Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Märkligt att jag verkar ha missat den här intressanta tråden.

Har läst i den för länge sedan. Det här fallet kommer jag mycket väl ihåg hur omskrivet det kom att bli i media. Den då 25-årige MGM flydde landet och klarade sig undan anhållande, ev. häktning, förhör och ev. dom. Detta fall visar på hur otroligt viktigt det är om man vill hålla sin undan rättvisan att man har god tillgång till pengar. Utan pengar är mycket svårt att klara sig. Nu hade 25-åringen detta som är den största orsaken till att han numera inte behöver oroa sig gällande detta fall längre eftersom det numera är preskriberat.

Jag undrar också vem den 45-årige mannen kan ha varit. Eftersom det nu är över 40 år sedan så är denne man, ifall han lever, nu 85 år.
På svenska mordfall är det en bild på Singh. Att båda de misstänkta GM kunde hålla sig undan i 25 års tid måste tyda på att de kom från överklass. Inför lagen är vi inte lika.
Citera
2021-12-21, 17:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla är inte lika inför lagen.

Citat:
Ursprungligen postat av förman
På svenska mordfall är det en bild på Singh. Att båda de misstänkta GM kunde hålla sig undan i 25 års tid måste tyda på att de kom från överklass. Inför lagen är vi inte lika.

Jag har också sett det fotot.

Att de båda misstänkta personerna kunde hålla sig undan alla dessa visar på att de hade båda kontakter och gott om pengar till sitt förfogande. Utan pengar blir det mycket svårt att hålla sig undan polisen. Du har rätt i att inför lagen är inte alla lika.
Citera
2021-12-22, 09:13
Medlem
Citat:
Märkligt att jag verkar ha missat den här intressanta tråden.

Har läst i den för länge sedan. Det här fallet kommer jag mycket väl ihåg hur omskrivet det kom att bli i media. Den då 25-årige MGM flydde landet och klarade sig undan anhållande, ev. häktning, förhör och ev. dom. Detta fall visar på hur otroligt viktigt det är om man vill hålla sin undan rättvisan att man har god tillgång till pengar. Utan pengar är mycket svårt att klara sig. Nu hade 25-åringen detta som är den största orsaken till att han numera inte behöver oroa sig gällande detta fall längre eftersom det numera är preskriberat.

Jag undrar också vem den 45-årige mannen kan ha varit. Eftersom det nu är över 40 år sedan så är denne man, ifall han lever, nu 85 år.
Kommer du ihåg om det togs upp någon politisk dimension när fallet omskrevs? Jag menar då att detta fall verkar vara ett exempel på det som ibland USA och andra länder anklagas för, att är du tillräckligt rik kan du köpa fig fri från allt.
Citera
2021-12-22, 09:24
Medlem
Hamsterbolls avatar
Vad var motivet? Som jag förstår det så lurades offret till Sverige, var planen hela tiden att mörda honom?
Citera
2021-12-22, 10:45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Vad var motivet? Som jag förstår det så lurades offret till Sverige, var planen hela tiden att mörda honom?
Motivet skulle väl vara att Singh hoppat av/hamnat i onåd med den sekt MGM tillhörde. Kanske utfördes mordet på beställning från "högre ort"?

Ang den 45-årige mordkumpanen har jag nu för mig att han ej var svensk. Tror att han reste med BO, åtminstone från Holland, till Sverige.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2021-12-22 kl. 10:47.
Citera
2021-12-22, 16:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget minne av någon politisk dimension.

Citat:
Ursprungligen postat av förman
Kommer du ihåg om det togs upp någon politisk dimension när fallet omskrevs? Jag menar då att detta fall verkar vara ett exempel på det som ibland USA och andra länder anklagas för, att är du tillräckligt rik kan du köpa fig fri från allt.

Detta inträffade för 40 år sedan och man kan minnas fel.

Jag har i a f inget minne av att det togs upp någon politisk dimension. Det blev förstås omskrivet en hel del och det handlade då om mordet och den här sekten.
Citera
2022-01-01, 13:31
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Bloggen Herrtidning har nu lagt ut en artikel från 1981 om fallet:
Citat:
Jörgen Einestad skriver om detta lite bortglömda fallet i Lektyr nr 35 1981. Artikeln tar upp en 25-åring misstänkt som hade hyrt fritidshuset där tortyren och mordet anses ha skett, var häktad i sin frånvaro men han hade rymt landet.
https://herrtidning.com/2022/01/01/m...th-singh-1981/
Citera
2022-01-01, 13:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bloggen Herrtidning.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Bloggen Herrtidning har nu lagt ut en artikel från 1981 om fallet:

https://herrtidning.com/2022/01/01/m...th-singh-1981/

Stort tack för denna intressanta länk.

Bloggen Herrtidning är mycket intressant att läsa.
Citera
2022-01-01, 13:49
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:

Det är intressant att Lektyr kallar MGM vid hans rätta namn, men i slutet av artikeln påstår att de använder ett fingerat.

Vidare så är det mycket intressant att MGM:s bror umgås och är vän med den f d polisen Monica Dahlström-Lannes. Dahlström-Lannes har på senare år gjort sig allmänt (ö)känd med sina stolligheter i diverse sammanhang; (FB) Monica Dahlström-Lannes
Senast redigerad av Ettsjutretton 2022-01-01 kl. 13:56.
Citera
2022-01-01, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det är intressant att Lektyr kallar MGM vid hans rätta namn, men i slutet av artikeln påstår att de använder ett fingerat.

Det är inte helt ovanligt att de gjorde så. Eller att det fingerade namnet är väldigt nära det riktiga.
Citera
2022-01-01, 14:20
Medlem
Citat:

Tackar.
Nästa helgs artikel är faktiskt tre artiklar om ett klassiskt 70-tals (olöst)mord där en orangefärgad Manta spelade en liten roll.
Citera
2022-01-01, 17:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer att bli intressant läsning.

Citat:
Ursprungligen postat av Herrtidning
Tackar.
Nästa helgs artikel är faktiskt tre artiklar om ett klassiskt 70-tals (olöst)mord där en orangefärgad Manta spelade en liten roll.

Detta ser jag fram emot att läsa.

Kommer att bli intressant läsning. Har ett svagt minne av en orangefärgad bil som kom att spela en viss roll i ett olöst gammalt ouppklarat mordfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in