna pensionssystem fungerar kunde bekräfta det som skrivs ovan.

Jag har samma uppfattning som du (max 380k PGI, max avsättning ca 70k), jag utgår från att herr 130k helt enkelt hittar på. Varför man nu gör sånt på ett anonymt forum...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in