Flashback bygger pepparkakshus!
2004-09-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Jag tror att LadyTiera bad om ett sdant forum, tror hon r Admins lilla lskling, drfr det kom till. Hon har startat ental trdar sjlv och varit aktiv i det forumet, s det r nog LadyTieras lilla projekt. Kollat lite i trdarna dr, och mste sga att det mesta r ren bullshit och inte har ngonting med vetenskap att gra. Men admin r boss, han bestmmer vilka forum skall finnas, mycket mer finns det inte att sgas. Tror ju personligen att bde feministforumet och Off Topic hade strre anledning att finnas till.

Ehh... Forumet kom till fr att det skedde en debatt i mnet i andra forum dr det inte passade in.

Den som pstr att det r ren bullshit vet inte ett skit om mnet. Vrsta jag vet r folk som ska detla i vetenskapliga debatter med deras sikter och moraliska kompass som enda hjlpmedel.

Hll dig till att diskutera sport, s slipper vi andra ha en till gnllspik som inte tillfr debatten ngot.

Sen tycker jag folk klagar lite vl mycket p Lady Tiera, jag stdjer inte henne allt i det hon gr, men hr hller jag med henne till 100%.
Citera
2004-09-02, 11:56
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Jaha men har du stake att lgga upp en poll om vad anvndarna anser? Eller r det ett mne du anser passar bra i forumet?

Varfr ska vi ha en poll?
Jag har bestmt att forumet ska finnas.
Punkt.
Om s 99% tycker att det ska bort, s pverkar det inte mitt beslut.
Jag tror inte p censur och att stoppa diskussioner man ogillar.
Det r viktigt att kunna belysa sakfrgor, och kunna diskutera ven mnen som PK-maffian vill tysta.
Jag tror personligen inte det minsta p rasbiologi. Noll procent!
Men det hindrar mig inte frn att anse att mnet br kunna diskuteras.
Och det finns mngder av serisa diskussioner i det hr mnet, med vl underbyggda argument som styrker p rasers skillnader.
Jag tror personligen att de har fel. Men vad jag tycker r fullkomligt ointressant. Vad som istllet r viktigt r att sakfrgan KAN och FR diskuteras. Detta r jag mycket positiv till.
S mitt svar: Du fr ingen poll. Den saknar syfte. OK?

admin
Citera
2004-09-02, 12:01
Administrator
admins avatar
Noterar ven ett flertal gnll-trdar om LT i denna diskussion, som inte har det minsta i den hr diskussionen att gra. Ni br lsa reglerna omgende, och d speciellt regel 1.11.

admin
Citera
2004-09-02, 16:16
Medlem
crippas avatar
Jag har den senaste tiden funderat mycket p om ras, invandrar, muslimhatartrdarna br finnas.

Svaret r nej.

Det r en massa andra mnen som snabbt bannas av moderatorerna - men den aldrig sinande strmmen av inlgg mot invandring, muslimer, om rena raser och liknande fr fortstta.

Man kan mycket vl diskutera invandringspolitik - med betonign p politik. Det tycker jag hr hemma i detta forum. De generaliserande, dligt underbyggda och intelligensbefriade inlggen om raser och muslimer i synnerhet br rensas ut.

Det finns inte ngra vetenskapliga belgg fr att andra mnniskor n svenskar skulle var dummare eller smre. Inte heller att man kan bedma intelligensen utifrn hudfrg dvs att t ex svarta afrikaner bara r 1 procdent s intellgenta som vis svenskar. (Det fanns ett sdant inlgg hromdagen).

Dessa, frnedrande och nedsttande trdar br omedelbart stngas. Upp till kamp fr sanering av det annars s underbara Flashback.

Nazisterna / rasisterna har ju redan ett eget forum. Freslr allts att de i fortsttningen debatterar med likasinnande p info 14.
Citera
2004-09-02, 16:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippa
Jag har den senaste tiden funderat mycket p om ras, invandrar, muslimhatartrdarna br finnas.

Svaret r nej.

Det r en massa andra mnen som snabbt bannas av moderatorerna - men den aldrig sinande strmmen av inlgg mot invandring, muslimer, om rena raser och liknande fr fortstta.

Man kan mycket vl diskutera invandringspolitik - med betonign p politik. Det tycker jag hr hemma i detta forum. De generaliserande, dligt underbyggda och intelligensbefriade inlggen om raser och muslimer i synnerhet br rensas ut.

