• 1
  • 2
2016-05-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Eftersom det är en sådan dramatisk förändring och ett stort företag skulle jag gissa på interna lån i koncernen. D.v.s det aktuella bolaget skickar iväg pengar till en syster/dotter/moder med likviditetsbehov. När det är helägda koncerner är likviditeten i ett enstaka bolag därför ofta ointressant.

Pengarna kan också hamna på ett gemensamt koncernkonto. Oavsett vilket, om likviditeten sjunker från 173% till 12% bör det helt klart föranleda en kommentar i årsredovisningen.
Citera
2016-05-23, 13:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Pengarna kan också hamna på ett gemensamt koncernkonto. Oavsett vilket, om likviditeten sjunker från 173% till 12% bör det helt klart föranleda en kommentar i årsredovisningen.

Hur ser redovisningen ut när koncernkonto används? Är det som att pengarna är kvar i resp. dotter, eller som att allt skickas till modern?

Edit: Givet ditt svar "Pengarna kan också /.../" kan man väl anta att det redovisas som en överföring till modern.
Citera
2016-05-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hur ser redovisningen ut när koncernkonto används? Är det som att pengarna är kvar i resp. dotter, eller som att allt skickas till modern?

Edit: Givet ditt svar "Pengarna kan också /.../" kan man väl anta att det redovisas som en överföring till modern.

På den tiden jag var ekonomichef i en koncern som tittade på en sådan banklösning skulle kontot tillhöra moderbolaget och alla pengar från samtliga bolag hamna på det. Sen stämde man av transaktionerna månadsvis och redovisade skuld/fordran på modern i döttrarna.

Dock finns det säkert andra upplägg.
Citera
2016-05-24, 10:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
På den tiden jag var ekonomichef i en koncern som tittade på en sådan banklösning skulle kontot tillhöra moderbolaget och alla pengar från samtliga bolag hamna på det. Sen stämde man av transaktionerna månadsvis och redovisade skuld/fordran på modern i döttrarna.

Dock finns det säkert andra upplägg.

Tack, intressant lösning. Den ska jag titta på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in