2011-04-24, 23:41
Medlem
bluetramps avatar
Händelsen måste ha hänt på sommaren, då det var ett par som hade tagit sig till Göteborg för att gå på konsert på Ullevi. Paret hade kommit till Munkebäckstorg/motet, där de mötte gärningsmannen. Paret hade ingenstans att sova över natten och då erbjöd GM att de kunde få sova över hos honom på Kyrkåsgatan, som inte ligger långt ifrån Munkebäck.

GM ska på natten höggt eller skjutit paret (jag minns ej säkert) när dessa sov. Kvinnan avled, medan mannen mirakulöst överlevde.

Det stod en hel del om detta i tidningen och jag minns att det var en stor artikel i samband med rättegången om mannen o hur han levde med de skador han hade.

Någon som minns vad mördaren fick för straff eller något annat om fallet ?
Citera
2016-02-14, 22:54
Avstängd
scips avatar
Lyfter ut denna gamla tråd i dagsljuset och förhoppningsvis så kan det dyka upp lite mera fakta om detta sjuka dåd.
Citera
2016-02-15, 18:25
Medlem
Motivet skulle också vara intressant att höra mer om.

Påminner nästan om dådet på Onsalahalvön i december 2015 där två grannar legat nedsövda och svårt skadade på Sahlgrenska fram tills nu?

I vilken del av landet var paret hemmahörande?
Citera
2016-02-16, 14:02
Medlem
bluetramps avatar
Kyrkåsgatan 9 har för mig platsen var. Minns svagt att GM sagt något om att röster pratat till honom om att utföra dådet. Han hade mött dem nere vid Munkebäcksmotet. Tror de var från Mellansverige.
Citera
2017-09-09, 09:52
Medlem
rigbos avatar
Det hela hände den 4 augusti 1985. Kvinnan, ursprungligen från Åland men nu bosatt i Märsta, var tillsammans med sin sambo på resa. De hade stannat till i Göteborg och skulle sedan ta båten vidare ut i Europa.

Så här beskriver Expo det hela.

"860115

En vapenfixerad 28-årig nazist skjuter ihjäl 23-åriga Inger Hermansson och skadar hennes pojkvän allvarligt i samband med att paret övernattar hos 28-åringen. Gärningsmannen döms till rättspsykiatrisk vård för dådet.

Vid husrannsakan hos mannen hittar polisen stora mängder nazistisk litteratur."

Datumet är fel och jag tror gärningsmannen var 27 år vid tillfället.
Senast redigerad av rigbo 2017-09-09 kl. 09:57.
Citera
2017-09-09, 22:26
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Det hela hände den 4 augusti 1985. Kvinnan, ursprungligen från Åland men nu bosatt i Märsta, var tillsammans med sin sambo på resa. De hade stannat till i Göteborg och skulle sedan ta båten vidare ut i Europa.

Så här beskriver Expo det hela.

"860115

En vapenfixerad 28-årig nazist skjuter ihjäl 23-åriga Inger Hermansson och skadar hennes pojkvän allvarligt i samband med att paret övernattar hos 28-åringen. Gärningsmannen döms till rättspsykiatrisk vård för dådet.

Vid husrannsakan hos mannen hittar polisen stora mängder nazistisk litteratur."

Datumet är fel och jag tror gärningsmannen var 27 år vid tillfället.

Kan Expo ha blandat ihop datumen för händelsen och domen? Om han var 27 när dådet begicks 4 augusti 1985 skulle han ha kunnat hinna fylla 28 om han fyller tidigt på året och 15 januari 1986 var det datum domen meddelades.
Citera
2017-09-10, 00:00
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fy, vilket vidrigt dåd som jag har helt har missat. Stackars Inga, och hennes vän! Nedan följer utdrag ur SvD, 1985-08-07. Jag har valt att "maskera" namnet på det överlevande offret:
Citat:
Den 27-åring som sitter anklagad för att ha skjutit ihjäl en 24-årig flicka och svårt skadat hennes 23-årige kamrat har inte kunnat berätta för polisen varför han avlossade skotten.
...
Det var sent i lördagskväll som 27-åringen för första gången träffade 24-åriga Inga Hermansson och 23-årige Ha*s-Göra* Nilsso* [n], bägge från Märsta. De båda Märsta-ungdomarna hade liftat till Göteborg och var på väg till London.
...
Han [27-åringen] erbjöd de bägge liftarna sovplats för natten vilket de accepterade.
Någon gång under natten gick 27-åringen upp, laddade en av sina många pistoler och sköt två skott mot de sovande Märsta-ungdomarna. Inga Hermansson träffades i halsen och avled omedelbart medan Ha*s-Göra* Nilsso* träffades i huvudet. Han opererades under måndagen på Sahlgrenska sjukhuset men det är fortfarande oklart om han kommer att överleva.
...
I dag, onsdag, kommer 27-åringen att begäras häktad för mord respektive försök till mord.

Under häktningsförhandlingen förklarade 27-åringen sitt handlande med att han velat tysta det unga paret (genom att hota dem med pistolen?). Därefter har han fått kramp i handen och "råkat" avlossa skotten. Han hade skjutit från mycket nära håll.
27-åringen hade sin bostad i stadsdelen Kålltorp, och det övernattande paret låg i sina sovsäckar då de blev beskjutna.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-09-10 kl. 00:06.
Citera
2019-06-12, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Fy, vilket vidrigt dåd som jag har helt har missat. Stackars Inga, och hennes vän! Nedan följer utdrag ur SvD, 1985-08-07. Jag har valt att "maskera" namnet på det överlevande offret:

Under häktningsförhandlingen förklarade 27-åringen sitt handlande med att han velat tysta det unga paret (genom att hota dem med pistolen?). Därefter har han fått kramp i handen och "råkat" avlossa skotten. Han hade skjutit från mycket nära håll.
27-åringen hade sin bostad i stadsdelen Kålltorp, och det övernattande paret låg i sina sovsäckar då de blev beskjutna.

Hade varit intressant med uppgift om vem GM är/var och dennes senare tillvaro!
Citera
2020-10-21, 02:04
Medlem
VickeHallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Hade varit intressant med uppgift om vem GM är/var och dennes senare tillvaro!

Minns detta väl. Han var en knepig typ, som inte hade det lätt i skolan. Tänkte ofta på detta vansinnesdåd när man passerade Kålltorp och platsen det hände, när man flyttat därifrån.
Citera
2020-10-21, 11:34
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VickeHallon
Minns detta väl. Han var en knepig typ, som inte hade det lätt i skolan. Tänkte ofta på detta vansinnesdåd när man passerade Kålltorp och platsen det hände, när man flyttat därifrån.
Vet du hur lång tid GM kom att få spendera på rättspsyk, och om han lever i dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in