Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-09, 10:45
  #733
Medlem
Sverige är ett land med lagar o regler, dessutom med i EU, där finns det fler lagar o regler. Bland annat ngt som säger att småby-folk inte kan ta lagen i egna händer genom att gå ut och skjuta, avliva eller på ngt annat sätt försöra, för att dom inte kan lära sig att leva tillsammans med naturen. Så som andra människor klarade före dom, när det fanns FLER djur som skadar tamboskap tex.
Citera
2013-04-09, 14:27
  #734
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainztorm
Sverige är ett land med lagar o regler, dessutom med i EU, där finns det fler lagar o regler. Bland annat ngt som säger att småby-folk inte kan ta lagen i egna händer genom att gå ut och skjuta, avliva eller på ngt annat sätt försöra, för att dom inte kan lära sig att leva tillsammans med naturen. Så som andra människor klarade före dom, när det fanns FLER djur som skadar tamboskap tex.
Hur tänkte du nu? De människor du nämner från äldre tider använde trampsaxar, varggropar, gift och levande åtlar för att ta död på så mycket rovdjur de bara kunde. Dagens jakt är otroligt mycket mer etiskt försvarbar, vilket du skulle se om du satt dig in i frågan.

Alla länder med varg jagar dessa, utom sverige. Det är nödvändigt med jakt för att hålla vargar skygga. Efter licensjakten 2010 halverades mängden tamdjur som revs av varg trots att antalet vargar var något fler än föregående år. I och med stoppet på vargjakten har angreppen åter ökat.

Ska vi ha varg måste vi ju också ta ansvaret för dem.
Citera
2013-04-09, 15:00
  #735
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Mördarmaskin är i mitt tycke något som är allmänt aggressivt och faktiskt har ett intresse av att dräpa målet man diskuterar, i detta fall människan, vilket vargen inte har överhuvudtaget. Som sagt, det finns massvis med andra djur som dödar människor i långt större omfattning än vargen, bl.a våra vanliga tamhundar, men det finns ingen som skriker på massutrotning av dessa (nåja, inte lika många iaf).

"Mördarmaskin" är ett löjeväckande begrepp jag inte skulle använda seriöst öht. Vargen är en kraftfull och opportunistisk predator som i sverige håller på att bli farligt oskygg.
Hundar är tamdjur och det finns därmed ingen som helst grund för jämförelser. Hundar har en ansvarig ägare.
[quote]

Som sagt jag är absolut inte emot jakt och inte ens emot vargens utrotning, skjut av allihopa om ni vill, jag bryr mig inte. Jag tycker INTE att alla skattemiljoner som läggs på att hålla varg i Sverige är välplacerade pengar, tvärtom är det ett helt idiotiskt slöseri med resurser som skulle kunnat läggas på något mycket bättre. Däremot är det så tröttsamt att ständigt läsa om hur farlig den är för oss människor när den faktiskt inte är det, inte under några normala omständigheter.
[quote]
När ingen jakt på varg sker och varje skyddsjakt på potentiellt farliga individer inhiberas har vi inte normala omständigheter. Då är det bara en tidsfråga innan vi har allvarliga incidenter mot människor.
Citat:
En ekorre kan vara farlig om den dimper ner på ditt ansikte helt oförberett under natten när du ligger och sover, men en ekorre ses för den sakens skull inte som något monster vi måste utrota. Precis samma sak med vargen - den KAN vara farlig under väldigt speciella omständigheter, men eftersom de omständigheterna i princip aldrig inträffar i en vanlig svensk skog så blir det så fånigt att använda dessa undantagen till regeln för hur vargen beter sig som ett argument emot hela djuret som art.

Jag tycker definintivt att vargen är "skygg, missförstådd och oförtjänt hatad" och mycket av detta är helt riktigt jägarlobbyns fel. "Ofarlig" är dock ett relativt begrepp. Min mormor, när hon ännu var i livet, kunde absolut ha tagit en yxa och huggit ihjäl nån om hon hade velat, men eftersom hon inte var lagd åt det hållet så skulle jag aldrig ha definierat henne som "farlig", precis som med vargen m.a.o. Den skulle kunna döda en människa om den ville, visst, men nu vill den inte det. Det här bevisas ju också ganska bra genom det oerhört lilla antal vargar som öht skadar människor i någon form alls i relation till hur många vargar det finns i världen. Sen beror som sagt de flesta dödsfall orsakade av varg på rabies m.m och såna sjukdomar har inte våra svenska vargar, så om man ska bedöma det utefter vargar som dödar människor enbart med muskelkraft och tänder enligt hugga-mot-strupen-modellen så har man ett nästan obefintligt antal incidenter att analysera.



