• 2
  • 3
2011-02-25, 21:59
Medlem
Som många readan varit inne på så ligger det i intimiteten, relationen till sitt modersmål. Allt blir så när/lättrelaterat att allt pekoralt avslöjas betydligt lättare än på engelska.

Svenskan är inget rockspråk sägs det och kanske är det så. Men är då rocken den ultimata uttrycksformen inom musik, rent textmässigt? Eller gömmer man sig bakom orden. Vad som talar emot detta är att engelsktalande bör uppleva ungefär samma sak som många svenskar gör då de hör sitt tungomål besjungas.

Ser man filmer så är det alltid betydligt lättare att avslöja dåligt skådespeleri i svensktalande och möjligen engelsktalande än språk och kulturer man inte förstår sig på.

Själv tycker jag svenskan gör sig utmärkt inom punk och visor, om språkvirtuoser som Cornelis håller i spakarna.

Sedan vette fan om inte Jantelagen har en roll i det hela ändå.
Citera
2011-02-25, 23:15
Medlem
Sulan33s avatar
Musik på svenska är töntigt när den framförs i äkta Markoolio-stil (även om vissa låtar har sin charm), men för att ta ett snabbt exempel på när svenska texter är det enda rätta tar jag hjälp av wikipedia:

"Ni som säger att Skellefteå - det är en vacker stad / har aldrig åkt på stryk vid älvens strandpromenad" (ur Möjligheternas stad från Det ofrivilliga lidandets maskineri) - Totalt Jävla Mörker

Det tycker jag är ett perfekt exempel på när svenskan behövs för att få fram mer utav låten.
Citera
2012-07-06, 13:30
Medlem
Riktigt sent svar på denna tråd. Men jag håller med dig fullständigt!
Citera
2012-07-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell

För att använda mig själv som exempel så uppskattar jag en del hiphop och har verkligen (oftast) inga problem med att sitta och digga till när tjocka amerikanska whiggas rappar om hur otroligt hårda liv dom har och hur sjukt farliga dom är, men när folk försöker göra det på svenska så känns det så jävla fel, även om jag tycker att rappandet är bra rent musikaliskt och att det är ofantligt fräsiga beats. Detta kan självfallet förklaras med att man är medveten och ganska säker på att rapparen från t.ex tensta säkerligen inte haft det så hårt som denne försöker få det att framstå. "Sverige är inte så illa" osv. Medans tjockot från Brooklyn framstår som en megaganster för att det är längre bort och man inte riktigt kan relatera till det på samma sätt.
Det stycket fick mig att tänka på denna klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=rVjAXdF2QE4
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in