2011-03-01, 20:22
Medlem
Datorn går i vila och den är omöjlig att väcka. Måste starta om den genom att trycka ned start knappen. Man hör datorn men inget händer som sagt när man försöker få igång den.
Jag har formaterat hela datorn men det består.

Vart ligger felet? MBP 2010
Citera
2011-03-01, 20:31
Medlem
systems avatar
Jag hoppas du inte formaterade datorn av den anledningen.

Prova att återställa SMC.
http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE
Citera
2011-03-01, 20:40
Medlem
Snöjs avatar
Det brukar hända med min iMac -07 ungefär 1 gång per månad, vad det beror på vet jag inte. Fast det är inte direkt något som stör. Men det händer alltså oftare med din dator? Eller varje gång?

Cirka 1 gång per månad händer det också att datorn vaknar, men rutan för att skriva in lösenordet kommer inte fram. Bakgrundsljuset är alltså på, men skärmen förblir svart. Men det fungerar att skriva in lösenordet och trycka Enter - så lösenordsrutan finns där men den har gömt sig . Kan det vara det som händer?

Du kan göra en Säker Uppstart och se om det hjälper. Fast nu när du redan formaterat vet jag inte om det gör någon skillnad (?).
Citera
2011-03-01, 20:50
Medlem
Händer varje gång. Ska kolla upp ovanstående tips.

Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Det brukar hända med min iMac -07 ungefär 1 gång per månad, vad det beror på vet jag inte. Fast det är inte direkt något som stör. Men det händer alltså oftare med din dator? Eller varje gång?

Cirka 1 gång per månad händer det också att datorn vaknar, men rutan för att skriva in lösenordet kommer inte fram. Bakgrundsljuset är alltså på, men skärmen förblir svart. Men det fungerar att skriva in lösenordet och trycka Enter - så lösenordsrutan finns där men den har gömt sig . Kan det vara det som händer?

Du kan göra en Säker Uppstart och se om det hjälper. Fast nu när du redan formaterat vet jag inte om det gör någon skillnad (?).
Citera
2011-03-02, 09:36
Medlem
Tyvärr så verkar det inte funka. Jag trycker kommandot för återställning enligt instruktionen men inget indikerar att det faktiskt händer något. Nåväl, jag har gjort det säkert 5 ggr. men inget händer.
Hårddisken varvar också upp hela tiden och blir varm i viloläget.

Skulle verkligen behöva hjälp på fler sätt att försöka lösa detta. Vill verkligen inte lämna in det, särskilt om det inte går på garanti, vilket det nog bara gör om HDD har yttre skador.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag hoppas du inte formaterade datorn av den anledningen.

Prova att återställa SMC.
http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE
Citera
2011-03-02, 09:40
Medlem
tzjs avatar
Då hade jag gjort dessa saker i nämnd ordning:

1 Säker start.

fungerar ej?

2 Reparera skivbehörigheter.

fungerar ej?

3 Prova att skapa ett till användarkonto.

fungerar ej?

4 Installera om.

fungerar ej?

Ring Apple.
Citera
2011-03-02, 11:39
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Tyvärr så verkar det inte funka. Jag trycker kommandot för återställning enligt instruktionen men inget indikerar att det faktiskt händer något. Nåväl, jag har gjort det säkert 5 ggr. men inget händer.
Hårddisken varvar också upp hela tiden och blir varm i viloläget.

Skulle verkligen behöva hjälp på fler sätt att försöka lösa detta. Vill verkligen inte lämna in det, särskilt om det inte går på garanti, vilket det nog bara gör om HDD har yttre skador.

Om den har yttre skador går det definitivt INTE på garantin. Har du yttre skador på datorn är det ev. försäkring som gäller.

Om det är ett hårdvarufel som INTE uppstått efter åverkan (fysisk skada, typ tappad dator) så skall det gå på garantin, om du fortfarande har kvar garanti (vilket du borde ha om det är en 2010:a).

Prata med Apple om tzj:s tips inte fungerar.
Citera
2011-03-02, 12:27
Medlem
Har gått igenom alla dessa steg och inget hjälpte.
Ringde apple men de har ju inte support efter 90-dagar.
De han bad mig testa var att sätta den i vila och trycka snabbt på startknappen.
Då tystnade datorn helt som om den verkligen gick i vila. Då var det inte heller något problem att väcka datorn med spacebar tangenten.

Dock så kvarstår ju problemet och framförallt att den inte tystnar när den går i vila. Jag vaknade av surret i morse t ex. När jag satte den i vila med startknappen enligt Apple så gick den i vila som jag kommer ihåg det samt att det faktiskt gick att starta den.
Jag förmodar att det är fläkten jag hör och inte hårddisken.
Alternativet de gav mig var att gå till en auktoriserad reparatör.

Innan jag gör det så undrar jag om någon här kan dra någon slutsats kring detta.

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Då hade jag gjort dessa saker i nämnd ordning:

1 Säker start.

fungerar ej?

2 Reparera skivbehörigheter.

fungerar ej?

3 Prova att skapa ett till användarkonto.

fungerar ej?

4 Installera om.

fungerar ej?

Ring Apple.
Citera
2011-03-02, 12:55
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Har gått igenom alla dessa steg och inget hjälpte.
Ringde apple men de har ju inte support efter 90-dagar.
De han bad mig testa var att sätta den i vila och trycka snabbt på startknappen.
Då tystnade datorn helt som om den verkligen gick i vila. Då var det inte heller något problem att väcka datorn med spacebar tangenten.

Dock så kvarstår ju problemet och framförallt att den inte tystnar när den går i vila. Jag vaknade av surret i morse t ex. När jag satte den i vila med startknappen enligt Apple så gick den i vila som jag kommer ihåg det samt att det faktiskt gick att starta den.
Jag förmodar att det är fläkten jag hör och inte hårddisken.
Alternativet de gav mig var att gå till en auktoriserad reparatör.

Innan jag gör det så undrar jag om någon här kan dra någon slutsats kring detta.

Du kan ju testa att återställa NVRAM och PRAM om du inte har gjort det, dock så tvivlar jag på att detta kommer fungera.

http://support.apple.com/kb/ht1379
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in