2004-10-01, 09:00
Medlem
Makehastes avatar
Att koffein har påvisbara effekter är ju sedan länge var mans kunskap. Men vilka effekter ger en god kopp te egentligen? Jag har inte lyckats hitta något mönster. Ibland blir jag trött, ibland piggare. Ibland intalar jag mig att jag blir friskare. Antagligen är det här inget annat än önsketänkande. Men några effekter måste det väl ha?
Citera
2004-10-01, 11:06
Medlem
Beror på vilket sorts te
Citera
2004-10-01, 13:49
Medlem
nyblads avatar
"Vanligt" te inehåller väl lite koffein?
Citera
2004-10-01, 18:48
Medlem
Ralf2s avatar
Tein är samma sak som koffein. Men te innehåller mindre koffein än kaffe, så effekten blir mindre uttalad. Sen varierar antagligen halten beroende på vilken tesort man dricker.

Jag blir iaf pigg av te.
Citera
2004-10-01, 18:50
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Tein är samma sak som koffein. Men te innehåller mindre koffein än kaffe, så effekten blir mindre uttalad. Sen varierar antagligen halten beroende på vilken tesort man dricker.

Jag blir iaf pigg av te.
Jag blir sömnig.

Fast det kan ju vara att jag har ganska mycket mjölk i. Man blir väl i allmänhet rätt trött av varm mjölk?
Citera
2004-10-03, 00:27
Medlem
kurdiss avatar
Tein existerar inte

Det finns inget som heter tein, däremot koffein som ngn skrev ovan.

Har hört någonstans att man i början skämtsamt kallade koffeinet i te för tein.

Jag kan tänka mig att det är mindre koffein i tepåsar än i löste, men det är bara en chansning. Tycker de borde skriva en innehållsförteckning så man ser hur många gram koffein det innehåller på 100gram te/kaffe.

Kan ju vara intressant att veta.
Citera
2004-10-07, 14:45
Medlem
Kalimans avatar
vad jag har förstått så finns det både koffein o tein men dessa båda ämnen har samma kemiska uppsättning kärt barn har många namn... sen att koffein är uppåt men jag känner folk som itne kan somna utan en kopp på kvällen är lite wierd menmen
Citera
2004-10-07, 16:18
Bannlyst
Faktum är att koffein kan underlätta sömn om man går och lägger sig relativt snart efter intagandet. Håller man sig vaken blir man sedan pigg.

Är rätt vanligt att man matar tanterna och gubbarna på ålderdomshem med kaffe innan sömndags för att de lättare ska sova så man slipepr ge dom massa tunga grejer.
Citera
2004-10-07, 16:22
Medlem
kaytees avatar
"Koffein är den kända aktiva beståndsdelen i kaffe. Det förekommer även i te (även då kallat tein), choklad och vissa andra drycker, främst olika Coladrycker."

http://susning.nu/susning.fcgi?actio...ein&oldid=Tein
Citera
2010-08-16, 22:35
Medlem
Ariumzs avatar
Beror väl på vad du sätter ner i det?

Alltså, du kan göra te av så mycket olika växter. Örter, Marijuana (Varför inte?), mijontals växter och blommor. Svårt att säga.

Beror på vad du trycker ner i skiten.
Citera
2010-08-16, 22:48
Medlem
AntiAliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Jag blir sömnig.

Fast det kan ju vara att jag har ganska mycket mjölk i. Man blir väl i allmänhet rätt trött av varm mjölk?

Angående den här "varm mjölk" grejen..vad jag har hört och läst så finns det iaf ingen känd vetenskaplig förklaring till att varm mjölk skulle innehålla något som gör att man får lättare att somna. Det har mer att göra med att ett stort glas mjölk är lite mättande och man har ju lättare att somna när man har något i magen samt att värmen gör det hela lite mysigare och rogivande vilket också gör att man slappnar av och somnar lättare..

Men det finns alltså inget ämne i varm mjölk som gör en trött rent kemiskt.
Citera
2010-08-17, 08:11
Medlem
En vanlig förklaring till varför varm mjölk är tröttande är att det påminner om mammas mjölk när man var baby.
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Har hört någonstans att man i början skämtsamt kallade koffeinet i te för tein.
Skämt var det inte, man trodde förr att koffein och tein var olika ämnen. Men 1838 visade de tysk-nederländska kemisterna Carl Jobst och Gerardus Johannes Mulder att ämnena var identiska.

Blanda inte ihop det med teobromin som också finns i te:
http://en.wikipedia.org/wiki/Theobromine
Senast redigerad av leect2 2010-08-17 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in