• 5
  • 6
2012-10-20, 10:21
Medlem
Gamla soldatnamn är ofta sköna: Kruth, Barsk, Hård, Granath etc. Gärna i kombination med nåt fornnordiskt namn. Björn Granath är ju en stark kandidat.

Det töntigaste som finns är svenskar med engelska förnamn, ger intrycket att deras föräldrar aldrig blev vuxna.

Edit: några fler från Wikipedia: Dolk, Dunder, Falk, Klinga, Krig, Kvick, Kämpe, Munter, Nord, Spets, Storm, Tapper...

Thorsten Flink förresten!
Senast redigerad av kvarteretgamen 2012-10-20 kl. 10:25.
Citera
2012-10-20, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mardoll
De gamla skandinaviska kungarna och stormännen från järnåldern fram till medeltiden som hade (eller fått i efterhand) speciella tillnamn är ju helt klart coolast.

Några exempel:

Ottar Vendelkråka, Hake Hednasson, Egil Tunnadolg, Ingjald Illråde, Ragnar Lodbrok, Sigurd Ring, Björn Järnsida, Rangvald Knaphövde, Stenkil, Blot-Sven, Emund Slemme

Folkungarna Folke Filbyter, Bengt Snivel, Magnus Minnesköld, Birger Brosa, Karl Döve, Folke den tjocke, Ulf Fase, Birger Jarl, Magnus Ladulås

Gamla danskkungar som Sven Tveskägg, Gorm den gamle (Gorm Hardeknutson), Harald Blåtand, Erik Plogpenning

Min egen favorit bland ovanstående, som även skulle fungera i modern tid, är Hake Hednasson. Förnamnet Hake är ett bortglömt namn som bör återupplivas och få större spridning. Tydligen finns bara 3 män och 2 kvinnor idag som heter så.
Bengt Snivil och Magnus Minnisköld om vi ska vara noga, även om de andra stavningarna är godkända.
Citera
2013-01-23, 21:02
Medlem
Uncle Dukes avatar
Skådespelerskan som spelade Tommys och Annikas mamma i de klassiska Pippi Långstrump-filmatiseringarna hette Öllegård Wellton.
Citera
2013-01-23, 21:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Skådespelerskan som spelade Tommys och Annikas mamma i de klassiska Pippi Långstrump-filmatiseringarna hette Öllegård Wellton.
Japp, jag kände henne. För att ytterligare coola till det var hon gift Hell, och jag tror att hon hette så i folkbokföringen. Hade hon velat göra karriär i Hollywood hade hon kunnat kalla sig Viola Hell.
Citera
2013-01-23, 21:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Kjell Åke Stoneblaster
Fast det är fusk att ha hittat på namnet själv. Och på min tid godkände inte patentverket så engelskklingande efternamn.
Citera
2013-01-23, 21:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp, jag kände henne. För att ytterligare coola till det var hon gift Hell, och jag tror att hon hette så i folkbokföringen. Hade hon velat göra karriär i Hollywood hade hon kunnat kalla sig Viola Hell.

Erik Hell var en genuin karaktärsskådespelare. Han spelade min favoritkaraktär Hans i Lenhovda i filmatiseringen av Mobergs Rid i natt!. Han var drygt 20 år äldre än Öllegård och dog relativt ung, så hon blev en ung änka. Dessvärre gick hon ju själv bort allt för tidigt.
Citera
2013-01-24, 17:24
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det är fusk att ha hittat på namnet själv. Och på min tid godkände inte patentverket så engelskklingande efternamn.

Undrar om myndigheter som skatteverket eller patent- och registreringsverket godkänner tyskklingande efternamn.

Tyska prepositioner som t.ex. von och zu i ett efternamn är det coolaste jag vet.
Citera
2013-01-24, 17:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Undrar om myndigheter som skatteverket eller patent- och registreringsverket godkänner tyskklingande efternamn.
Det tror jag i sig alltid har varit lättare, i och med att så många av de svenska borgerliga namnen faktiskt har tyskt ursprung och mer eller mindre tysk klang. Det är ju mest i Göteborg som det har varit någotsånär naturligt med brittiskklingande efternamn - och då lika ofta skotska som engelska.

Citat:
Tyska prepositioner som t.ex. von och zu i ett efternamn är det coolaste jag vet.
Det är däremot kört, och har länge varit. Före 1983 åkte de på att de var adelsklingande, och efter 1983 åker de på att de består av flera ord.
Citera
2018-05-21, 21:10
Medlem
Om ingen har något emot så kapar jag den här tråden och frågar om det finns några coola tjejnamn. Något som gärna låter lika ballt på Engelska

Kan kvinnor heta Värja i förnamn?
Senast redigerad av darkjak 2018-05-21 kl. 21:26.
Citera
2018-05-22, 09:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Om ingen har något emot så kapar jag den här tråden och frågar om det finns några coola tjejnamn. Något som gärna låter lika ballt på Engelska

Kan kvinnor heta Värja i förnamn?

Med stor sannolikhet kommer Skatteverket att tolka Värja som ett efternamn och förnamn godkänns inte om de har för stark efternamnskaraktär.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in