Som sagt, jag tror du underskattar vargens bettstyrka grovt för det finns inte någon större chans att en krage på en jacka skyddar din hals sådär bra mot ett vargbett men visst, om den verkligen var riktigt nervös och inte vågade hugga ordentligt (fast då tror jag nog inte den skulle ha huggit alls) så är det väl teoretiskt möjligt. Oavsett vad som hände i detta fall så gör det varken till eller från för hur farlig vargen är för människan som art. Alla djur skadar människor ibland precis som att människor (och döda föremål!) också skadar människor, men det sker verkligen inte i någon särskilt anmärkningsvärd utsträckning när det gäller just vargen. Då är nog garanterat stegar och motorsågar bra mycket farligare för människan så då borde vi ta och utrota dessa först
Utifrån bilderna tycker jag det närmast ser ut som att ena käkens tänder glidit och orsakat några cm långa rivsår för att sedan bita igenom skinnet på halsen på andra sidan. Bettstyrkan är ju helt betydelselös då. Skyddet från kläderna består nog snarast i just att vargen inte fick ett bra bett, precis som många djur skyddas av tjock päls och lös hud.
Citera
2013-04-09, 15:41
  #736
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Det dödas inte människor av jägare varje år.
Siffran ligger runt en handfull på några årtionden.

2010-2012 har det skett varje år. Antagligen så händer det i år också.
Det är nog vad vi har att vänta oss i framtiden.


Vargen är ju som lamm jämfört med dessa skjutgalna människor.
Citera
2013-04-09, 16:01
  #737
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
2010-2012 har det skett varje år. Antagligen så händer det i år också.
Det är nog vad vi har att vänta oss i framtiden.


Vargen är ju som lamm jämfört med dessa skjutgalna människor.
Det förvånar mig att du inte gläds, det är ju nästan bara andra jägare som drabbas av vådaskotten. En litauisk bärplockare och en skidande pensionär sticker ut som undantag.

Efter lite nosande hittar jag uppgifter på 1-2/år i snitt, men inget 2011. 2005 verkar ha varit ett svart år dock med tre döda.
Citera
2013-04-09, 17:00
  #738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Det förvånar mig att du inte gläds, det är ju nästan bara andra jägare som drabbas av vådaskotten. En litauisk bärplockare och en skidande pensionär sticker ut som undantag.

Efter lite nosande hittar jag uppgifter på 1-2/år i snitt, men inget 2011. 2005 verkar ha varit ett svart år dock med tre döda.

Och hur många människor har vargen dödat under 2000-talet?
Citera
2013-04-09, 19:23
  #739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Hur tänkte du nu? De människor du nämner från äldre tider använde trampsaxar, varggropar, gift och levande åtlar för att ta död på så mycket rovdjur de bara kunde. Dagens jakt är otroligt mycket mer etiskt försvarbar, vilket du skulle se om du satt dig in i frågan.

Alla länder med varg jagar dessa, utom sverige. Det är nödvändigt med jakt för att hålla vargar skygga. Efter licensjakten 2010 halverades mängden tamdjur som revs av varg trots att antalet vargar var något fler än föregående år. I och med stoppet på vargjakten har angreppen åter ökat.

Ska vi ha varg måste vi ju också ta ansvaret för dem.

Det är ensamma ungvargar på vandring som dödar tamdjur. Förra året dödades flest får i Skåne, och det var främst i södra Sverige som får dödades. I Värmland som har flest och tätast med vargrevir dödades bara 6 vargar. Vargar blir inte skygga av att dödas
Citera
2013-04-09, 19:27
  #740
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumptruck
Och hur många människor har vargen dödat under 2000-talet?
En? I Sverige vill säga.

Anledningen att hålla vargen skygg är dock inte att hindra massdöd, utan att låta människor vara trygga på sin egen mark.
Bara då kan vi samexistera med varg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback