2011-05-05, 19:03
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag håller faktiskt med dig så tillvida att jag skulle föredra en videoinspelad summarisk rättegång med efterföljande avrättning framför Obamas ord på att UBL är avrättad. Helst av allt skulle jag vilja ha en riktig rättegång.

En summarisk rättegång på plats där vederbörandes identitet dokumenteras samt hans eventuella svar inför de anklagelser som riktats mot honom. Därefter en avkunnad dom som verkställs på ett sätt värdigt en rättstat?
Allt dokumenteras och filmas.

Varför skjuta honom i ansiktet så att hela syftet med att skicka trupp dit förfelas?
Annars kan de ju lika gärna skjuta ut huset med en missil och slippa riskera att marktrupp och
att hela operationen föfelas genom nåt missöde?

Mina 5 cent.
Citera
2011-05-05, 19:07
Medlem
gomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Om din beskrivning stämmer så bör det ju också gälla 9/11 eller hur?

Jag personligen tror inte att det handlar om kompetens. Det är inte speciellt svårt att skada västerlandets intressen,logistik eller lamslå olika system. Jag tror inte AQ kommer att bli grejen här! Som USA håller på i ME och fortsätter med krigsmaskineriet, kommer det till slut att leda till att en AQ liknande grej som är på riktig att dyka upp

Jag förstår inte din koppling till 9/11 från min beskrivning.

Ang kompetens och organisation så är det väl uppenbart vilken success-rate dessa dårar - kalla dom AQ eller vilken organisation du vill - har haft efter London då snaran har dragits åt ordentligt och kontrollen ökat även i Europa.
Klart att det finns enskilda dårar som försöker sig på något mer eller mindre ensamma, att förhindra dessa är lika svårt som att stoppa en vilken enskild galning som helst som kliver in på närmaste stormarknad och börjar skjuta, men attentatets resultat(framgång) brukar vara direkt proportionellt mot kompetensen hos attentatsmannen (jmfr Sthlm t.ex.).
Citera
2011-05-05, 19:28
Medlem
Atlands avatar
Om vi hypotetiskt antar att denna räd mot bin Ladin har ägt rum, så är det inte alls konstigt att de valde att avrätta honom summariskt framför att ha en rättegång. Eftersom han inte skulle ha erkänt att han låg bakom 11 september-attackerna och det inte skulle gå att lägga fram några bevis som skulle duga ens för en skådeprocess, så var aldrig en rättegång ett alternativ. Enda möjligheten om de inte ville avrätta honom vore att utan rättegång placera honom i något hemligt, Guantanamo Bay-liknande fängelse någonstans världen.
Senast redigerad av Atland 2011-05-05 kl. 19:31.
Citera
2011-05-05, 19:38
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atland
Om vi hypotetiskt antar att denna räd mot bin Ladin har ägt rum, så är det inte alls konstigt att de valde att avrätta honom summariskt framför att ha en rättegång. Eftersom han inte skulle ha erkänt att han låg bakom 11 september-attackerna och det inte skulle gå att lägga fram några bevis som skulle duga ens för en skådeprocess, så var aldrig en rättegång ett alternativ. Enda möjligheten om de inte ville avrätta honom vore att utan rättegång placera honom i något hemligt, Guantanamo Bay-liknande fängelse någonstans världen.

De har inte avrättat UBL efter en summarikt rättegång utan hävdar att han dödats i strid,om jag fattat rätt.
En summarisk rättegång innebär bara att identiteten fastställs och att han får en chans att helt kort bemöta anklagelserna och sedan en snabb avkunnad dom som verkställs på ett värdigt sätt.

En domstol som inte tar ställning i själva sakfrågan,utan bara avkunnar en dom om identiteten fastställs till belåtenhet.

