• 1
  • 2
2011-04-30, 02:30
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sussistapeter
haha, att dom har ddstraff beror inte p att dom r kristna fattar du vl. Du kan inte jmfra ett kristet land som inte fljer bibeln, och ett land fyllt av muslimer som fljer koranen och allt vad det innebr. jvligt stor skillnand.

lagar/straff i usa har inget med bibeln eller kristendommen att gra. Dom fljer regler istllet fr kristendommen/bibeln.
Det var inte en jmfrelse. Jag frskte pvisa (precis som du ppekade) att man inte alltid ska blanda ihop ett lands religiositet med dess samhllssystem/lagar. Ibland gr dessa 'hand i hand' men det r inte ngon sjlvklarhet.
Trden handlar om kristendomens 'frltande' princip och jag visade p att kristna lnder inte per automatik behver ha ett frltande samhllssystem. P samma stt kan vi skerligen hitta undantag t andra hllet (men jag har fr dlig kunskap om detta fr att uttala mig).
Citera
2011-04-30, 11:03
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Det var inte en jmfrelse. Jag frskte pvisa (precis som du ppekade) att man inte alltid ska blanda ihop ett lands religiositet med dess samhllssystem/lagar. Ibland gr dessa 'hand i hand' men det r inte ngon sjlvklarhet.
Trden handlar om kristendomens 'frltande' princip och jag visade p att kristna lnder inte per automatik behver ha ett frltande samhllssystem. P samma stt kan vi skerligen hitta undantag t andra hllet (men jag har fr dlig kunskap om detta fr att uttala mig).

Kanske inte frltande men rttvist fr det mesta (inga system r felfria)

Ja vist r det en kristen synpunkt bland annat att aktiva pedofiler som ddat sm barn ska ddas, jag tror du fr svrt att hitta mentalt friska individer som tycker annorlunda.

Du frstr det r stor skillnad p att vldta en kvinna kalla henne otrogen och sedan dda henne igenom stenkastning, det r s lngt ifrn rttvisa man kan komma religis popularitet ska inte avgra straff fr ngon. Det ska tekniskbevisning och rttvisbedmning gra, jag frstr att mnga har svrt att begripa det men s r det.

Frltelse fr allt r totalt ologiskt och ondigt, det r nstan enbart bokstavs troende som tror p sdant trams.

Om vi ska hlla oss till sanningen, om vi ska vara pk s kan vi sga frltelse fr allt, tolerera allt, skit i allt vrlden gr nd under snart.

Haha vem bryr sig skit i allt vldta alla kalla dem horor och dda dem, vem behver rttvisbedmning nr man har Allah och Muhammed haha, jag r en krigsskadad muslim som r helt sinnesjuka haha.
(bespara dig tiden att skiva att jag skrev det sjlv det r erat tankestt jag beskriver)
Citera
2011-04-30, 13:57
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Ja vist r det en kristen synpunkt bland annat att aktiva pedofiler som ddat sm barn ska ddas, jag tror du fr svrt att hitta mentalt friska individer som tycker annorlunda.
Med tanke p att stora delar av vrlden frdmer ddsstraff, s r det knappast svrt att hitta "mentalt friska individer som tycker annorlunda". En "kristen synpunkt" r det definitivt inte.
Citat:
Du frstr det r stor skillnad p att vldta en kvinna kalla henne otrogen och sedan dda henne igenom stenkastning, det r s lngt ifrn rttvisa man kan komma religis popularitet ska inte avgra straff fr ngon. Det ska tekniskbevisning och rttvisbedmning gra, jag frstr att mnga har svrt att begripa det men s r det.
Frst och frmst s str det ingenting om att kvinnan (ktenskapsbryterskan) blev vldtagen. Om du ovan refererade till evangelietexten vill sga.
Fr det andra s anser jag att vi sjlvklart ska ha straff. Idag har vi fngelsestraff i tre syften - preventerande (att hotet om straff avhller folk frn brott), straffande (du har gjort dumt, nu fr du skrda vad du stt), samt att hlla brottslingen avskild frn resten av samhllet. Och det r gott s, givetvis mste ett fungerande samhlle ha ett fungerande system fr lag och ordning. Men ur kristen teologisk stndpunkt finns det ven plats fr bot och bttring.
Den typ av 'rttvisa' du frordar verkar vara "ga fr ga, tand fr tand". Det var en del av den 'Mose lag' som Jesus vnde sig emot, d han talade om att vnda andra kinden till.

Citat:
Frltelse fr allt r totalt ologiskt och ondigt, det r nstan enbart bokstavs troende som tror p sdant trams.
Om vi ska hlla oss till sanningen, om vi ska vara pk s kan vi sga frltelse fr allt, tolerera allt, skit i allt vrlden gr nd under snart.
Jag r inte mer n mnniska, s jag kan inte frlta allt. Men vi mste se skillnaden i det (enligt kristendomen) perfekta agerandet och vrt faktiska agerande. Som kristen mste man strva efter att vara mer Jesu-lik, dvs frstende, empatisk och icke-dmande. Det r dock inte samma sak som att tolerera allt.

Citat:
Haha vem bryr sig skit i allt vldta alla kalla dem horor och dda dem, vem behver rttvisbedmning nr man har Allah och Muhammed haha, jag r en krigsskadad muslim som r helt sinnesjuka haha.
(bespara dig tiden att skiva att jag skrev det sjlv det r erat tankestt jag beskriver)
Erat tankestt? Som jag skrev ovan, s r jag kristen. Jag r etniskt svensk och har aldrig varit med om krig (ven om jag blivit hunsad av militrer i bde Afrika och Palestina). Jag r inte perfekt, men frsker att dra mitt str till stacken (bl.a genom att vara medlem i Amnesty International).
Citera
2011-04-30, 14:58
Medlem
sussistapeters avatar
Citat:
Kanske inte frltande men rttvist fr det mesta (inga system r felfria)

Var du seris nr du skrev det eller skmtade du bara?

Ifall du var seris s kan jag sga att det inte stmmer p lnga vgar. Tror du en kristen prst skulle st och predika att man ska dda alla peddofiler?
Citera
2011-04-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Ur ett teologiskt perspektiv spelar det inte ngon roll vilket brott du begtt. Det r hela pongen med frltelsen. Oavsett vad du gjort r du alltid frlten av gud. Och fr att vi ska bli mer 'guda-lika' krvs det att vi mste kunna frlta vra fiender (precis som Jesus gjorde p korset).

Problemet r att (tminstone s som jag ser det) att varken du eller jag kan frlta en mrdare. Inte fr att vi r ofrmgna att frlta, utan fr att vi inte har ngon rtt att frlta. Endast den som har blivit utsatt fr ett brott (och i viss mn ven offrets anhriga) har rtt att uttala orden "Jag frlter dig". r vi verrens hr?
Senast redigerad av Realiserad 2011-04-30 kl. 15:53.
Citera
2011-05-01, 02:56
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Problemet r att (tminstone s som jag ser det) att varken du eller jag kan frlta en mrdare. Inte fr att vi r ofrmgna att frlta, utan fr att vi inte har ngon rtt att frlta. Endast den som har blivit utsatt fr ett brott (och i viss mn ven offrets anhriga) har rtt att uttala orden "Jag frlter dig". r vi verrens hr?
Ja, det skulle knnas mrkligt om ngon gjort mig illa, och s kommer en tredje person och hvdar att han har frltit grningsmannen. Eller, tja, det kan han vl iofs ha gjort, men inte i mitt stlle.
Men som kristen, s tror jag ven att gud frlter (ngot som skert lter absurt i en icke-troendes ron). Men s r det i varje fall...
Innan Jesus dog p korset frlt han de som spikat upp honom. Det r ltt att bara lsa detta som att Jesus var snll och frltande. Men om man vnder p det innebr berttelsen ven att den som torterat och hnat ngon kan bli frlten.
Jag har sjlv gjort saker i mitt liv som jag inte r stolt ver och jag har "spikat upp" andra mnniskor. I de flesta fall har dessa personer frltit mig, men i andra fall s har jag frr eller senare kommit till en punkt dr jag mste kasta av mig mitt ok, min skuld och min nger. Annars skulle jag g under. "Inte heller jag dmer dig. G nu och synda inte mer" som Jesus sa till den otrogna kvinnan.

Ditt inlgg fick mig ven att fundera p om man i vissa fall inte vill bli frlten fr ngot man gjort. Vi kan leka med tanken att man gjort ngot s frfrligt att man inte anser sig frtjna frltelse. Hur frhller man sig d till ngon som vill frlta?
Citera
2011-05-01, 05:29
Medlem
beppots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WipeAwayYourTears
Frsker du ta upp bibeln till himlen med den lilla biten? Ack, synd att du inte vet mer om din religion.

Revelation 2:22-23 Behold, I will cast her into a bed, and them that commit adultery with her into great tribulation, except they repent of their deeds.And I will kill her children with death; and all the churches shall know that I am he which searcheth the reins and hearts: and I will give unto every one of you according to your works.

Ezekiel 21
3 and say to her: 'This is what the LORD says: I am against you. I will draw my sword from its scabbard and cut off from you both the righteous and the wicked.
4 Because I am going to cut off the righteous and the wicked, my sword will be unsheathed against everyone from south to north.
5 Then all people will know that I the LORD have drawn my sword from its scabbard; it will not return again.'

Finns hundratals mer sdant, fr att inte snacka om de tusentals motsgelsen i bibeln, inte konstigt att folk vnder kyrkan ryggen och blir ateist nr deras heliga bok r fullt med lgner, sedan borde du inte komma med hycklerit som de flesta kristna gillar att dra upp, att GT inte gller fr kristna;

"Do not think that I [Jesus] have come to abolish the Law (the Old Testament) or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them. I tell you the truth, until heaven and earth disappear, not the smallest letter, not the least stroke or a pen, will by any means disappear from the Law (the Old Testament) until everything is accomplished. (Matthew 5:17-18)"

"Then Jesus said to the crowds and to his disciples: 'The teachers of the law and the Pharisees sit in Moses' seat. So you must obey them and do everything they tell you. But do not do what they do, for they do not practice what they preach.' (Matthew 23:1-3)"

Skulle vara intressant att du drog upp verser i Koranen dr det framkommer att otrogna/kvinnor inte r lika vrda som mn. Detta har redan tagits upp i denna trden, lite av det iallafall:
https://www.flashback.org/t1521793

Men snlla..? Ska du citera uppenbarelseboken, en ren produkt av haschdimmor och hgmod?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in