• 2
  • 3
2011-02-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weaverworld
Var fan lanar du pengar nagonstans? Hassan vid feskekorkan?
Banker brukar titta på betalningsförmåga vid 2% påslag vilket även det är högt, att slänga till med 4% ökning är att ta i så det skriker om det. Vill du ha marginal koll så beräkna med 10-årig ränta runt 5,4-5,7%

Lite marginal är alltid bra att räkna med men en marginal på 100% kanske inte är så realistisk...

Banker brukar räkna med att man ska klara 7-7,5 procent. Om de kommer att ta ett lån i juni 2012 så kommer troligtvis 3 månaders räntan att ligga på nästan 5 procent.

Det var naturligtvis bara ett räkneexempel på vad de bör klara för att ha lite marginal. Däremot inte sagt att medelräntan de betalar kommer att ligga på 7 procent, troligare någonstans mellan 4-6 procent.

Själv har jag hälften av mina lån bundna på 3 respektive 5 år på 3,2 samt 3,8 procent.
Citera
2011-02-22, 17:11
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Banker brukar räkna med att man ska klara 7-7,5 procent. Om de kommer att ta ett lån i juni 2012 så kommer troligtvis 3 månaders räntan att ligga på nästan 5 procent.

Det var naturligtvis bara ett räkneexempel på vad de bör klara för att ha lite marginal. Däremot inte sagt att medelräntan de betalar kommer att ligga på 7 procent, troligare någonstans mellan 4-6 procent.

Själv har jag hälften av mina lån bundna på 3 respektive 5 år på 3,2 samt 3,8 procent.

Jag ser det som mycket osannolikt att reporäntan skulle stiga med 2 procentenheter på nästkommande fyra månader. Var har du fått det ifrån att räntan skulle explodera på detta sätt när bundna rikträntan är 3,6%?
Citera
2011-02-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weaverworld
Jag ser det som mycket osannolikt att reporäntan skulle stiga med 2 procentenheter på nästkommande fyra månader. Var har du fått det ifrån att räntan skulle explodera på detta sätt när bundna rikträntan är 3,6%?

Du missade nog att det är juni 2012 vi pratar om, inte 2011. För tillfället ligger 3-månadersräntan ungefär 2 procent över reporäntan. Dvs 3,5 procent jämfört med reporäntans 1,5.

Om bankerna kommer att ha samma marginal framgent innebär det att en reporänta på 3 procent skulle innebära en 3-månadersränta på ca 5 procent. Enligt riksbankens prognos för utvecklingen av reporäntan kommer den i mitten av 2012 att ligga på ca 3 procent, se http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=29548
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in