2011-04-09, 23:34
Medlem
Jag har den senaste tiden känt mig allt mer uttråkad av mitt solo-lirande på gitarr då det oftast är samma grejer jag spelar. Lite grundläggande info, jag började spela strax efter julen 2005 och har övat i stort sett dagligen sedan dess. Jag är "självlärd", med hjälp av internet och som mitt nick kanske skvallrar om så tycker jag mycket om hårdrock och diverse former av heavy metal men artister såsom John Mayer, Depeche Mode, Nobuo Uematsu, The Smiths, Kanye West och dylikt går hem.

Jag tycker fortfarande att det är skitkul att spela men jag börjar tröttna mer och mer på det jag spelar då jag har en tendens att köra samma lick med samma toner lite för ofta och vill komma ut ur det "träsket", jag försöker köra metoden med att landa på tonerna mellan de jag brukar spela men det räcker inte riktigt så långt som jag skulle vilja. Jag undrar om det finns någon som har lite tips på vad man kan göra för att få in lite nytt liv i sitt spel, det skulle verkligen uppskattas.

(Om det här är totalt malplacerat/irrelevant ber jag om ursäkt)
Citera
2011-04-10, 00:15
Bannlyst
Ett tips är att börja ta lektioner. Det finns en viss punkt där alla självlärda kommer till: "ojävlar, vad ska man spela nu då?".

Finns säkert massa som du kan utveckla trots att du har spelat konstant i fem år. Mitt tips är ta hjälp av någon som undervisar i gitarrspel som säkert kan motivera dig och lära dig ett&annat.

Lycka till!
Citera
2011-04-10, 00:20
Medlem
När jag kör fast så där är en bra (möjligen kortsiktig lösning) att skita i sitt egna alster och börja spela andras musik istället så att du kommer ur banan att bara spela en och samma grej om och om igen, typ.

En annan lösning jag kan tänka mig är att gå ner i tempo osv och spela solon till andras låtar men verkligen arbeta för att solot ska gå i samma stuk som låten. Du får inte svänga iväg på ett annat "tema" som man ofta gör vid solon (spelar man samma grejer eller i samma banor till alla låtar borde det omöjligen gå att anpassa sin spelstil efter låtarna.) När man börjar få in det kan man börja spela snabbare, sakta men säkert öka; se till att bebåhalla den touch du lyckas ge solona, så att du inte bryter in i "gamla vanor" igen. Sen -> ?? -> profit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in