Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-20, 23:30
Medlem
alhems avatar
Så här gör man en mycket god stout som definitivt ligger över 4%...
Du behöver en 30liters jäshink, ochle-mätare, 2 Cooper stout-satser och 4 kilo socker.
häll alla ingredienser i hinken, fyll upp med ljummet vatten till 28-30 L och rör tills allt löst sig, i med jäst och jäs ner till 0-10 OE-grader.
Tappa på 1,5 L pet och tillsätt en msk socker i varje flaska.
vänta 2-4 veckor tills kolsyra bildats, ställ kallt och häll över i pitcher/tillbringare.
Citera
2011-03-21, 00:21
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alhem
Så här gör man en mycket god stout som definitivt ligger över 4%...
Du behöver en 30liters jäshink, ochle-mätare, 2 Cooper stout-satser och 4 kilo socker.
häll alla ingredienser i hinken, fyll upp med ljummet vatten till 28-30 L och rör tills allt löst sig, i med jäst och jäs ner till 0-10 OE-grader.
Tappa på 1,5 L pet och tillsätt en msk socker i varje flaska.
vänta 2-4 veckor tills kolsyra bildats, ställ kallt och häll över i pitcher/tillbringare.

En "mycket god stout" gjord med socker som huvudsaklig extraktgivare? Jag är tveksam.
Citera
2011-03-21, 12:18
Medlem
alhems avatar
Ja, jag vet att det låter skumt men det funkar faktiskt utmärkt, antagligen på grund av dubbla ölsatser.
Citera
2011-03-21, 12:23
Medlem
Thuures avatar
Två ölsatser är ändå bara drygt 3 kg maltextrakt, alltså har du mer socker än maltextrakt i ölet. Skulle snarare kalla det mäsk...
Citera
2011-03-24, 20:02
Medlem
alhems avatar
Må så vara...
Men en j-vligt god mäsk i så fall, och stark...
Helt seriöst, det blir mycket bättre än vad man kan föreställa sig utifrån receptet.
Citera
2011-03-26, 11:33
Medlem
Pjornens avatar
Får väl prova mig på det vid ett senare tillfälle då alhem Men jag måste säga att thuure känns lite mer rutinerad vid sina förslag på hur man ska göra ett gott öl
Citera
2024-01-15, 22:25
Medlem
urverksapelsins avatar
Gammal tråd, men postar ändå, ty brygger nu Stout, Coopers. Tar gärna emot tips och råd.
Vad är det här med att man skall droppa något i flaskan? Kolsyra? Är det nödvändigt? En annan sak är att de ville pracka på mig nån form av boost. Känns som att har jag köpt en sats så har jag köpt en sats. Gör den nån skillnad?
Citera
2024-01-16, 08:53
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Gammal tråd, men postar ändå, ty brygger nu Stout, Coopers. Tar gärna emot tips och råd.
Vad är det här med att man skall droppa något i flaskan? Kolsyra? Är det nödvändigt? En annan sak är att de ville pracka på mig nån form av boost. Känns som att har jag köpt en sats så har jag köpt en sats. Gör den nån skillnad?
Har bara bryggt pilsner och lager av Coopers men du ska ha i en tablett som är en slags sockerbit på slutet för att få igång kolsyreproduktionen, för min egen del så testade jag patentflaska och vanlig petflaska, pet var lättare då man kunde öppna långsamt, patentkorken sköt som en champagnekork och sprutade i hela köket..
förklara gärna vad du menar med boost?
Citera
2024-01-16, 18:00
Medlem
urverksapelsins avatar
Nån form av Enhancer tyckte jag det stod. 119 kr. Egentligen inte nödvändig. Men ger ökad styrka.
Citera
2024-01-16, 20:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Nån form av Enhancer tyckte jag det stod. 119 kr. Egentligen inte nödvändig. Men ger ökad styrka.
Jag har inte bryggt Coopers själv, men har hört av andra att det hamnar på knappa 4% om man inte kompletterar med bryggsocker/spraymalt/brew enhancer.

"Tabletterna", carbodrops, du talade om är inget annat än socker och det funkar lika bra med vanliga sockerbitar. En minibit till 33 cl eller en vanlig sockerbit till 50 cl.
Citera
2024-01-17, 22:01
Medlem
urverksapelsins avatar
Tack för tipset om socker. Redan köpt bitarna. Tvättade flaskor idag; tappar upp i veckan. Vet du nåt om sockermåttet efter jäsning? Min står på 10 på det vita. Skall det jäsa mer?
Citera
2024-01-19, 10:41
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Tack för tipset om socker. Redan köpt bitarna. Tvättade flaskor idag; tappar upp i veckan. Vet du nåt om sockermåttet efter jäsning? Min står på 10 på det vita. Skall det jäsa mer?
Det går inte att säga vilken siffra det skall vara, det beror på OG och hur bra utjäsning du fått. Jag förutsätter att du tog ett OG innan jäsning? Har du inte gjort det kan du inte räkna ut vilken alkoholhalt du fått.

I vilket fall så ska du jäsa 7-10 dagar, sedan mäter du SG, vänta två dagar och mät SG igen. Är det oförändrat kan du flaska, annars låt det jäsa ett par dagar till ock kolla igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in