Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-28, 14:49
  #1
Medlem
Tjenare, nu har det blivit så att jag tänkt plugga mig vidare i livet och därmed måste jag också flytta från att bo med föräldrarna, till att ha ett eget litet boende, men bara ett tillfälligt.. Därför söker jag någon form av lagom billigt boende 25kvm och över.
Man kan tänka sig att det skulle vara ganska enkelt att bestämma sig, men det är det inte då jag verkligen känner att jag vill att bostaden uppfyller vissa krav:

- Lagom ljudisolerat. Jag vill inte höra mina grannar genom väggarna ständigt.. Sen har jag ett intresse för högtalare och ljud, och ni kanske förstår varför jag inte vill störa mina grannar heller.
- Nära till park eller naturområde (kan vara precis utanför eller gångavstånd på några hundra)
- Jag tycker om golf. Finns det något i närheten?
- Mataffär bör ligga nära och det ska helst inte vara så långt till högskolan.
- Roligast blir det nog om man har grannar i sin egen ålder, och det är därför jag tänker mig en studentbostad.

Jag kan välja mellan dessa två städer och där kommer ju givetvis omgivningen att spela stor roll... så som jag förstått det så är Norrköpings en stad där man har nära till det mesta och allt är himla praktiskt.
Halmstad där emot har andra fördelar, som nära till fin strand. Somrarna är svårslagna, fler uteställen(?) Och nu avslöjar jag då att jag är kille, och har hört att det finns fler tjejer i Halmstad.
Finns det något mer som är viktigt? Vad tycker ni? Halmstad eller Norrköping?
Bra boende med god kvalité i väggar och golv helst...

Hjälp!
Citera
2011-03-28, 15:02
  #2
Medlem
Mokshas avatar
Jag har rest runt Sverige många gånger och sett nära på alla stora städer under Uppsala.

Om jag endast fick välja mellan Halmstad och Norrköping skulle jag utan tvekan välja Norrköping.
Dels har du pendelavstånd till Sthlm, dels nära till Linköping om du vill komma till en större stad.
Halmstad är som sagt väldigt fint men endast roligt på Sommaren, men kanske pluggar du inte under sommaren och bor kanske inte heller kvar i staden då..

Du nämner inte vart du bor nu eller vart du har din familj/vänner och sociala kultur.
Att släppa allt man har är i sig ett stort steg också.. Det kan vara lite tryggt med dem i sin närhet.
Att åka hem på middag

Men alla krav som du spaltat upp kan du glömma.
Nästan ALLA lägenheter är lyhörda i vilket hus du än bor. Du kommer höra dina grannar. Du kommer aldrig kunna spela musik så dina grannar inte hör. Riktigt bra hörlurar är att rekommendera.
Och bor du i korridor kommer du höra folk om nätterna och folk som lagar mat i köket på obestämda tider dygnet runt. Mataffärer finns oftast alltid nära var du än bor och likaså parker och lite stadsnatur. Golf brukar väl ligga i utkanterna, så kolla med bussförbindelserna.
Tjejerna i Halmstad låter jag vara osagt, men som sagt är det en stad som verkligen lever upp under sommaren. Och ja, deras stränder är tjusiga - om sommaren (3 månader om året)
Citera
2011-03-28, 15:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha

Jag vet att det finns mer eller mindre bra bostäder när det gäller väggar. Väggar där man hör varandra snarka. Men jag hoppas verkligen att detta går att undvika, för jag kan själv lätt bli störd om det inte är tyst, vid studier alltså, men det vore trist om man inte kan se film med någon bara för att grannarna hör allt. Hörlurar funkar skitbra om man är ensam, men står man och lagar mat osv. är det mindre behändigt med lurar, kanske.
Är det ett studentboende med folk i samma ålder i de närbelägna rummen, så kanske de är mer toleranta till små oväsen ibland, men annars kan man ju bjuda över dem på filmkväll, haha.

Finns det lägenheter som är mer eller mindre lyhörda? I så fall, vilka?

Jag bor för närvarande i Stockholms-området och nu har jag nog uteslutit Halmstad. Anledningen till att jag vill bort från Stockholm är för att det är både dyrt, men utbildningen här är ganska risigt belägen, tycker jag. (i Handen, söder om stan)
Om någon har annan uppfattning om utbildningen i Stockholm, så dela gärna med er av erfarenheterna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback