• 2
  • 3
2025-01-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det har ju precis kommit en ny spelfilm om The Order och Mathews. Har bara sett delar av den n s lnge. Verkar ganska vlgjord och snygg. Skdisen som spelar Mathews r nt brittiskt stjrnskott (Nicholas Hoult) och r i filmen en ung snygg man som r ganska lik den riktige Robert Jay Mathews. FBI-agenten som jagar honom spelas av Jude Law.

https://m.imdb.com/title/tt26625693/

Det r en helt ny och ganska pkostad mainstreamfilm men trots det s har den bara kommit upp p bio p ganska f stllen i USA, tydligen inte alls i Kanada och det terstr att se om den kommer p bio i Sverige under vren.

Vissa spekulerar om att judiska intressen vill begrnsa och dmpa uppmrksamheten kring filmen och det kan jag absolut tnka mig.

Sg klart filmen idag. Ingen "topp 10 ngonsin" men en kompetent gjord och snygg film utan ngra strre brister. En samlad bedmning ger nog nd 4 av 5 i betyg.

Jag frstr nu verkligen varfr judar kan vilja dmpa den hr filmens spridning och framgng! Mathews och hans gng med nazistiska bankrnare, mrdare och terrorister framstr i princip som coola och snygga rebeller och nst intill rockstjrnor. Inga nazister/Aryan Nations/etc famstlls egentligen p ngot stt som sjuka, onda, dekadenta eller knppa mnniskor. Mathews framstr som sympatisk och det r mycket fokus p skdisen Hoults bla gon och fasta blick. Man fr se Mathews som en rttfram och principfast ung man med en stark vertygelse. FBI-agenten (Jude Law) som jagar honom framstr som ganska risig och osympatisk, vilket han enligt insatta kllor ocks var i verkligheten.

Jag r ganska frvnad ver att en sn hr film alls har kunnat gras. Nr jag snabbt googlade runt lite s verkar det som att regissren inte r jude (han r frn Australien, ser inte jttejudisk ut men har en polsk pappa, s ytterligare research krvs. Verkar dock inte ha gjort ngra filmer med judiskt tema eller innehll tidigare) och filmen r producerad av Jude Law och ett par andra britter som inte heller verkar vara judar. Judar finns ju med i hela kedjan verallt i filmbranschen men det verkar vid en frsta snabb granskning som att denna film faktiskt r gjord mestadels av gojer, vilket ocks lr vara frklaringen till att den r ganska bra och i princip inte innehller ngon typisk judisk propaganda eller vinkling alls.

ven lite knackiga filmer kan ibland skapa eller frstrka befintliga strmningar och subkulturer som finns i samhllet (t.ex. filmer som Quadrophenia och Romper Stomper) och ven om detta inte var ngon "ungdomsfilm" s frstr jag varfr vissa inte vill att alla amerikaner, eller svenskar, ska f se sna hr filmer.
Senast redigerad av Tumidanda 2025-01-08 kl. 23:56.
Citera
2025-01-09, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Sg klart filmen idag. Ingen "topp 10 ngonsin" men en kompetent gjord och snygg film utan ngra strre brister. En samlad bedmning ger nog nd 4 av 5 i betyg.

Jag frstr nu verkligen varfr judar kan vilja dmpa den hr filmens spridning och framgng! Mathews och hans gng med nazistiska bankrnare, mrdare och terrorister framstr i princip som coola och snygga rebeller och nst intill rockstjrnor. Inga nazister/Aryan Nations/etc famstlls egentligen p ngot stt som sjuka, onda, dekadenta eller knppa mnniskor. Mathews framstr som sympatisk och det r mycket fokus p skdisen Hoults bla gon och fasta blick. Man fr se Mathews som en rttfram och principfast ung man med en stark vertygelse. FBI-agenten (Jude Law) som jagar honom framstr som ganska risig och osympatisk, vilket han enligt insatta kllor ocks var i verkligheten.

Jag r ganska frvnad ver att en sn hr film alls har kunnat gras. Nr jag snabbt googlade runt lite s verkar det som att regissren inte r jude (han r frn Australien, ser inte jttejudisk ut men har en polsk pappa, s ytterligare research krvs. Verkar dock inte ha gjort ngra filmer med judiskt tema eller innehll tidigare) och filmen r producerad av Jude Law och ett par andra britter som inte heller verkar vara judar. Judar finns ju med i hela kedjan verallt i filmbranschen men det verkar vid en frsta snabb granskning som att denna film faktiskt r gjord mestadels av gojer, vilket ocks lr vara frklaringen till att den r ganska bra och i princip inte innehller ngon typisk judisk propaganda eller vinkling alls.

ven lite knackiga filmer kan ibland skapa eller frstrka befintliga strmningar och subkulturer som finns i samhllet (t.ex. filmer som Quadrophenia och Romper Stomper) och ven om detta inte var ngon "ungdomsfilm" s frstr jag varfr vissa inte vill att alla amerikaner, eller svenskar, ska f se sna hr filmer.

Fr de som r riktigt The Order-intresserade kan jag glatt meddela att en faktisk medlem hrjar runt p Twitter.

https://www.newstalk.com/news/ex-kkk...ivists-1748656
Frank L Silva
[...]
Originally, a member of the Ku Klux Klan (KKK), he rose up through the ranks to become Grand Dragon of its Los Angeles chapter.

Afterwards, he became involved in a group called the Order a neo-Nazi group who, after a string of violent crimes, were infiltrated by the FBI.
Borde g att hitta genom att ska p namnet Frank Da/L Silva eller liknande. Deltar ofta i s kallade "spaces" s det gr bra att prata med honom ocks.
Citera
2025-01-10, 23:27
Medlem
Offerviljas avatar
Jag knner mig lite dsig av mig, men hr r i alla fall en recension av filmen The Order p Nordfront:
Citat:
Peter Andersson recenserar den nyligen utkomna filmen The Order. Filmen fr 8 av 10 i betyg.
https://nordfront.se/recension-av-filmen-the-orde

Samma betyg som Tumidanda gett den. Tumidanda gav den 4/5, vilket ju r samma betyg som 8/10.

Tumidanda skriver jttebra inlgg p Flashback!
Citera
2025-01-11, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag knner mig lite dsig av mig, men hr r i alla fall en recension av filmen The Order p Nordfront:

https://nordfront.se/recension-av-filmen-the-orde

Samma betyg som Tumidanda gett den. Tumidanda gav den 4/5, vilket ju r samma betyg som 8/10.

Tumidanda skriver jttebra inlgg p Flashback!

Frn recensionen:

Citat:
Ytterligare en felaktighet r att man valt att tona ned gruppens storlek. I sjlva verket sgs det ha varit flera hundra, om inte uppemot tusen, man.

h, va? Verkligen?

Citat:
Det frmsta i filmen som skulle kunna tolkas som anti-nationell propaganda utgrs av att en jude sitter och radiopratar mot nationalism men han gr det utan argument och snarare med karaktrsangrepp

Radio-juden fick ju dock s han teg bde i filmen och verkligheten. Att han mrdades pga sitt radiopratande, eller att porrbiografer utsattes fr bombattentat, problematiseras egentligen inte heller nmnvrt i filmen och det r ingen sorgsen musik eller s i samband med detta. Mathews grabbar ker helt enkelt bara och mejar ner juden med en k-pist utanfr hans hem och s r det bra med det. Man fr liksom flja de coola, snygga, karismatiska och idealistiska hjltarna (dvs de nazistiska terroristerna) nr de bara gr sin grej filmen igenom. Detta gr filmen tmligen anmrkningsvrd i mina gon. Srskilt eftersom det handlar om verkliga personer och hndelser.
Citera
2025-01-11, 12:59
Medlem
Nr ska Magnus Sderman uttala sig om filmen?

Det handlar ju trotsallt om hans gamla kyrka (Aryan Nations) och brevkamrater i Tysta Brdraskapet...

Kanske dags fr en ny upplaga av boken som Free the order Sverige gjorde?

Ska inte federala fngen Frank De Silva bjudas in till huset i lgars? Det lr kommunfullmktige och lokala poliskren skert gilla.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in