• 4
  • 5
2025-01-12, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Vad var motivet? Som jag förstår det så lurades offret till Sverige, var planen hela tiden att mörda honom?
Har aldrig sett att det framkommit något annat motiv utöver att den mördade hade startat en konkurrerande sekt. Jag har aldrig sett att Rodenborg gett sin syn på sektmordet.
Citera
2025-01-12, 11:41
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Har aldrig sett att det framkommit något annat motiv utöver att den mördade hade startat en konkurrerande sekt. Jag har aldrig sett att Rodenborg gett sin syn på sektmordet.

Ändå förtalar han två oskyldiga män i Da Costa-fallet. Bloggar denne Rodenborg fortfarande?
Citera
2025-01-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Ändå förtalar han två oskyldiga män i Da Costa-fallet. Bloggar denne Rodenborg fortfarande?
Vanföreställningar om att det skulle vara en sekt inblandad i da Costas död spreds på 1980talet. Har aldrig förstått bakgrunden. Kan det vara att det är det här fallet som spökar? Det hela är så konstigt.
Citera
2025-01-12, 16:47
Citat:
Vanföreställningar om att det skulle vara en sekt inblandad i da Costas död spreds på 1980talet. Har aldrig förstått bakgrunden. Kan det vara att det är det här fallet som spökar? Det hela är så konstigt.

Kan det vara för att Da Costa mordet inträffar under pingsthelgen.
En religiös högtid.
Citera
2025-01-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgatan
Kan det vara för att Da Costa mordet inträffar under pingsthelgen.
En religiös högtid.
Kanske. Men skedde sektmordet på biswanath singh under en speciell helg? Vad är det som gör att det här mordet blivit så nertystat?
Citera
2025-01-12, 23:04
Citat:
Kanske. Men skedde sektmordet på biswanath singh under en speciell helg? Vad är det som gör att det här mordet blivit så nertystat?

Tror sektmord är ganska vanligt tyvärr, det händer nog med jämna mellanrum i Sverige.
Finns många sjuka med skumma tankar som vandrar omkring bland vanligt folk, man blir mörkrädd.
En del förklaras som försvinnanden, där människor tycks gå upp i rök.
Inträffar säkerligen ett par sektmord per år numera, kanske fler.
Senast redigerad av isgatan 2025-01-12 kl. 23:16.
Citera
2025-01-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgatan
Tror sektmord är ganska vanligt tyvärr, det händer nog med jämna mellanrum i Sverige.
Finns många sjuka med skumma tankar som vandrar omkring bland vanligt folk, man blir mörkrädd.
En del förklaras som försvinnanden, där människor tycks gå upp i rök.
Inträffar säkerligen ett par sektmord per år numera, kanske fler.
Tror inte det är så vanligt. Men ovanligt att en miljonär i ett hyfsat jämställt land kan klara sig undan mord. För den som vill fördjupa sig i detta mord på en fattig indier begånget av svensk överklass så har Stockholms stadsarkiv 13 lådor om fallet.
Citera
Igår, 18:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
För den som vill fördjupa sig i detta mord på en fattig indier begånget av svensk överklass så har Stockholms stadsarkiv 13 lådor om fallet.

Det där var intressant. Hur nosade du upp den utredningen på arkivet?

Det brukar väl vara lite skillnad på att hitta något så gammalt jämfört med på senare år när myndigheterna bara kan ta fram en massa med hjälp av personnummer eller datum när domen föll. Men något från 80-talet finns väl inte indexerat bara på personnummer?

Jag har inte så mycket rutin när det gäller just de gamla arkiven.

En gång för flera år sen skulle jag avlägga ett besök på Stadsarkivet i Stockholm (kom inte ihåg vad jag ville läsa där) men just denna dag var det naturligtvis stängt (planeringsdag eller personaldag eller vad det nuvar).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in