Jag tror att allmänheten och särskilt offren hellre skulle vilja ha detta avslut snarare än detta mischmasch.
Senast redigerad av Rektangel 2011-05-05 kl. 19:47.
Citera
2011-05-05, 19:43
Medlem
azzus avatar
Hur i helvete kan man ens vara i närheten av att tro på detta otroligt komiska påstående???
Citera
2011-05-05, 20:16
Medlem
tigerbloods avatar
Usama Bin Laden - Förråd av sin kompanjon

http://www.aftonbladet.se/nyheter/bi...cle12982043.ab

Tidningen går idag ut med uppgifter om att Usama Bin Laden blev förråd av sin egen kompanjon.
Denne var Viceledare för Al-Qaida och ville ta över verksamheten. Viceledaren gav ut uppgifter som ledde USA dit Usama Bin Laden gömt sig.
Frågan är nu om detta stämmer eller om det är ett mindfuck för att förstöra Al-Qaida för gott.
Han kan ju inte vara speciellt smart som tror att medlemmarna kommer att fortsätta ha förtroende för den nu officiella "golaren".
Kan detta vara början på en hämnd eller ett smart drag av USA för slutet av Al-Qaida. Vad tror ni?
Citera
2011-05-05, 20:20
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerblood
http://www.aftonbladet.se/nyheter/bi...cle12982043.ab

Tidningen går idag ut med uppgifter om att Usama Bin Laden blev förråd av sin egen kompanjon.
Denne var Viceledare för Al-Qaida och ville ta över verksamheten. Viceledaren gav ut uppgifter som ledde USA dit Usama Bin Laden gömt sig.
Frågan är nu om detta stämmer eller om det är ett mindfuck för att förstöra Al-Qaida för gott.
Han kan ju inte vara speciellt smart som tror att medlemmarna kommer att fortsätta ha förtroende för den nu officiella "golaren".
Kan detta vara början på en hämnd eller ett smart drag av USA för slutet av Al-Qaida. Vad tror ni?

Al-Qaida har inte haft mycket att komma med sedan Bin Laden dog för en jävla massa år sedan.
Citera
2011-05-05, 20:24
Medlem
tigerbloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Al-Qaida har inte haft mycket att komma med sedan Bin Laden dog för en jävla massa år sedan.

Du utesluter alltså X antal bomb attentat som fritt härjat tidigare i Europa?
Citera
2011-05-05, 20:29
Medlem
Atlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
De har inte avrättat UBL efter en summarikt rättegång utan hävdar att han dödats i strid,om jag fattat rätt.
En summarisk rättegång innebär bara att identiteten fastställs och att han får en chans att helt kort bemöta anklagelserna och sedan en snabb avkunnad dom som verkställs på ett värdigt sätt.

En domstol som inte tar ställning i själva sakfrågan,utan bara avkunnar en dom om identiteten fastställs till belåtenhet.

Jag tror att allmänheten och särskilt offren hellre skulle vilja ha detta avslut snarare än detta mischmasch.

Vad jag menade var att de valde att avrätta honom på plats, utan rättegång.

Detta att de av hänsyn till en ickeexisterande islamisk sedvänja ska ha dumpat honom i havet innan några oberoende läkare, journalister eller andra vittnen kunnat intyga att det verkligen var bin Ladin de hade dödat går däremot inte att förklara tillfredsställande, givet att påståendet att de har dödat bin Ladin vore sant.
Citera
2011-05-05, 20:41
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerblood
Du utesluter alltså X antal bomb attentat som fritt härjat tidigare i Europa?

Nej absolut inte men när Bin Laden dog så försvann en stor del av organisationen kändes de som.
Citera
2011-05-05, 20:42
Medlem
tigerbloods avatar
Visst kan det vara så att Bin Laden dog förlängesen dock tvivlar man på det nu när dessa nya uppgifter fastställts. Låter mycket rimligt.
Senast redigerad av tigerblood 2011-05-05 kl. 20:44.
Citera
2011-05-05, 20:48
Medlem
Har de gått ut med vad det var kompanjonen förvarade i Osama?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in