Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-05, 11:20
Medlem
Bulltjuvens avatar
Antag att man gjorde ett program av en grupp på 5-8 personer som skall överleva ett år i vildmark, förslagsvis i Alaska eller Canada.

Till förfogande får dom endast knivar, yxa, såg, kokkärl och cement.

Dom får mat för den första månaden men skall sedan bli helt självhushållande.

För att undvika paralleller med programmet Robinson skall detta program inte alls handla om pakter, socialt spel, taktik eller något sådant - utan helt ses som ett experiment om det är möjligt att överleva på naturen. Ingen kommer bli utröstad och inga tävlingar kommer hållas.

Castingen av deltagarna kommer således inte rikta in sig på gapiga karaktärer med tribeltatueringar som kan skapa intriger - utan lugna, motiverade personer med god fysik och bra psyke.

Med fördel kunde deltagarna även få en omfattande utbildning innan för hur man jagar, samlar mat osv.

Diskussionsunderlag:

Hade det varit möjligt att överleva ett år i vildmark för dessa personer?

Är gruppstorleken lagom, med tanke på förhållandet arbetskraft/munnar att mätta?

Vilken komfort tror ni deras boende skulle få? Enkel koja? Stuga med eldstad?

Hade dom klarat sig bättre än deltagarna i Robinson, som troligen faktiskt till viss del hålls vid liv på tillhandahållet ris och färskvatten?

Hade TV-programmet haft något publikvärde? Skulle Du följa det?
Citera
2011-05-05, 11:33
Bannlyst
Hade floppat. Därför att folk vill se "dramatik" mellan människor.

Det hade dessutom krävts mycket längre tid och resurser att filma så lång tid som hade varit intressant (ett par år) och riskerna hade nog setts som "inhumana" av feminister och annat pack.
Citera
2011-05-05, 11:40
Medlem
hubbes avatar
Finns väl redan ett sånt program, en grupp med människor som ska klara av en vandring i Alaska.
Programmet går titt som tätt på någon av discovery channel´s kanaler.

Dom får verktyg och vapen för att klara sig.
Citera
2011-05-05, 11:42
Medlem
Jag hade tittat på det men som föregående talare så tror jag tyvärr att det skulle floppa. Alldeles för lite folk som skulle tycka det var intressant utan alla dessa fjantiga pakter och allt drama.

När de väl hade lärt sig att leva så bra de kan där så skulle ju dagarna se ganska lika ut hela tiden så man skulle nog inte få så många intressanta dagar att sända i TV på ett år

@Hubbe: Ja juste det gör det men jag vet inte hur länge de är ute? I det programmet så har de ju lyckats få det intressantare på grund av att de vandrar en massa, om de bara skulle fixa till ett läger och leva där så tror jag inte att det skulle bli så intressant att titta på.
Senast redigerad av zippoo 2011-05-05 kl. 11:47.
Citera
2011-05-05, 11:46
Medlem
Bulltjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe
Finns väl redan ett sånt program, en grupp med människor som ska klara av en vandring i Alaska.
Programmet går titt som tätt på någon av discovery channel´s kanaler.

Dom får verktyg och vapen för att klara sig.

Vet du vad det programmet heter?

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Hade floppat. Därför att folk vill se "dramatik" mellan människor.

Det hade dessutom krävts mycket längre tid och resurser att filma så lång tid som hade varit intressant (ett par år) och riskerna hade nog setts som "inhumana" av feminister och annat pack.

Kanske dokusåpa är fel ordval för att kategorisera programmet? Dokumentär hade kanske varit bättre. Så inte tittarna förväntar sig pakter och intriger.
Citera
2011-05-05, 13:07
Medlem
hubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulltjuven
Vet du vad det programmet heter?

Tror att det är Out of the wild - The Alaska experiment.
Citera
2011-05-05, 15:00
Medlem
Finns inte nog med mat i det vilda i det här landet för att man sak kunna överleva om man inte är en expert....och även då är det jävligt svårt.
Citera
2011-05-06, 12:39
Medlem
yeahgrrs avatar
är det samma urval av deltagare som i alla andra dokusåpor så skulle de vara döda inom 2 månader.... iof kanske det vore en välgärning i sig....
Citera
2011-05-06, 18:00
Medlem
Jag har också lekt med tanken, men jag har en annan vinkel. Man tar en flygplansvrak, t.ex en Tristar som i "Lost" och lägger den på en avskild tropisk ö.
Sen tar man ett gäng deltagare som får packa en väska var, dvs normalt, kom inte dragande med sånt som inte passerar igenom en vanlig flygplatskontroll.
Sen så får man bo där på ön, finns taxfreeprylar och flygmat i början, sen så får man klara sig själv,
inga regler utom att våld emellan deltagarna är förbjudet.
Man väger deltagarna varje fredag och den som tappat mest vikt procentuellt skickas hem.
Skulle kalla serien nått som "Cheapskate Airlines" eller nått.
Programledarna är piloterna och flygvärdinnorna.
Senast redigerad av Alessandro 2011-05-06 kl. 18:04.
Citera
2011-05-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Jag har också lekt med tanken, men jag har en annan vinkel. Man tar en flygplansvrak, t.ex en Tristar som i "Lost" och lägger den på en avskild tropisk ö.
Sen tar man ett gäng deltagare som får packa en väska var, dvs normalt, kom inte dragande med sånt som inte passerar igenom en vanlig flygplatskontroll.
Sen så får man bo där på ön, finns taxfreeprylar och flygmat i början, sen så får man klara sig själv,
inga regler utom att våld emellan deltagarna är förbjudet.
Man väger deltagarna varje fredag och den som tappat mest vikt procentuellt skickas hem.
Skulle kalla serien nått som "Cheapskate Airlines" eller nått.
Programledarna är piloterna och flygvärdinnorna.

cool idé
Citera
2012-05-03, 14:43
Medlem
Runkpappers avatar
Väldigt intressant programidé men det hade inte fungerat att under dom kallaste och mörkaste månaderna utföra ett sådan projekt med relativa gröngölingar i Alaska. Krävs sjuk planering att kunna överleva en vinter där uppe. Dom fyra varmaste månaderna hade varit tillräckligt svåra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in