2023-01-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Utan tvekan. "In kommer Gösta" kan jag lyssna på hur många gånger som helst. Jag köpte LP:n direkt när den kom ut.
Faan sjöng int Snoddas den på .... Forntiden....Va du född då ???
Citera
2023-01-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Faan sjöng int Snoddas den på .... Forntiden....Va du född då ???
Ja, tyvärr. Jag var 31 när Snoddas dog. Vart tog livet vägen...?
Citera
2023-01-29, 17:41
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Visst ja. De finns ju också.
Man kan säga mycket om Dave Mustaine, men han har riktigt bra smak vad gäller medmusiker. Det har skett medlemsbyten i fram och tillbaka i Megadeth under 40 år, och i princip alltid har det rört sig om toppenmusiker.
Jämför detta med hans forna band, vars ena halva aldrig sätter sina låtar live.

Jag har alltid gillat Mustaine för att han är en intelligent och reflekterande människa, även om han söp som ett svin förr och var snar att hamna i slagsmål. Han är en person som går sin egen väg. Ja, han har valt sina medmusiker med perfektionism. Jag som är hyfsad på gitarr försökte ett tag spela en del av riffen på "Countdown to extinction", man fick klura ganska länge för att lyckas apa efter dem. Och ingen av de hårdrockare som var bra gitarrister när jag var yngre lyckades med det. Samtidigt var ett band som Megadeth utsatt för ett visst förakt hos metalheads i början av 90-talet, eftersom Mustaine var (och är) kristen och Death och Black Metal var det nya och tuffa.
Citera
2023-01-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Ett av dem är Megadeth. Har någon försökt apa efter Marty Friedmans riff, på skivor som t.ex. Countdown to extinction eller Peace sells..? Det brukar vara svårt även för hyfsat bra gitarrspelare. Dave Mustaines solon är också lite överkurs.
Jag vet inte om du råkade skriva fel i farten men Marty lirade inte gura på Peace sells, det gjorde Chris Poland.
Citera
2023-01-29, 23:13
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag har alltid gillat Mustaine för att han är en intelligent och reflekterande människa, även om han söp som ett svin förr och var snar att hamna i slagsmål. Han är en person som går sin egen väg. Ja, han har valt sina medmusiker med perfektionism. Jag som är hyfsad på gitarr försökte ett tag spela en del av riffen på "Countdown to extinction", man fick klura ganska länge för att lyckas apa efter dem. Och ingen av de hårdrockare som var bra gitarrister när jag var yngre lyckades med det. Samtidigt var ett band som Megadeth utsatt för ett visst förakt hos metalheads i början av 90-talet, eftersom Mustaine var (och är) kristen och Death och Black Metal var det nya och tuffa.

Jag tycker inte riffen är särskilt svåra på Countdown to extinction. Inte Youthanasia heller. . Du måste prata om Friedmans solon eller riffen på Rust in peace
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in