2011-05-06, 10:04
Medlem
Paewlles avatar
Håller på att planera inför ett företag som jag kommer att starta om ca ett halvår. Företaget kommer att innehålla en e-butik.

Jag har kommit en bit på vägen och skaffat mig företag som är villiga att samarbeta med mig mm.

Men jag skulle behöva en guide på vad man behöver tänka på denna långa väg från idé till företag. Finns det någon bra guide på nätet? Eller finns det någon bra bok ni kan tipsa om. Tror att det kommer bli ett AB jag startar.
Citera
2011-05-06, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paewlle
Håller på att planera inför ett företag som jag kommer att starta om ca ett halvår. Företaget kommer att innehålla en e-butik.

Jag har kommit en bit på vägen och skaffat mig företag som är villiga att samarbeta med mig mm.

Men jag skulle behöva en guide på vad man behöver tänka på denna långa väg från idé till företag. Finns det någon bra guide på nätet? Eller finns det någon bra bok ni kan tipsa om. Tror att det kommer bli ett AB jag startar.

Njae, alltså. Det beror väll på lite vad du hade tänkt dig.

-Vad ska du sälja?
-Kommer du ta några lån för att finansiera det i början?
-När tror du att du kan börja gå med vinst?
-Hur skall du konkurrera med alla andra tusentals webshoppar, varför skulle någon handla av just dig? (Detta är svårast men viktigast)
-Hur skall du lösa bokföring? (Kan du det själv eller måste du anlita någon)
-Har du kapital för att kunna klara en inledande period utan någon vinst? (De allra flesta går till en början i förlust med nystartade företag)
-Hur skall du marknadsföra dig?

Sen är det alla småsaker:
-Företagsbank med bank+plusgiro
-Kortbetalningar på din webbutik
-Bygga hemsidan
-Hitta leverantörer
-Se till att lära sig reglerna för kundrättigheter, returrätter, garantier etc

Du kan ju alltid fråga mer här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto