Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Ja vist r det en kristen synpunkt bland annat att aktiva pedofiler som ddat sm barn ska ddas, jag tror du fr svrt att hitta mentalt friska individer som tycker annorlunda.
Med tanke p att stora delar av vrlden frdmer ddsstraff, s r det knappast svrt att hitta "mentalt friska individer som tycker annorlunda". En "kristen synpunkt" r det definitivt inte.
Citat:
Du frstr det r stor skillnad p att vldta en kvinna kalla henne otrogen och sedan dda henne igenom stenkastning, det r s lngt ifrn rttvisa man kan komma religis popularitet ska inte avgra straff fr ngon. Det ska tekniskbevisning och rttvisbedmning gra, jag frstr att mnga har svrt att begripa det men s r det.
Frst och frmst s str det ingenting om att kvinnan (ktenskapsbryterskan) blev vldtagen. Om du ovan refererade till evangelietexten vill sga.
Fr det andra s anser jag att vi sjlvklart ska ha straff. Idag har vi fngelsestraff i tre syften - preventerande (att hotet om straff avhller folk frn brott), straffande (du har gjort dumt, nu fr du skrda vad du stt), samt att hlla brottslingen avskild frn resten av samhllet. Och det r gott s, givetvis mste ett fungerande samhlle ha ett fungerande system fr lag och ordning. Men ur kristen teologisk stndpunkt finns det ven plats fr bot och bttring.
Den typ av 'rttvisa' du frordar verkar vara "ga fr ga, tand fr tand". Det var en del av den 'Mose lag' som Jesus vnde sig emot, d han talade om att vnda andra kinden till.
Citat:
Frltelse fr allt r totalt ologiskt och ondigt, det r nstan enbart bokstavs troende som tror p sdant trams.
Om vi ska hlla oss till sanningen, om vi ska vara pk s kan vi sga frltelse fr allt, tolerera allt, skit i allt vrlden gr nd under snart.
Jag r inte mer n mnniska, s jag kan inte frlta allt. Men vi mste se skillnaden i det (enligt kristendomen) perfekta agerandet och vrt faktiska agerande. Som kristen mste man strva efter att vara mer Jesu-lik, dvs frstende, empatisk och icke-dmande. Det r dock inte samma sak som att tolerera allt.
Citat:
Haha vem bryr sig skit i allt vldta alla kalla dem horor och dda dem, vem behver rttvisbedmning nr man har Allah och Muhammed haha, jag r en krigsskadad muslim som r helt sinnesjuka haha.
(bespara dig tiden att skiva att jag skrev det sjlv det r erat tankestt jag beskriver)
Erat tankestt? Som jag skrev ovan, s r jag kristen. Jag r etniskt svensk och har aldrig varit med om krig (ven om jag blivit hunsad av militrer i bde Afrika och Palestina). Jag r inte perfekt, men frsker att dra mitt str till stacken (bl.a genom att vara medlem i Amnesty International).