Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vår organiseringsförmåga är långt överlägsen arabernas. Araberna har aldrig haft en imponerande organisationsförmåga. Deras spridning av islam i mellanöstern gjordes under en tid då hela mellanöstern hade fallit ihop av tusentals år av krig. Hade araberna försökt sprida islam 1400 år före 600 e.Kr. under Assyriens höjdpunkt hade de aldrig haft en chans och stoppats redan vid Jordaniens och Syriens öken.
Intressant ståndpunkt. Även om den är lite biased, men helt klart en poäng. Jag tror att Islam fick en spridning av flera skäl, dels på grund av egalitarismen som förespråkades, samt den intellektuella tradition den introducerade på sin tid. Egalitärismen gav upphov till att större och bredare folkmassor attraherades av religionen. Tilläga kan också göras att hela samhällsstrukturer fick en omvälvning; nya skattesystem, lagar, etc., infördes. Det var t.e.x, dessa privilegier som fick många kurder (iranier) att konvertera. Detta var ju självklart under tvång, dock en liberal sådan (satt i sin kontext), eftersom man fortfarande var fri att utöva sin religion så länge man betalde
jazia. I Sverige har vi ju progressiv beskattning, även om den inte fokuserar på specifika religiösa grupper, så läggs ändå fokus på en grupp, dvs., höginkomsttagare.
Sedan tycker jag att Islam har en plats för individuellt tänkande, och således individualism. I jämförelse med kristendomen, som i regel predikar att människan är förfallen, oduglig, etc., vilket enbart kan frälsas med hjälp av kristendomen. Denna negativa attityd gentemot människan och individen känner man inte igen i Islam, speciellt inte med tanke på att islam förespråkar rationalitet:
http://en.wikipedia.org/wiki/'Aql - "
‘Aql (Arabic: عقل, meaning "intellect"), is an Arabic language term used in Islamic theology or philosophy to the intellect the rational faculty of the soul or mind".
Sedan så tycker jag att Islam är en mer "tillräcklig" religion än kristendomen för Islam har inte varit tvunget att använda sig av "mirakel" historier för att övertyga folk. Detta har istället gjorts genom retorik.
Men nu är varken jag eller du religiösa, ville bara nyansera hela debatten.
Citat:
Medan araber fungerar som bäst när de enas kring lögner, och det hela beror på att araberna är ett illvilligt folk. Jesus beskrev ju sådana typer som barn till lögnernas fader.
, skönt sagt.
Citat:
Vilket är när det kommer till kritan, den enda relevanta delen.
Det beror på hur man ser det. För en majoritet av människorna är det irrelevant, kulturen är den viktigaste komponenten. Jag skulle adrig känna mig som en Jemenit, ifall det visades sig idag att jag var Jemenit genom mitt DNA.
Citat:
Mindre relevanta aspekter.
Tvärtom, du ser ju själv hur schismen skapats mellan syrianer och assyrier. Så helt irrelevant är det inte.
Citat:
Det finns som sagt ingen skillnad mellan assyrier och syrianer eftersom syrianer är assyrier och assyrier är syrianer. Inom samma familj kan två bröder vara splittrade om den här frågan, beroende på vilken mentalitet de har och deras bildningsnivå.
Självklart, men du ska samtidigt inte underskatta sociala konstruktioner.
Citat:
Jag skulle inte beskriva 5-10% av genetiskt släktskap med nordeuropéer för särskilt höga halter.
Sant. Men ville poängtera att vi har ett mer "nord europeiskt" ursprung än er. Vilket tydligen saknas hos er.
Citat:
Vidare så kan du kolla på populationsgenetikern Doug McDonald's BGA-test: varenda etnisk pers brukar ligga någonstans runt 45% europeiskt genom, medan assyrier ligger minst runt 48% upp till 55% europeiskt genom. Och både perser och kurder har ofta en del mongoloid admixture och i vissa fall även negroid admixture, vilket inte har varit fallet hittills med en enda assyrier förutom en specifik individ som uppmäter 0.96% mongoloid admix, vilket det är vanligare att hitta högre admixhalt av i Europa.
Ska kolla. Men jämförde lite resultat på den här sidan:
http://www.harappadna.org/page/2/ (där jag, HRP105, var mer "europeisk" än en utav assyrierna. Men det stämmer att ni är mer väst asiatiska än oss, vi tangerar öst-fronten mer.
Citat:
Jag har aldrig heller sett en enda kurd eller pers positioneras i en intra-Euro PCA plot. Inte en enda hittills. Azerbajdzjaner klustrar dock vanligtvis i intra-Euro PCA plots men det beror på deras Kaukasusgener, och samma gäller även för armenier och assyrier.
Gäller även mig, men jag kan inte tala för andra. Förresten, lägger det här oss i en gråzon eller?
