2011-03-06, 11:52
Medlem
Har pengar på banken som bara ligger så tänkte börja köpa fonder för typ 30k och sen sätta in en 2k varje månad. Men jag vet inte riktigt hur jag ska komma igång, har noll-koll!

-Har Swedbank, går man in via internetbanken och börjar helt enkel?
-Kostar det något att köpa själva fonden?
-Hur många olika fonder kan vara rimligt att sprida ut 30k på? Tänker mig fonder med "medelrisk", ska man köpa 1 eller 10?
-Hur gör man varje månad när man vill investera sina 2k? Bör man köpa olika varje månade eller ska man spara i dom man redan har?

Jag har 1000 frågor, läst endel på internet men saknar någon riktigt kom-igång faq. Lästips välkomnas också! Tack!
Citera
2011-03-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamvarg
Har pengar på banken som bara ligger så tänkte börja köpa fonder för typ 30k och sen sätta in en 2k varje månad. Men jag vet inte riktigt hur jag ska komma igång, har noll-koll!

-Har Swedbank, går man in via internetbanken och börjar helt enkel?
-Hur många olika fonder kan vara rimligt att sprida ut 30k på? Tänker mig fonder med "medelrisk", ska man köpa 1 eller 10?
-Hur gör man varje månad när man vill investera sina 2k? Bör man köpa olika varje månade eller ska man spara i dom man redan har?

Jag har 1000 frågor, läst endel på internet men saknar någon riktigt kom-igång faq. Lästips välkomnas också! Tack!

"SPARA & PLACERA" - Skapa Fondkonto.

Sedan går du in på "KÖPA FONDER".

Nu är ju frågan vad du är ute efter, låter som ett långt sparande du är ute efter. Fonderna är överlag kostnadsfria att införskaffa, men man tar ut en årlig förvaltningsavgift (olika på fond och fond, men står ganska klart).

Robur är ganska överlag värdelösa om du frågar mig (Swedbanks fondbolag). Jag skulle sätta 50% i något säkert, typ Avanza Zero som följer omx30 (dvs svenska storbolag på börsen), sedan 25-30% i något medelrisk, typ sverige fond eller vad som, och sedan avsätta sista 25-30% i någon mer högrisk fond, typ Ryssland eller dyligt.

Lycka till!
Citera
2011-03-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweboris
"SPARA & PLACERA" - Skapa Fondkonto.

Sedan går du in på "KÖPA FONDER".

Nu är ju frågan vad du är ute efter, låter som ett långt sparande du är ute efter. Fonderna är överlag kostnadsfria att införskaffa, men man tar ut en årlig förvaltningsavgift (olika på fond och fond, men står ganska klart).

Robur är ganska överlag värdelösa om du frågar mig (Swedbanks fondbolag). Jag skulle sätta 50% i något säkert, typ Avanza Zero som följer omx30 (dvs svenska storbolag på börsen), sedan 25-30% i något medelrisk, typ sverige fond eller vad som, och sedan avsätta sista 25-30% i någon mer högrisk fond, typ Ryssland eller dyligt.

Lycka till!

Att kalla Avanza Zero för "något säkert" känns som en överdrift. Jämför du mellan aktiefonder så skulle den klassas som medel eller högrisk.
Citera
2011-03-06, 15:32
Medlem
Vänta med det tills vi vet vad som händer i nordafrika och mellanöstern och med oljepriset och eventuellt slut på QE2 osv?

Kan ju köra sparkonton med högre ränta eller typ denna kanske:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...rbookId=145768
Citera
2011-03-07, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Att kalla Avanza Zero för "något säkert" känns som en överdrift. Jämför du mellan aktiefonder så skulle den klassas som medel eller högrisk.

Mja, vet inte om man ska klassa Sveriges 30 finaste bolag som medel till hög risk? Det är en rimlig avkastning, och person i fråga skall göra en första större insättning samt månadsköpa, får ner snittet vid eventuell nedgång, och ökar snittet vid en ev uppgång. Ser det inte som någon direkt risk jmf med andra fonder. Isf skall man ju avsätta allt i en räntefond och vara nöjd med 2%???

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Vänta med det tills vi vet vad som händer i nordafrika och mellanöstern och med oljepriset och eventuellt slut på QE2 osv?
Kan ju köra sparkonton med högre ränta eller typ denna kanske:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...rbookId=145768

Ja, eller så kan man ju ge f*n i att köpa helt. Världen kommer alltid att ha "?" när vi ser en global marknad. Vad händer med USA? Rasar Kina? Afrika? Sverige? Bostadsbubbla? Ja, då är det nog bättre att tillverka madrasser av slantarna!!!
Citera
2011-03-07, 02:04
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Kostnaderna för fonderna ligger i en sk förvaltningsavgift och är en avgift som du inte märker av. Förvaltaren tar den löpande utan att det syns. Årligen typ 1-2%. Denna siffra brukar redovisas tydligt.

Citat:
Jag hade fördelat dina pengar på tre eller fyra fonder

Citat:
Skapa ett automatiskt månadssparande. Att välja ny fond varje månade verkar lite omständligt. Välj någon av de fonderna du redan har, eller ha separat fond för ditt månadssparande.

Överlag så lönar det sig inte att analysera allt för mycket val av fond. Alla fonder har dagens marknadsvärde, och all känd information har redan påverkat kursen.
Det man bör fokusera på är val av risknivå, och det har du ju redan gjort, så sprid dina pengar baserat på din magkänsla över fonder som har din valda "medelrisk"

Lycka Till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in