2011-04-10, 17:24
Medlem
robomans avatar
(Ogillar ni text kan ni hoppa till "Själva frågeställningen" en bit ner)

Först och främst: Nej, jag har inga intentioner på att bli rik och jag vet att det tar lång tid innan man blir så pass duktig att man kan tjäna något. Jag vet också att det bara är 10% av spelarna som går plus. Med allt detta sagt kan tråden börja!

Bakgrund: Som så många andra som söker sig hit har jag fått upp mitt avdankade intresse för poker. Jag har aldrig tjänat några pengar eller varit speciellt bra på det, faktum är att den största ökningen jag gjort var när mina 25$ hade vuxit till 33$. Efter några utan tankar på poker började jag läsa här i veckan, och kolla runt lite på nätet. Då jag inte tycker flashback har några uttömmande nybörjartrådar (vad jag hittat) letade jag vidare och hittade pokerprofessor.co.uk, en sida som har en svensk guide till att dra in lite pengar på poker.

http://www.pokerprofessor.co.uk/se/v...tegi-guide.htm

Om guiden
Guiden är indelad i fem moduler: Introduktion, Strategi innan floppen, Strategi efter floppen, Pokerpsykologi och Avancerade pokerstrategier.

Introduktionen handlar mest bara om hur spelet går till, och reglerna kan jag. De berättar att stilen som lärs ut på sidan är tight agressive, och man förväntas starta upp ett konto på 25$ på Party Poker, eftersom det ska finnas extra mycket fiskar där.

Strategi innan floppen innehåller några saker att tänka på. Det står lite om vilka händer man ska beta på och hur mycket, enligt en tabell där positionen runt bordet och vad de andra betar finns med som parametrar.

Själva frågeställningen
I den här modulen kommer vad som kallas "Bygga upp en bankrulle *Steg 1* $25 till $27".
Här förväntas man sitta i en timme på $0.05/0.10-bord, sådana där Players per flop är över 30%, och alltså öka på sin bankrulle med $2, enbart med hjälp av sina nyvunna kunskaper om hur man spelar preflop. Är det här rimligt?

(jag har skrivit om det här stycket många gånger eftersom jag inte kan förklara mig tydligt
Jag tänker att nybörjare inte vet vad som är bra händer, och om tillräckligt många med halvbra händer går med in i floppen är risken stor att någon av dem klår min hand som var bra preflop.
Om jag betar tillräckligt mycket så kommer det ju bara sluta med att jag 1)köper en minimal pott eller 2)drar med mig några andra puckon varav säkert någon kommer slå mig med sin A5.

Gör jag mig förstådd? Jag misstänker att det jag skriver är för rörigt.

Huvudfrågan är alltså om ni tycker att det är rimligt att man ska kunna öka sin bankrulle med $2 vid ett $0.05/0.10-bord fullt av fiskar, bara genom att beta ut dem när man själv har bra händer?
Citera
2011-04-10, 20:00
Medlem
Melongrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Huvudfrågan är alltså om ni tycker att det är rimligt att man ska kunna öka sin bankrulle med $2 vid ett $0.05/0.10-bord fullt av fiskar, bara genom att beta ut dem när man själv har bra händer?

Först och främst, spela absolut inte 0.05/0.10 om du bara har $30 i rullen.

För det andra tycker jag du ska läsa på lite om post flop spel (tex. board textures etc) istället för att bara plocka hem potter preflop och ha som mål att "beta ut dem" såfort du får en bra hand.

Kom även ihåg att det finns inget "gör så här så kommer du vinna $2 på 1 timme", utan du kan lika gärna vinna $20 eller torska $40.
Citera
2011-04-10, 21:10
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melongrass
För det andra tycker jag du ska läsa på lite om post flop spel (tex. board textures etc) istället för att bara plocka hem potter preflop och ha som mål att "beta ut dem" såfort du får en bra hand.
Bra, det var ju det jag tänkte. Det känns inte bara ineffektivt, utan riskabelt och raktigenom dumt att bara försöka beta bort folk.