Det finns inte ngra vetenskapliga belgg fr att andra mnniskor n svenskar skulle var dummare eller smre. Inte heller att man kan bedma intelligensen utifrn hudfrg dvs att t ex svarta afrikaner bara r 1 procdent s intellgenta som vis svenskar. (Det fanns ett sdant inlgg hromdagen).

Dessa, frnedrande och nedsttande trdar br omedelbart stngas. Upp till kamp fr sanering av det annars s underbara Flashback.

Nazisterna / rasisterna har ju redan ett eget forum. Freslr allts att de i fortsttningen debatterar med likasinnande p info 14.

Vilka mnen r det som bannas? Jag har d inte sett ngra...
Citera
2004-09-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crippa

Varfr mste en debatt om Rasbiologi g ut p att utnmna en ras som "smre" eller "bttre"?

Det finns massor av mindre mtbara genetiska skillnader som skiljer olika folkslag jorden runt, det r ett tabubelagt mne fr de flesta, men varfr ska inte dessa f diskuteras i ett forum som str fr det fria ordet?
Citera
2004-09-02, 21:15
Medlem
LadyTieras avatar
Varfr r ni s inkapabla och ointelligenta? r det bara jag som kan diskutera raserna och deras biologi utifrn vetenskap och historia? eller iaf har den ambitionen? varfr blanda in rasism och nasism? det r ni som r bde trgtnkta och konservativa.

Och nej, jag r inte admins lilla lskling, jag hade inte en aning om att detta forum skulle komma frns ni hade det.
Citera
2004-09-02, 21:24
Medlem
Namblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Varfr r ni s inkapabla och ointelligenta? r det bara jag som kan diskutera raserna och deras biologi utifrn vetenskap och historia? eller iaf har den ambitionen? varfr blanda in rasism och nasism? det r ni som r bde trgtnkta och konservativa.

Och nej, jag r inte admins lilla lskling, jag hade inte en aning om att detta forum skulle komma frns ni hade det.

Kallar du OSS ointelligenta?
Citera
2004-09-02, 21:26
Medlem
ReNus avatar
Citat:

Sorry, men jag r lite tjatig just nu...

Men r det inte ganska givet att man blandar in rasism i mnet rasbiologi?
Eller s r det bara jag som r trgtnkt...
Citera
2004-09-02, 21:27
Medlem
tamaguchis avatar
...

Det finns biologiska skillnader mellan etniska grupper av mnniskor annars skulle det hnda att en europe av slumpen fdde en kongols.
De som inte r intresserade att utreda vad i dessa skillnader bestr kan lta bli att g in p forumet.
Citera
2004-09-02, 21:28
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Varfr r ni s inkapabla och ointelligenta?
Vi r kapabla nog att stta stor bokstav i brjan p meningar i alla fall.

Och jag och mnga med mig vet att "frns" inte r ett ord som finns i SAOL.

Fint att du har ambitionen att diskutera rasbiologi p ett vetenskapligt stt, problemet r bara att mnet i sig r ganska ovetenskapligt.
Citera
2004-09-02, 21:31
Medlem
tamaguchis avatar
...

N mnet r inte det minsta ovetenskapligt det som r ovetenskapligt r att efter man klargjort skillnaderna dela in folkgrupper i "bttre" och "smre".

Vari bestr den pstdda ovetenskapligheten?? Det som r ovetenskapligt r att ge sig in vetenskapliga diskussioner med inget annat n sin sin moraliska kompass som riktmedel ngon uttryckte det. Det r ovetenskapligt det!

Titta p detta brevet frn en missnjd DN lsare som klagar p att DN informerat invnarna om att svarta har i genomsnitt mer av vissa enzym i musklerna. Var finns vetenskpligheten i hennes brev?? Hela brevet r ett skolexempel p en ohederlig metod att pverka folk vilken kallas guilt by association, ingen vetenskap verhuvudtaget, ingen argumentation.

Citat:
Dagens Nyheters redaktion DN Debatt samt till Jewert och Bois

"Spring i benen..."

De senaste veckorna har tv journalister ledarskribenten Jenny Jewert den 16 augusti "Den naturliga orttvisan" och Karin Bois den 29 augusti "Spring i benen r genetiskt" vdrat sina unkna, rasbiologiska teorier i Dagens Nyheter. Jewert skriver att "orsakerna /till kenyanernas resepktive vstafrikanernas framgngar i lpning i OS/ str att finna i biologin. /.../ Kenyanerna har lttare vader och en hgre koncentration av ett enzym som gr att de inte samlar mjlksyra i musklerna lika fort som lpare frn andra delar av vrlden. Vstafrikaner har strre andel "snabba" muskelfibrer och en kroppsbyggnad som formgjuten fr explosiva sporter. Att det finns en genetisk bakgrund till dessa fysiologiska skillnader r forskarna vertygade om."

