2011-03-02, 20:45
Bannlyst
Tja!
Jag är ganska vig nu, om jag värmer upp så kan jag ''stutsa'' ner med händerna och ta med handflatorna i golvet med raka ben och fötterna emot varandra.. Jag styrketränar men har varit dålig på det på sistonde.. Har inte tränat på någon vecka nu och.. Efter sportlovet så ska jag träna riktigt hårt och fokuserat på gymmet och träna med tunga vikter och få set så jag blir stark och större, är ca 1,76cm lång och väger ca 66-67kg.

Jag har även tänkt att börja stretcha! För ca 1 år sedan så ritade jag av ca 20st stretchövningar och texter med hur man utför dem så jag tänkte köra på det ca 15minuter per dag!

Testade på thaiboxning någon vecka för ca 1,5 år sedan.. Vi fick göra en nackövning ganska ofta, så man kanske borde träna nacken?

Hur ska man göra isåfall? Knyta fast ett snöre i hanteln och använda käken att lyfta med? ska man satsa på tunga vikter & få set, eller tvärtom då? Vill ha tips!! Även på bra stretchövningar! Mvh
Citera
2011-03-02, 20:50
Medlem
Angående nackövningen tycker jag du bör ta det lugnt i början, köra på många så du inte skadar nacken.
Angående strechingen tycker jag du bara bör strecha efter varje pass du kör thai som styrka. Kan tänka mig att ni får lära er en del strechövningar på träningen, använd dem även när du styrketränar. Anser du att det inte är nog kan du strecha hemma, t.ex. på kvällen. Men jag skulle rekommendera att vara varm i kroppen när du gör det.
Citera
2011-03-02, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GRILLAREN
Angående nackövningen tycker jag du bör ta det lugnt i början, köra på många så du inte skadar nacken.
Angående strechingen tycker jag du bara bör strecha efter varje pass du kör thai som styrka. Kan tänka mig att ni får lära er en del strechövningar på träningen, använd dem även när du styrketränar. Anser du att det inte är nog kan du strecha hemma, t.ex. på kvällen. Men jag skulle rekommendera att vara varm i kroppen när du gör det.

Varför skal man vara varm i kroppen när man stretchar? Känner att jag fått lite verk i benen då jag stretchat de 2 senaste dagarna.. Tack för svaret om nackövningen.

Mitt mål är att bli väldigt vig & starkare/större tills jag faktist börjar med thaiboxning.. Kommer i ''bra'' form dit liksom.
Citera
2011-03-02, 21:12
Medlem
scmhoos avatar
För att träna upp nacken behöver du inga viktar eller likande, endast din egna kropp.

Lägg dig på t.ex sängkanten, på mage, låt axlarna sluta precis vid sängkanten, så att bara huvudet plus nacken sticker ut. Sedan så nickar du upp och ner, höger och vänster. Dra till med en siffra! T.ex 50 ggr! Alltså. Upp och ner 50 ggr, vänster 50 ggr, höger 50 ggr.

Du kan även "stå på" huvudet, som om du skulle gå ner för att göra en armhävning, men bara stå på huvudet. Sedan så flyttar du bara fram vikten med hjälp av fötterna och håller emot med nacken.

Anledning för att man tränar nacken, är för att om man har en stark nacke så kan man bättre ta emot smällar emot huvudet, och hjärnan "skvalpar" inte runt lika mycket.

Istället för att satsa som fan på att bli vig, så borde du istället satsa på konditionen. 5x3 min är en förjävligt lång tid(matchtid), rent fysiskt. Du kommer inte att vinna dina första matcher på att vara vig, eller vad vet jag.

Edit: La till lite nackbajs.
Senast redigerad av scmhoo 2011-03-02 kl. 21:16.
Citera
2011-03-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaolinkungfu
Varför skal man vara varm i kroppen när man stretchar? Känner att jag fått lite verk i benen då jag stretchat de 2 senaste dagarna.. Tack för svaret om nackövningen.

Mitt mål är att bli väldigt vig & starkare/större tills jag faktist börjar med thaiboxning.. Kommer i ''bra'' form dit liksom.

Det vet jag faktist inte, endel påstår ju att streching är en myt i sig. Men jag upplever att när jag är varm i kroppen kan jag tänja utan att riskera att sträcka mig. Därför väljer jag att göra det varm.
Citera
2011-03-02, 21:23
Medlem
Akilles-själs avatar
Nacke och rygg är mest för din egen säkerhet. Vighet är bra men det ger sig ju med tiden och inget förväntas ju vara vig från start heller. Styrka kommer också med tiden. Kondis kan väl vara det bästa att ha lite av redan från start då du måste ha det för att kunna träna över huvud taget på ett givande sett. Lycka till
Citera
2011-03-02, 21:45
Medlem
adamthebombs avatar
Jag skulle råda dig att skippa vikterna(eller i alla fall inte fokusera så jättemycket på det) och istället träna din kondition. Ut och spring, kör rodd, cykla etc. Vaderna får ju som bekant jobba mycket i Thaiboxning så kan vara bra att träna dem lite extra.

Lycka till.
Citera
2011-03-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adamthebomb
Jag skulle råda dig att skippa vikterna(eller i alla fall inte fokusera så jättemycket på det) och istället träna din kondition. Ut och spring, kör rodd, cykla etc. Vaderna får ju som bekant jobba mycket i Thaiboxning så kan vara bra att träna dem lite extra.

Lycka till.

+1. Enligt mig det bästa rådet i tråden.
Citera
2011-03-04, 14:51
Medlem
Herregud lugna dig, du ska ju börja till sommaren? Man blir vig bara man kör, är ju inte så att ni ska kunna sparka alla i huvudhöjd första träningen eller?
Citera
2011-03-04, 17:06
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Klassiska "jag-skall-träna-mig-i-form-innan-jag-börjar-träna"-syndromet. Jag säger som jag sagt så, så många gånger förut: Sluta noja dig över att du på något sätt skulle vara tvungen att komma vältränad till en nybörjarträning i thaiboxning, det är HELT felaktigt. Se bara till att dyka upp på träningen så kommer allt att lösa sig. För övrigt, har inte de flesta klubbar sommaruppehåll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in