2011-02-26, 22:45
Medlem
Hej,

Har en liten fråga ang tjänstebil.
Jag har haft tjänstebil i många år och då betalat förmånsvärde och eventuellt ett bruttolöneavdrag på den överskjutande delen om bilen kostat mer än 7,5 basbelopp.
Jag har nu fått en ny tjänst där jag också har möjlighet till bil (jag arbetar med sälj, så bilen är ett arbetsredskap). I detta fall får jag som brukligt betala förmånsvärde... men även ett bruttolöneavdrag på 1,55% av bilens nettopris (300.000sek), i mitt fall 4650sek.
Så förmånsvärde på 4258sek OCH 4650sek i bruttolöneavdrag... detta låter mer som en personalbil än en tjänste/förmånsbil?
Jag vet inte heller hur man kommit fram till 1,55%

Tänkte kolla av med er innan jag pratar med arbetsgivaren

Ps. till på köpet är bilen 5år gammal
Citera
2011-02-27, 15:12
Medlem
söderbs avatar
Vad är egentligen frågan? Har du en bil som du får använda privat ska den räknas som en förmån och enligt en formel tas upp till beskattning. Används den enbart i tjänst behöver du såklart inte skatta på den men direkt du använder den privat (tror det är >10ggr på 1år eller >100mil privat) ska den skattas på.

Allt du betalar för att få denna förmån ska dras av från summan du räknat fram.

Formeln är

31.7% x ett prisbasbelopp, 42800 = 13567,6
+ statslåneräntan november året innan beskattningsåret x 75% x nybilspriset
+ 9% x nybilspriset
+ 20% x den summa av nybilspriset som överstiger 7,5prisbasbelopp (vildet ditt nbp inte överstiger)

Den summan du får ut ska sedan dras av med allt du betalat för att få denna förmån.

Använder du bilen mer än 3000mil i tjänst sänks detta värde till 75%.
Citera
2011-02-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Vad är egentligen frågan? Har du en bil som du får använda privat ska den räknas som en förmån och enligt en formel tas upp till beskattning. Används den enbart i tjänst behöver du såklart inte skatta på den men direkt du använder den privat (tror det är >10ggr på 1år eller >100mil privat) ska den skattas på.

Allt du betalar för att få denna förmån ska dras av från summan du räknat fram.

Formeln är

31.7% x ett prisbasbelopp, 42800 = 13567,6
+ statslåneräntan november året innan beskattningsåret x 75% x nybilspriset
+ 9% x nybilspriset
+ 20% x den summa av nybilspriset som överstiger 7,5prisbasbelopp (vildet ditt nbp inte överstiger)

Den summan du får ut ska sedan dras av med allt du betalat för att få denna förmån.

Använder du bilen mer än 3000mil i tjänst sänks detta värde till 75%.

Jag tänkte mer på bruttolöneavdraget på 1,55% som mer liknar personalbil än tjänste/förmånsbil
Citera
2011-02-28, 00:32
Medlem
söderbs avatar
Va? Du får avdrag på lönen för att du använder bilen? Detta får du isåfall dra av från förmånsbeloppet
Citera
2011-02-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Va? Du får avdrag på lönen för att du använder bilen? Detta får du isåfall dra av från förmånsbeloppet

Bruttolöneavdrag sänker inte förmånsvärdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in