Karin Bois skriver "Kenyaner dominerar i lngdistansloppen. I sprinterloppen vinner oftast mnniskor med vstafrikanska rtter. En stor del av frklaringen ligger i generna." /.../ "Genetiska freaks - allts mnniskor som av naturen utrustats med en exceptionell genetisk egenskap /.../ kommer att bli vanligare om talanger brjar rekryteras frn en strre del av vrlden."

"Grumliga vatten..."

Man kan inte undg att f en knsla av att Jewert och Bois - som det brukar heta i andra sammanhang - "fiskar i grumliga vatten." P 30-talet fanns det gott om forskare - och inte minst politiker - som var vertygade om att det fanns vissa avgrande rasbiologiska skillnader mellan bl a afrikaner, judar m fl ena sidan och arier den andra. Dessa rasbiologiska teorier vann stort gehr inte minst i Sverige.

Rasbiologin var under namnet "rashygien" var en viktig del i den socialdemokratiska drmmen om folkhemmet och ideologin omfattades ven av de flesta politiska partierna. En av dem som anslt sig till H S Chamberlains (1) pangermanska, rasbiologiska och antisemitiska ider vilka som bekant fick stor betydelse fr Hitler och nazismen var en av socialdemokratins frgrundsgestalter kring sekelskiftet, prof Bengt Lidforss,.

Den socialdemokratiske partiordfranden Hjalmar Branting motionerade sjlv i brjan av 1920-talet i riksdagen om inrttandet av ett rashygieniskt institut. Denna absurda tankegng fullfljdes p 30-talet av det socialdemokratiska paret Alva och Gunnar Myrdal som plderade fr frdling av "folkmaterialet." Som lmplig metod freslog Myrdals sterilisering av "undermliga" - en "cirkulationsprocess varigenom biologiskt degenererade individer avskiljes" i syfte att uppn "en mer varaktig rasbiologisk selektion framfr allt vad gller sinnessla." (2)

Myrdals rasbiologiska - eller rashygieniska - skl var intimt sammankopplade med samhllsekonomiska hnsynstaganden. I den myrdalska utredningen ansgs att statens utgifter skulle minskas eftersom de "mindervrdiga elementen" genom steriliseringstgrderna p sikt skulle "d ut" inom ett par generationer.." Medelklassen och bondebefolkningen ansgs ha "mycket stort rasbiologiskt vrde" medan "kriminella, efterblivna och tattare" beskrevs som "den mnskliga slaggen." Myrdals drog igng ett storskaligt program fr vilka mnniskor som inte skulle f finnas. Projektet pgick i flera rtionden. Utredarna sg samhllet som en levande organism vilken mste "befrias frn parasiterande element." Bokens och projektets rasmedvetna frfattare och fresprkare ndde bda hga positioner inom socialdemokratin - Gunnar blev handelsminister och Alva var konsultativt statsrd 1967-73!

Redan 1933 hade Bondefrbundet - dagens Centerparti - givit legitimitet t det myrdalska och socialdemokratiska projektet och i sitt partiprogram skrivit:" Som en nationell uppgift framstr den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervrdiga utlndska raselement samt motverkande av invandring till Sverige av icke nskvrda frmlingar. Folkmaterialets bevarande och strkande r en livsfrga fr vr nationella utveckling."

Eftersom "utlndska raselements undermlighet" p 30-talet ansgs vara precis lika genetiskt betingat som 2000-talets genetiska "spring i benen"undrar man som lsare vad syftet med Jewerts och Bois artiklar egentligen r. De rasbiologiska teorierna trodde man tillhrde historien. Och vart har den omhuldade tesen om "alla mnniskors lika vrde" tagit vgen?

(1) Chamberlain frfktade sina ider bl a i Grundlagen des 19.Jahrhunderts. C var gift med Wagners dotter Eva. Han brevvxlade fram till sin dd 1927 med Hitler

(2) Kris i befolkningsfrgan, 1935

Hur fan kan ni som kallar er liberaler och pstr er vara fr sk. yttrandefrihet och vetenskap, bli upprrda nr folk blir informerade om att svarta har mer av vissa enzymer i vaderna???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in