Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-08, 14:21
  #1
Avstängd
Hej, jag vet att termen WYSIWYG egentligen syftar på webbutveckling men jag undrar om det finns något liknande till Python?
Citera
2011-03-08, 14:34
  #2
Moderator
vhes avatar
WYSIWYG syftar inte "egentligen" på webbutveckling. Termen är väl från 70-talet i alla fall och syftar på alla typer av editorer där det man ser under editeringsarbetet påminner mycket om hur slutresultatet kommer att se ut.

Inom programmering har jag nån gång ibland sett termen användas för att beskriva GUI-utvecklingsmiljöer där man har en editor i vilken man kan "rita" de GUI-komponenter man vill ha i sitt program. Det enda jag använt mig av själv är QtDesigner, vilket iofs inte är ett Python-program, men resultatet går att använda via PyQt.

Tror att det finns en editor som heter BlackAdder som borde uppfylla "WYSIWYG"-kriteriet också.
Citera
2011-03-08, 19:48
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det enda jag använt mig av själv är QtDesigner, vilket iofs inte är ett Python-program, men resultatet går att använda via PyQt.

När jag googlade på PyQt så hamnade jag på ett program som hette pygtk som är det jag letar efter tror jag. Det stod också att det ska finnas förinstallerat i Ubuntu men jag lyckas inte hitta det. Bara en massa textfiler.
Citera
2011-04-06, 21:16
  #4
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skegamer
När jag googlade på PyQt så hamnade jag på ett program som hette pygtk som är det jag letar efter tror jag. Det stod också att det ska finnas förinstallerat i Ubuntu men jag lyckas inte hitta det. Bara en massa textfiler.
Det är bara GUIt som går att göra i designer. Pythonkod får du skriva iaf. Här har du dokumentation för pyqt: http://www.riverbankcomputing.com/st...cs/PyQt4/html/

PyQt och designer finns att hämta i repot ubuntu, men om det är ubuntu och gnome och inte kde du kör så är pygtk ett bättre alternativ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback