Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Tolkien blev väldigt inspirerad av Kalevala. Både vad gäller själva innehållet men också språket. I alvspråket som han designat ser man väldigt mycket spår av fornnordiska och finska. Jag har läst de flesta isländska sagorna likväl som jag har läst mycket kring keltisk mytologi, däribland litteratur om arthurlegenden. Ska kika in närmare på dina titlar, ser bra ut!
Kom att tänka på den här tråden igen alldeles precis, när jag såg att en av de tre berättelserna ur den irländska Ulster-cykeln hette The Fate of the Children of Turenn. Det låter inte helt olikt Tolkiens fram tills ganska nyligen oavslutade Húrins barn, i vilken huvudrollen heter Turin.
Texten kan läsas igenom här:
http://www.maryjones.us/ctexts/turenn.html
Har stött på en (som det verkar) ovanligt bra serie sagor i nio volymer. För insamlande, förord och liknande har skandinaviska egyptologer, orientalister, polarfarare osv. stått. I en tidigare post nämnde jag Knud Rasmussens Grönländska myter och sagor, som - nu inköpt och påbörjad - överträffade mina förväntningar med ganska god marginal. Tycker att vanliga sagosamlingar brukar vara ganska tråkiga. I regel är det bara en massa sagor av olika ursprung och stil som trycks ihop utan att egentligen ha något med varandra att göra. I den här serien, med förläggare Efraim Briem, känns det mer som om en rad experter på olika kulturer samlats för att slå ett slag för kulturantropologin - eller någonting i den stilen!
![Tongue](https://static.flashback.org/img/smilies2/tongue.gif)
För att ta ett exempel ligger förordet till Grönländska myter och sagor på runt femtio tättskrivna sidor. Det tar upp det mesta av vad man kan tänkas behöva en grundläggande insikt i (olika kapitel i förordet: Eskimåisk fantasi, Land och folk, Samhälle, Religiösa begrepp, Människan och själen, Sälen och namnet, Födelsen, Döden, Trolldom och amuletter, Serratit eller trollformler & Andemanarna), innan sagor och myter och till slut även sånger tar över. Längst back finns ett geografiskt register, där alls sagor, sånger och myter som varit med pekas ut på en karta över Grönlandkarta.
Vet inte om resten av serien är lika bra, men hittade fyra av delarna för 200:- ganska nyligen, så kommer kunna uppdatera i framtiden om det finns intresse.
Hur som helst listas här hela serien:
Myter och sagor på väg genom världen av Edvard Lehmann (vanliga sagoformer, -karaktärer osv. tas upp och sagor från olika delar av världen jämförs)
Egyptiska myter och sagor med kulturhistorisk inledning av Hans Ostenfeld Lange
Indiska myter och sagor av Jarl Charpentier
Grönländska myter och sagor med kulturhistorisk inledning av Knud Rasmussen
Nordiska myter och sagor med kulturhistorisk inledning av Vilhelm Grönbech
Grekiska myter och sagor med kulturhistorisk inledning av Claes Lindskog
Arabiska myter och sagor med kulturhistorisk inledning av Axel Moberg
Babyloniska myter och sagor med kulturhistorisk inledning av Efraim Briem
Slaviska myter och sagor med kulturhistorisk inledning av Sigurd Agrell