Anledningen till inlägget över huvud taget var ju just upplägget på "kursen". Först förväntas man skapa $2 på att bara beta aggressivt vid bra händer preflop, och när man gjort det kan man gå vidare och läsa om hur man ska agera postflop. Konstigt upplägg tyckte jag, och jag tolkar det som att jag inte är ensam om det?

EDIT: Förresten lär väl jag ha gjort ärkefel då, som på ett konto spelat $0.05/0.10-bord när jag haft $6 på kontot.
Senast redigerad av roboman 2011-04-10 kl. 21:15.
Citera
2011-04-11, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
EDIT: Förresten lär väl jag ha gjort ärkefel då, som på ett konto spelat $0.05/0.10-bord när jag haft $6 på kontot.

Självmord att inte gå in med 100bb på ett bord...och självmord att inte ens ha ett BI på nivån man lirar :/
Citera
2011-04-11, 08:33
Medlem
Tagelbergs avatar
Haha! Jag gick in på Party Poker och gick All-in tre gånger på 20 minuter. Mina AA förlorade mot KK(par mot triss), Mina KK förlorade mot DKn(triss mot stege), mina AKsuited förlorade mot 77(färg mot kåk). Den största fisken där heter Tagelberg.
Citera
2011-04-11, 10:55
Medlem
dires avatar
Skön site du hittat..

"Spela aldrig vid ett bord om du har mindre än 75 - 100 gånger stora blind i din bankrulle. Detta hjälper dig att återhämta dig från korta stunder av otur och perioder då du inte får kort bra nog att spela med."

Så allt över 100bb är en acceptabel rulle? Nej, my bad, tips nummer två (av två) gällande bankroll management är såklart:

"Gå aldrig in med mer än 5% - 10% av din totala bankrulle till ett bord."

Im confused...

EDIT: Oj vänta det blir bättre.

"Genom denna kurs när du omvandlar dina $25 till $1000 kommer vi att gå efter högriskstrategin. Du kommer att ha upp till 30% av din bankrulle i spel vilket är mycket högre än vi rekommenderar."

"Kom ihåg - Håll dig till dessa regler annars kommer du att förlora dina pengar mycket snabbt och spela aldrig med pengar du inte har råd att förlora!"

Skrota den där scam-siten och signa upp för en trial på deucescracked eller leggopoker.
Senast redigerad av dire 2011-04-11 kl. 11:01.
Citera
2011-04-14, 01:27
Medlem
robomans avatar
Tack för svar folk! Jag ska sluta läsa på den där sidan, och istället ägna mig åt lite lösryckt läsning här och var på sidor som verkar vettiga. En trial på de sidor dire nämner ska absolut provas.

En sak jag ändå tyckte verkade bra med sidan var den här filen, där olika händer har delats upp i åtta olika grupper baserat på hur starka de är. Är inte ens den bra att titta på för att påminna sig om att saker som ser klätt och bra ut inte behöver vara så bra?
http://www.pokerprofessor.co.uk/down...rtinghands.pdf

Annars, om man säger att jag som nybörjare vill läsa in mig på en del områden, har ni tips på vilka "nyckelord" jag ska söka efter? Board textures har jag hört hittills.

EDIT: Vad menas med att jag inte hade ett BI på nivån jag spelade?
Citera
2011-04-14, 07:36
Medlem
Skumläste lite snabbt och kvaliteten på vad som skrivs på den där sajten är inte något att skryta med direkt.

Om du spelar shorthanded cash game tycker jag du ska leta reda på en bok som Ryan Fee har skrivit. Det är en kort bok sett till antalet sidor, men den är gratis i pdf-format och håller faktiskt bättre kvalitet än många av de böcker som går att köpa. Jag såg en länk på twoplustwo för inte så länge sedan men orkar inte leta upp den just nu.

Annars har du massor av nyttig information i klistrade trådar på twoplustwo. Ska du söka information så börja med att läsa om bankroll management. Ett BI är alltså ett helt inköp. Om du spelar med blinds på $0.05/$0.10 är ett inköp vanligtvis $10 då 100 big blinds är standard. Hur många inköp du behöver till nivån är väldigt individuellt, men sett till att du verkar vara nybörjare rekommenderar jag minst 30 inköp. Ju fler desto bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in