• 1
  • 2
2011-04-15, 18:42
Medlem
Kingen_kings avatar
Jag brukat tjata på folk som vill lära sig sjunga att börja med körsång. Hade du gjort det så hade du haft en bra sångteknik, vetat hur du gör uppsjungningar och övningar. Framförallt så hade du kunnat sjunga i stämmor. Och det nästan gratis!
Citera
2011-04-16, 10:30
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jag brukat tjata på folk som vill lära sig sjunga att börja med körsång. Hade du gjort det så hade du haft en bra sångteknik, vetat hur du gör uppsjungningar och övningar. Framförallt så hade du kunnat sjunga i stämmor. Och det nästan gratis!

Jag gick i kör 1 år ungefär. Var en bas. Men tyckte inte jag lärde mig allt för mycket.
Citera
2011-04-16, 12:11
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunderling
Jag gick i kör 1 år ungefär. Var en bas. Men tyckte inte jag lärde mig allt för mycket.
Jag har hela min sångkarriär att tacka för körsång. Du kanske hade en dålig körledare eller var ointresserad själv.
Citera
2011-04-16, 13:09
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jag har hela min sångkarriär att tacka för körsång. Du kanske hade en dålig körledare eller var ointresserad själv.

Jag antar att jag var ointresserad då jag inte trodde det var något givande. Ung o dum

Man kan ju lägga en stämma på en oktav upp men det är ju inte alltid så skoj. Vill lära mig mera
Citera
2011-04-16, 13:32
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:

Kanske för att du var bas, kanske inbillar mig men när jag sjöng kör i skolan och var tenor kändes det som man fick ut mer av det så att säga.
Citera
2011-04-16, 15:17
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaskRatlins
Kanske för att du var bas, kanske inbillar mig men när jag sjöng kör i skolan och var tenor kändes det som man fick ut mer av det så att säga.

Jo det tror jag säkert. Bas ger ju inte så mycket då man bara ligger i grunden som bas som sagt.
Citera
2011-04-16, 16:45
Medlem
jag antar att ni är två som sjunger.

gör såhär då för att det ska låta bra. Ta låten Let It Be. din kompis sjunga melodin. Sedan tar du på första ackordet(C-Dur) tonen C, på andra ackordet(G-Dur) tar du tonen B, på tredje ackordet (A-Moll) tar du tonen E och på 4 ackordet (F-Dur) tar du tonen C och gå sedan snabbt ner C,B,A och G och sedan börjar det om.
Citera
2011-04-16, 20:14
Medlem
Citat:
Jo det tror jag säkert. Bas ger ju inte så mycket då man bara ligger i grunden som bas som sagt.
Men vad du hade kunnat göra är att studera noterna och se hur dessa stämmor har lagts. Att bara gräva ner sig i sitt eget hjälper inte, om man inte förstår sammanhanget. Ofta i kör får man ju partitur och inte bara sin egen stämma i noter.
Citera
2011-04-16, 22:56
Medlem
g-molls avatar
Leta stämtoner i det ackord du för tillfället kompar med på gitarren!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in