2011-03-05, 05:57
Medlem
Det här gäller egentligen inte mig utan en släkting som har tjänat bra pengar senaste året men knappt har någon deklarerad inkomst sedan tidigare.

Hon har inte någon fast anställning utan är egenföretagare kan man säga (men har inte skaffat F-skattesedel än! ).

Hon har alltså just nu en väldigt god inkomst och vill ta lån för en lägenhet. Är det möjligt med tanke på omständigheterna?

Tar banken hänsyn till hur mycket pengar man har på kontot när man beviljar lån?

Kan jag som nära släkting med fast anställning och god ekonomi gå i borgen för henne?

Tacksam för svar!
Citera
2011-03-05, 06:30
Medlem
claws avatar
går alldeles utmärkt för dig att gå borgen iaf.
sen beror det väll lite på vart hon tar lån om hon får eller inte. men hos vanliga krävs det att man har en fast inkomst+jobb etc
Citera
2011-03-05, 06:48
Medlem
Slupens avatar
Skatteverket kommer ocksa att titta till pa en noll taxerare som lagger in en stor handpenning.

Sa just nu. Nej. Om registrering sker, ja inom nagra manader.
Citera
2011-03-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarslabbet
Det här gäller egentligen inte mig utan en släkting som har tjänat bra pengar senaste året men knappt har någon deklarerad inkomst sedan tidigare.

Hon har inte någon fast anställning utan är egenföretagare kan man säga (men har inte skaffat F-skattesedel än! ).

Hon har alltså just nu en väldigt god inkomst och vill ta lån för en lägenhet. Är det möjligt med tanke på omständigheterna?

Tar banken hänsyn till hur mycket pengar man har på kontot när man beviljar lån?

Kan jag som nära släkting med fast anställning och god ekonomi gå i borgen för henne?

Tacksam för svar!
Hur kommer det sig att denna personen som har tjänat så bra med pengar inte har råd att dega upp för en lägenhet utan lån? Hur kommer det sig att den har nolltaxerat när den har tjänat alla sina pengar? Utan inkomst kommer hon inte att få något lån själv. När ska folk som försöker smita från det tråkiga i samhället inse att det förr eller senare kommer komma tillbaka och bita dem i arslet?

Ja du kan få hjälpa henne med lånet men det blir inte som borgensman utan som medlåntagare. Du bör kanske sätta dig in i vad det innebär för dig om det nu blir så att skatteverket tycker att din vän verkar intressant och sedan upptaxerar henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in