2011-02-27, 12:48
Medlem
MadickenEs avatar
Hur mycket måste man spara för att kunna köpa en villa på 3 000 000 i praktiken? Om man antar 25% handpenning blir det cirka 720 000SEK? Är det då smart att ta max studielån och samla cirka 400 000SEK på banken vid examen och sen jobba i tre-fem år och samla 300 000sek till och köpa villan? Undrade främst för att räntorna på studielånen verkar bra mycket mindre än de för bostadslån.

Also, innebär bostadstrappan att man endast betalar en marginell mellanskillnad mellan stegen då man säljer bostaden till högre värde än vid inköp när man flyttar?
Citera
2011-02-27, 13:02
Medlem
Du menar att studielån är bättre topplån? Mycket möjligt.
Citera
2011-02-27, 13:05
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Du menar att studielån är bättre topplån? Mycket möjligt.

I detta fall ja då man inte kan spara ihop mer än 4-500 000SEK på studielån. Men jag tänkte generellt, räntan på studielån ligger ju under inflationen nuförtiden och lär göra det de kommande åren.
Citera
2011-02-27, 15:34
Medlem
Niccoos avatar
Lånets ränta är dock inte avdragsgilt vilket måste tas med i beräkningen, till dess positiva sidor hör att det skrivs av om du dör vilket kan vara bra för efterlevande fru eller liknande, ytterligare en positiv sak är att du kan få anstånd med betalning under vissa förhållande om du tappar försörjningsmöjligheter
Citera
2011-02-27, 16:47
Moderator
rotadents avatar
Bostad --► Privatekonomi

//Mod
Citera
2011-02-27, 19:45
Medlem
SparkMans avatar
Någon som vet vad räntan på csn-lån är och hur det brukar röra sig? Kollade på csn:s hemsida men hittade ingenting om räntekostnader.
Citera
2011-02-27, 20:05
Moderator
Diablo1118s avatar
Den är i år 1,9% och jag tror den baseras på föregående års ränteläge vilket skulle innebära att vi nästa år kommer får en högre ränta även på CSN.
Citera
2011-02-28, 18:58
Medlem
romanov01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
Är det smart att ta ett max studielån för att finansiera framtida husköp?

Ja, det skulle jag säga att det är. Vet inte exakt vad skillnad mellan csn-räntan och en nishbanks ränta (typ. Hoist) men den borde inte vara stor.

CSN-lånet är gratis pengar.

Jag tar ut fullt lån och köper andelar i indexfonden Avanza Zero. Det tar 10 min för mig att administrera det varje månad och för den arbetsinsatsen kommer jag med stor sannolikhet få en inte allt för beskedligt belopp kvar när lånet är tillbaka betalat.
Citera
2011-03-01, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Den är i år 1,9% och jag tror den baseras på föregående års ränteläge vilket skulle innebära att vi nästa år kommer får en högre ränta även på CSN.

Jag är inte helt säker här men har för mig att CSN räntan baseras på ett medel av de 3 senaste årens reporänta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in