2011-04-30, 16:25
Medlem
Jag läser marknadsföring på gymnasiet. Mitt tilltänkta företag är en frisörsalong. Hur man går tillväga när man formulerar primära mål kvantitativt framgår inte i den litteratur som erbjuds.

Det är nu dags för dig att formulera dina mål för ditt tilltänkta företag:

1. Formulera ett primärt mål (i siffror) för företaget.

2. Formulera ett marknadsmål för ditt första år.

3. Beskriv hur dina mål skall utvärderas.
Citera
2011-04-30, 21:45
Medlem
Fris avatar
Jag har aldrig förstått meningen med att formulera mål, annat än som 'coaching' för icke-tänkande massa av underställda (typ höj högra armen och skrik det här, då skapar vi en känsla av gemenskap!)

Om du formulerar målet att sälja för en miljon nästa år, betyder det då att du ska vägra sälja för två miljoner om du får den möjligheten? Det missar ju målet med en hel miljon! Nä, målet ska förstås vara att sälja så mycket som möjligt. Ett vinstmål kan alltid bara vara en riktning, aldrig en punkt.

Sen finns det verklighetsförnekande bokföringstomtar som behöver godtyckliga fantasisiffror för att de ska kunna utföra sina magiska ritualer. I så fall rekommenderar jag dig att kopiera siffror från liknande konkurrenter, det är nämligen det som är trollens referens. De kollationerar din siffra med sin statistik om liknande konkurrenter. Det är den enda åtgärd de vidtar och denna triviala och ovidkommande simplicitet kallar de för "analys".
Citera
2011-05-01, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
...målet ska förstås vara att sälja så mycket som möjligt.

En kvantifiering av målet gör det givetvis enklare att beräkna resurser, och kontrollera hur man ligger till relativt sitt mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in