Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-31, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Gunilla Ekberg (som tidigare var sossarnas jämställdhetstaleskvinna) torgförde lagen med en manipulerad studie som kritiserats av en f.d. medlem i Europol som plockade studien sönder och samman. Gunilla Ekberg har arbetat för den radikalfeministiska organisationen CATW som även de grovt manipulerar statistiska data. Det är från denna ohederliga studie myten om att sexköpslagen är effektiv mot trafficking kommer. Hon sparkades av sossarna för att hon ljugit om sin advokattitel. Hon var även en av de drivande radikalfeministerna i dokumentären Könskriget (se den gärna den finns på Youtube).

Här har du den ökända studien:

http://action.web.ca/home/catw/attach/Ekberg.pdf

Här pågår lobbandet för fullt, på falska grunder (både via utredningen och ovan nämnda studie):

http://www.pla.qld.gov.au/Resources/...SH%20MODEL.pdf

(Kul att se att Pye Jakobsson och Petra Östergren har ett ord med i laget...)

Den borgerliga regeringen fortsätter på det inslagna spåret genom att skicka den av sexarbetarorganisationer och trafficking/prostitutionsforskare mycket kritiserade utredningen av sexköpslagen till olika länders justitiedepartement. De har emellertid fått mothugg av flera EU-länder, och tydligen uppstod bråk mellan svenska och europeiska politiker i denna fråga på ett möte när Sverige var EU-ordförande (källa: Thomas Bodströms blogg "Bodströmsamhället").

Sverige är en värre kålsupare än du tror...

Dock så tror jag inte att man medvetet ljuger. Inte oftast i alla fall. Utan när dom t.ex. räknar in alla som kommer till Sverige, inkluderat migranter som kommit frivilligt, i traffickingstatistik så tror jag att dom faktiskt på allvar tror att alla dessa människor är offer för människohandel. De har ideologiska skygglappar helt enkelt.
Citera
2011-03-31, 10:10
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Man får heller inte glömma att det finns andra faktorer som styr hur många offer för trafficking som ett land tar emot. Att ett kargt och glesbefolkat land i Europas utkanter inte fångar människosmuglarnas intresse i lika stor grad som folkrika nationer mitt i Europas hjärta är rätt naturligt. Det finns en betydligt större potentiell marknad i Centraleuropa helt enkelt.

För övrigt så är din inställning hedersvärd, TS. Jag gillar folk som är öppna för olika tolkningar och inte tror sig ha alla svaren innan man satt sig in i frågan. För några år sen var jag i din sits, men sen dess har jag långsamt intagit min nuvarande ståndpunkt, att sexköpslagen är fel väg att gå. Men jag brukar göra det till en rutin att ifrågasättaa mig själv då och då, för att se att resonemanget håller .

Håller med. Man kan inte jämföra tätbefolkade länder på kontinentala Europa med svenska förhållanden.
Citera
2011-03-31, 10:12
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Dock så tror jag inte att man medvetet ljuger. Inte oftast i alla fall. Utan när dom t.ex. räknar in alla som kommer till Sverige, inkluderat migranter som kommit frivilligt, i traffickingstatistik så tror jag att dom faktiskt på allvar tror att alla dessa människor är offer för människohandel. De har ideologiska skygglappar helt enkelt.

Med all respekt så tror jag inte på den tesen, även om en viss naivitet och okunskap finns. Varför skulle man då beställa en utredning av lagen med förutbestämda slutsatser, och som innehåller manipulerade data och känslomässig argumentation? Detta känns igen från f.d. Sovjet.

Källkritik och vetenskaplig hederlighet är väl inte för mycket begärt av en statlig utredning, med alla resurser den besitter? Man var inte intresserad av sanningen från första början. Visst är det medvetet.
Senast redigerad av WordWarrior 2011-03-31 kl. 10:15.
Citera
2011-03-31, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/eu...ing/index.html
Man har alltså besökt en gata i Köpenhamn och jämfört med en gata i Stockholm (Malmskillnadsgatan)?

Men inte nog med det. Man plockar också fram Beatrice Ask som pratar om att 70% av svenskarna stödjer lagen? Lustigt, för varje gång någon dagstidning har en omröstning i frågan så brukar majoriteten vara emot den.

Sedan påstår man att sexköpslagen infördes 1995. Det stämmer ju inte. 1999 infördes den.

Finns mycket att säga om den där texten, men jag måste nog stanna där innan jag tappar humöret helt.

Tycker man kan konstatera att reportern inte har gjort några större ansträngningar med att skriva en nyanserad artikel utan kör bara på det enklaste möjliga.
Citera
2011-03-31, 11:57
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Man har alltså besökt en gata i Köpenhamn och jämfört med en gata i Stockholm (Malmskillnadsgatan)?

Ja, det verkar onekligen rätt magert.

Citat:
Man får heller inte glömma att det finns andra faktorer som styr hur många offer för trafficking som ett land tar emot. Att ett kargt och glesbefolkat land i Europas utkanter inte fångar människosmuglarnas intresse i lika stor grad som folkrika nationer mitt i Europas hjärta är rätt naturligt. Det finns en betydligt större potentiell marknad i Centraleuropa helt enkelt.

För övrigt så är din inställning hedersvärd, TS. Jag gillar folk som är öppna för olika tolkningar och inte tror sig ha alla svaren innan man satt sig in i frågan. För några år sen var jag i din sits, men sen dess har jag långsamt intagit min nuvarande ståndpunkt, att sexköpslagen är fel väg att gå. Men jag brukar göra det till en rutin att ifrågasättaa mig själv då och då, för att se att resonemanget håller .

Tack så mycket. En fråga till dig - och andra i tråden. Om det nu visade sig att svenska myndigheters siffror stämde, skulle du ändra din ståndpunkt då?
Och när du använder uttrycket "väg att gå" - hur menar du? Vart ska sas vägen leda? Till minskad prostitution/människohandel? Eller att den ska ske under drägliga former?
Senast redigerad av hundensår 2011-03-31 kl. 12:01.
Citera
2011-03-31, 12:10
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Tack så mycket. En fråga till dig - och andra i tråden. Om det nu visade sig att svenska myndigheters siffror stämde, skulle du ändra din ståndpunkt då?

Frågan är rent hypotetisk.

Jag stöder som sagt ett förbud av sexköp från offer för människohandel enbart. Det finns helt enkelt ingen anledning att dra in förbindelser mellan samtyckande vuxna, och därmed begränsa ALLAS rätt att göra vad de vill med den egna kroppen, och sluta vilka avtal man vill så länge det inte direkt skadar eller tvingar någon annan. Enligt min (och många andras) syn är därför sexköpslagen, i dess nuvarande utformning, ett brott mot fundamentala mänskliga rättigheter.
Senast redigerad av WordWarrior 2011-03-31 kl. 12:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in