Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-28, 09:24
  #2941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blattro
Tog 5-htp på morgonen och kände direkt en supergod effekt från depression och ångest. Ska inte säga att jag är helt orosfri eller bra men jag mår bättre. Kan det ha varit att jag hade riktigt låga doser av Serotonin? Är det farligt att ta i längden? Bättre än SSRI som jag kämpar för att inte börja med.

Flera har rapporterat att det kan finnas negativa effekter av att ta en längre tid, sen finns det andra som inte har några som helst problem. Testa dig fram. Överskrid inte rekommenderade dosen som allt annat.

Men som sagt, kombinera INTE med andra antidepp.
Citera
2024-01-23, 22:52
  #2942
Medlem
Nån som vet om svenska företag kan dropshippa 5htp för att undankomma vite på försäljning av läkemedel?
Citera
2024-03-05, 21:20
  #2943
Medlem
Tjena! Har problem med sociala sammanhang efter att jag slutat med SSRI. Får väldigt starka känslor och börjar må väldigt illa (känns som jag ska spy varje sekund). Kan 5-htp hjälpa mot de tro?
Citera
2024-03-05, 22:21
  #2944
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallskott1891
Tjena! Har problem med sociala sammanhang efter att jag slutat med SSRI. Får väldigt starka känslor och börjar må väldigt illa (känns som jag ska spy varje sekund). Kan 5-htp hjälpa mot de tro?

Nej dom fungerar inte riktigt så. Sedan har väl du blivit rätt van och din hjärna anpassats till doktorns kemikalier vid det här laget. Kan ta låååång tid innan man börjar fungera igen.
Citera
2024-03-06, 15:57
  #2945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimps
Jag tror 5-HTP i princip har samma egenskaper som SSRI-mediciner (en viss typ av antidepressiva, som försöker balansera serotoninnivåerna). Detta baserar jag på att SSRI-mediciner kallas för "selektiv 5-HT-återupptagshämmare", men är inte riktigt hundra.


Problemet är att ingen egentligen vet vad det är som ligger bakom depp. Att det skulle bero på rubbningar i serotoninet är bara något forskarna gissat sig till.
Det finns folk med stabilt/normalt/högt serotonin som är deprimerade samtidigt som det finns de med lågt/icke-stabilt som är hur livsglada som helst.

Svårt det här. Jag själv rekommenderar ingen att hålla på med preperat som påverkar serontinet då en sak iallafall är säker, och det är att de där häxbrygderna kommer med en jävla massa skumma bieffekter (SSRI).
Känner ni att 5htp hjälper er dock, så all kraft till er!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback