2011-02-26, 14:11
Medlem
Jag undrar hur man kan (gärna lagligt) få föräldrapenning utomlands. Jag har varit utomlands (utanför EU)i 10 månader, blev oplannerat gravid och avbröt resan och kom hem och födde ett barn, varit hemma i 3 månader och vill fortsätta resa nu under föräldraledigheten.

Kan jag ta ut föräldrapenning medans jag reser ? Spelar det någon roll att jag bara vistats i Sverige 3 månader "på senaste tiden"?
Jag är bosatt och folkbokförd här. Dock är inte min partner det eftersom han är utlänsk och det var ingen ide att skriva in honom här eftersom vi vill resa ut igen.

Kan det bli något problem med fk om jag ansöker om föräldrapenning som vanligt, eller måste jag på nåt sätt berätta att jag vill ut och resa igen?

Många frågor, men har en till:

OM det är så att man måste vistas X antal månader i Sverige per år för att anses som bosatt här, och därmed ha rätt till föräldrapenning-barnbidrag mm, räknas det då per kalenderår, alltså att man måste bo i Sverige minst 6 månader mellan Januari-December eller räknar de lite hursomhelst - typ bakåt de senaste 12 månaderna?

Hoppas någon förstår mina frågor och kan ge mig ett svar. Inte världens roligaste ämne kanske men uppskattar all hjälp jag kan få. Vill inte ringa FK före vi bestämt oss hur vi ska göra med resan.

Om det finns någon som varit utomlands, fött i sverige och sedan åkt utomlands igen under föräldraledigheten - och haft föräldrapenning under tiden - hur går det till och är det lagligt?
Citera
2011-02-26, 14:39
Medlem
Tack för att du tar ditt barn och våra skattepengar utomlands, det värmer.

Citat:
Om du arbetar i Sverige och din familj bor i ett annat EUland kan du eller din make/maka ha rätt till svensk föräldrapenning. Arbetar du i ett annat EU-land och har barn kan du ha rätt till föräldrapenning eller motsvarande förmån från det land du arbetar i.

Finns det krav på att du ska ha bott eller arbetat en viss tid i landet för att få föräldrapenning, kan du räkna med den period du arbetat i Sverige. Dessutom får du räkna med de perioder du arbetat i ett annat EU-land, när du flyttar hem till Sverige igen.

http://www.forsakringskassan.se/priv...oraldrapenning
Citera
2011-02-26, 14:44
Medlem
Gilis avatar
sök föräldrapenning som vanligt, sen åker du bara! det vet väll inte dom?
Citera
2011-02-26, 17:58
Medlem
Kan vi skicka pengar direkt någonstans om bidragen för dina resor inte räcker?
Citera
2011-02-26, 22:23
Medlem
om du bor i sverige nu / ar skriver dar sa har du ratt till foraldrarpenning som alla andra, och det ar inget problem att resa med dom. klart - om du ska bosatta dig ngnannanstans kan det vara lite andra regler, men resa far du gora hur mkt du vill. och det ar ju det som ar sa skont med foraldrarpenningen, aven om du bara har ratt till mini-beloppet (180 sek / dag) sa racker ju det kanske langt vissa andra lander.

men dubbelkolla fk.

om allt gar som det ska kommer jag att vara lite i samma sits sjalv om 7 manader. fast jag har inte bott i sverige pa 11 ar. a ena sidan kanske jag vill att mitt barn ska vara svenskt, men a andra sidan vet jag inte om jag orkar halla pa med tjaffset som kommer att bli. (som det alltid ar i sverige.)

det basta vore ju naturligtvis om man kunde fiffla ut ersattning fran tva lander, oj vilket lyx-ar man skulle kunna ha da!
Citera
2011-03-03, 20:16
Medlem
[quote=Killa_Mike]Tack för att du tar ditt barn och våra skattepengar utomlands, det värmer.

Just precis, VÅRA skattepengar. Jag har befunnit mig 10 månader på resa och vill gärna fortsätta med den några månader till, eftersom jag jobbat i 15 år innan resan blev av. Hann inte se Bali tex. Du behöver inte tacka för något.
Citera
2011-03-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnolp
Kan vi skicka pengar direkt någonstans om bidragen för dina resor inte räcker?

Helt underbar ide.
Citera
2011-03-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoogi
om du bor i sverige nu / ar skriver dar sa har du ratt till foraldrarpenning som alla andra, och det ar inget problem att resa med dom. klart - om du ska bosatta dig ngnannanstans kan det vara lite andra regler, men resa far du gora hur mkt du vill. och det ar ju det som ar sa skont med foraldrarpenningen, aven om du bara har ratt till mini-beloppet (180 sek / dag) sa racker ju det kanske langt vissa andra lander.

men dubbelkolla fk.

om allt gar som det ska kommer jag att vara lite i samma sits sjalv om 7 manader. fast jag har inte bott i sverige pa 11 ar. a ena sidan kanske jag vill att mitt barn ska vara svenskt, men a andra sidan vet jag inte om jag orkar halla pa med tjaffset som kommer att bli. (som det alltid ar i sverige.)

det basta vore ju naturligtvis om man kunde fiffla ut ersattning fran tva lander, oj vilket lyx-ar man skulle kunna ha da!

hade ju varit jättebra, men då måste man väl ha fast bostad i något annat land oxå och inte bara resa? Men kolla upp det och säg till om det funkar (för då bosätter jag mig nog på bali, hehe)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in