Citat:
Det irriterar mig inte att t.ex. muslimska tjerkesser eller bosnier eller albaner är mer europeiska än oss assyrier. Vad som verkligen irriterar mig är dessa obildade iranska skitungar fulla av mindervärdeskomplex över deras brist på tillräckligt europeiska gener och i behov av bekräftelse försöker bli mer europeiska genom att sparka på oss assyrier med hjälp av någon tramsig pan-Aryan ideologi.
Håller med. Men detta gäller främst Sverige/Usa iranierna, tycker mig inte se samma mönster i andra länder. Allra minst de från Iran, tror att det är en revolt mot den nuvarande regimen än något annat. Har dock en intressant bild, om något gammal, på mina släktingar som besöker iranska ämbetsmän (notera kontrasterna i kläderna, vi klär oss mer likt traditionella iranier, ändå klassas vi som mindre iranska):
http://imageshack.us/photo/my-images/715/dihk.jpg/
Citat:
Vi assyrier är den genetiskt bäst bevarade ursprungsbefolkningen i mellanöstern, eftersom vi inte har rasfrämmande gener i oss från negroider eller mongoloider.
Detta beror till stor del på folkmängden. Större folkgrupper = större chans till bebladning.
Citat:
Dessutom är det inte kurder som har högst genetisk variation av J1c3, och Zagrosbergen har varit våra förfäders hemtrakter långt längre än vad regionen har bebotts av kurder. Zagrosbergen nämns bland annat i bibeln (Nahum) dit assyrier flydde efter Nineve's fall.
Kan tolkas som så:
Citat:
"shows the geographical location of populations included in this study. J1* chromosomes have their maximal frequency in the Taurus and Zagros mountain regions of Eastern Anatolia, Northern Iraq and Western Iran".
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...2987219/#bib23
Östra Anatolien, Norra Irak och Västra Iran är precis de områden som kurderna befolkar och hävdar är deras "ur-hem". Angående iranier som beror det helt och hållet på vem som säger det och i vilken kontext. Jag är stolt iranier i kulturella termer, det vill säga mitt språk, min religion, mina högtider gör mig till iranier. Men politiskt, så är jag inte iranier.
Citat:
Misstaget du gör här är att du tar för givet att kurder och perser är representativa för genuin iransk kultur. Riktig antik, uråldrig originell iransk kultur kommer från östra Europa, från proto-arierna och Andronovo-trakterna. Kurder och perser är snarare ett mellanösternfolk (blandat med en del annat) som har influerats en aning genetiskt av proto-arierna och rätt mycket språkligt
.
Så enkelt är det inte. Finns många namn, toponymer, etc., som fortfarande visar vårat öst-europeiska arv. Till exempel området Ardalan i Kurdistan Iran: (h)Erd - land, Alan - Alanerna = Alanernas land. Samtidigt så har jag adrig hävdat att kurder eller perser representerar genuin iransk kultur (vilket jag även tror inte existerar). Sedan finns det fortfarande bergsfickor i Kurdistan där hednisk "arier" religion praktiseras. Anyways, jag tror inte man kan prata om genuin kultur, kultur är något dynamiskt som ändras med tiden.
Citat:
Så att dra slutsatsen att J1c3 (P58) är en iransk markör är helt felaktigt då inte en enda proto-arier från Andronovo hade denna markör, och därför att vi även vet att historiskt har Y-DNA J varit en mer västlig markör medan Y-DNA R1a1a har varit en mer östlig markör.
Och R1a1a är ju inte ovanlig bland kurder.
Du misstolka mig, jag menade inte att J1c3 är en iransk markör, utan att det fanns där innan iranierna kom och iraniserade området med deras "överlägsna" materiella-kultur och numerära överläge, jämförelsevis med lokalbefolkningen. Det här folket var tydligen ett språkisolat innan iranierna började emigrera till området:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mannaeans
Angående kurdiska judar:
http://www.sciencedirect.com/science...613251#sc2.1.4
Citat:
Istället har kurder och perser en dragning åt sydöst, åt Indienhållet.
Stämmer, men det gör ju inte oss till främlingar i regionen. Denna dragnings tar sig i utryck inte bara i genetik, finns även religioner i Kurdistan som är influerade av östliga tankar - exempelvis, tanken om reinkarnation. För övrigt är Indien coolt, älskar att ha båda spirituell och historisk koppling till landet. Dock, så har jag J1c3 Happlogruppen på fars sida, så antar att det gör mig till native mellanösterning.
[Edit]: Har du hittat några 10 generationssläktingar på 23andme? Hittat bland annat en Kazak och Britt. Kazaken är jag nog besläktad med på pappas sida, och britten på mammas sida. Skulle vara intressant att veta. Men nu kanske jag går off topic, men samtidigt intressantare än att diskutera; "Är Assyrier den jobbigaste och mest aggressiva folkgruppen i sverige?"