• 2
  • 3
2011-03-04, 23:18
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Om du skulle ha ägt en bil så hade du förståt att en bil kostar mer än bränslet.
Så att i dagsläget betala 14 kr/l för diesel är hutlöst.
Att flytta kostar pengar och i mitt fall skulle det innebära ett dyrare boende.
Att byta arbete skulle innebära lägre lön.
Jag arbetar för att få så mycket pengar som möjligt och därför vill jag också hålla kostnaderna låga.
Men tyvärr så ska ju vi som vill arbeta försörja allt möjligt jävla patrask genom att betala en jävla massa skatt på allt som vi använder den surt beskattade lönen till.

Men men man får väl flytta till city och leva på andras bekostnad så slipper man bekymra sig över bränslepriserna iaf.

Jo men jag har inte sagt något annat heller men det övriga går att påverka väldigt mycket. Kör du en gammal bil kanske du kan ha en milkostnad på 15kr/mil medan en ny har 50kr/mil. Det är dock valfritt vad man väljer. Detta har dock inte så väldigt mycket med saken att göra då det diskuterades bränslekostnad.
Citera
2011-03-04, 23:31
Medlem
jag tror att de som inte har bil missar vad det egentligen kostar
utöver bränslekostnaden så får man räkna med följande per år:
besiktning 500 kr(kontroll + efterkontroll som det blir oftast)
Skatt....allt från 900 kr upp till 10.000 kr beroende på utsläpp, bränsle och användning.
Försäkring, gissningsvis ca 5000 kr per år för en helförsäkring.
Reparationer....omöjligt att säga, men vi har de senaste år en legat på ca 15000 kr/år
Service... omkring 1500-2000 kr.
Däck ca 4000 kr/år.

för vår del blir det ca 30000 per år utan bränsle och värdeminskning. Det är helt sjukt att det kan kosta så enorma summor. Nästan en månadshyra i månaden.
Citera
2011-03-04, 23:40
Medlem
Elbil kan fungera dåligt i kyla och bara räcka till halva sträckan.
Desutom höjs elpriserna hela tiden. Samt att elen kommer från kärnkraftverk osv.

Politikerna har inget intresse av att hitta alternativa drivkällor. De styrs av företagseliten.

Uppfinningar har gjorts långt tidigare där bensinåtgången på bil är 1/5 del av dagens bilmotorer.
Det går att göra motorer med betydligt mindre bensinåtgång.

Det finns tåg som drivs med magnetkällor.
Citera
2011-03-04, 23:45
Medlem
Enydrions avatar
tja jag litar inte på politiker ett skit, det bästa vore om man kunde fixa sitt eget bränsle som man odlar hemma i trädgården, allt som man måste köpa kommer tyvärr att öka i takt med oljepriset ändå...

kolla bara priset på pellets osv det följer oljepirset, och elen är det ju oxå skit med eftersom vi har ett oligopol, och elföretagen tjänar mer pengar ju mindre de producerar...
Citera
2011-03-05, 00:08
Medlem
Ja, vad ska man göra?

en hutt med ren Aceton i full tank minskar bensinförbrukningen enligt ..
http://www.pureenergysystems.com/new...00069_Acetone/
Senast redigerad av songofdolphins 2011-03-05 kl. 00:49.
Citera
2011-03-05, 00:53
Medlem
Finns många inlägg jag kunde svarat på men jag orkar inet nu Jag kan hålla med om att subvention inte är det bästa men eftersom man kan gå in och subventionera en hel byggbransch utan minsta problem, man kan ta bort fastighetsskatt som till 90% gynnar dem i storstäder och man har höga ränteavdrag som gynnar dem med stora lån vilket ofta också är i storstäder så förstår jag inte varför man inte kan göra det för oss som valt att bo till en lägre kostnad då vi inte har råd med annat och gjort avkall på närhet till stad och allt vad det innebär.

Jag skulle inte ha några som helst problem med att åka buss till mitt arbete om det fanns. Men som det är nu går en buss till staden (där jag inte jobbar) vid 07.40 och en hem vid 16.00 detta för att passa skoltider. Resan tar 45 min så även om jag skulle jobbat i stan hade det inte gått för att jobba mellan 08,30 och 15.45 är inte lätt att lyckas med. Anledningen till att jag skriver detta är inte enbart min situation utan det finns tusentals bara i min lilla kommun som har det såhär. Tilläggas bör att jag ändå bor i ett samhälle med ca: 1200 invånare och kollektivtrafiken ser ut såhär!

Det intressanta är ju att alliansen alltid går till val på sänkt bränsleskatt men alltid efter valen höjer den Men det drabbar ju heller inte deras väljare på Djursholm så hårt så det kan väl kvitta för dem.

Sen om det fanns bilar som inte var så dyra att köra skulle jag absolut ha en sån men antingen köper man en ny för 300 000 som drar en cl mindre och har ett jätte värdetapp eller så kör man en som drar mer och minskar mindre i värde hursom blir det väldigt dyrt. Jag lägger nog i snitt 5.000 av mina skattade pengar på bilen som jag måste ha för att kunna jobba.

Men som sagt ett alt. vore ju att flytta in till stan och få lgh betalt av soc och spä på bostadsbristen lite till
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in