Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-10-09, 11:51
  #13
Medlem
Äntligen!
2004-10-09, 12:33
  #14
Medlem
Cosmiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Men hon tar säkert emot pengarna.
Sätter 100 spänn på att hon kommer att hävda att hon inte fått degen och kräver Nobel-fonden på ränta också.
2004-10-09, 19:10
  #15
Medlem
Wangari Maathai får Nobels fredspris. Jag är så glad att en svart får priset.
M_A_R, vad tycker du? Är du lika glad som jag idag?
2004-10-09, 19:19
  #16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
M_A_R kan vi få lite bevis på det du säger. Varför är hon så hemsk?
En nervsjuk, självhatande, kommunistisk judinna. Jag tycker att det säger allt..

Jag tycker samtidigt att Astrid Lindgrens livsverk är bra mycket värdefullare för mänskligheten (framförallt barnen) än denna kommunistcharlatans vettlösa tragglande. Varför får inte Lindgren litteraturpriset? För att hon är svensk? Det är väl inte fiiiint nog att ge nobelpriset till sina egna landsmän, hur värdefull hon än må vara. Det är bättre att ragga upp någor skrivkunnig neger ute på den afrikanska savannen eller någon övervintrad exilbolsjevik i Österrike...

// Roger P.
2004-10-09, 19:46
  #17
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle Balonka
Wangari Maathai får Nobels fredspris. Jag är så glad att en svart får priset.
M_A_R, vad tycker du? Är du lika glad som jag idag?

Vem bryr sig? Väck mig när negroiderna får ett Nobelpris i fysik, kemi, medicin eller ekonomi...

Med tanke på att även Henry Kissinger och Yassir Arafat också tilldelats detta pris tar jag inte detta pris på allvar.. men visst kan jag förstå att du tycker det är roligt att Nobelpris-kommittén lyckats plocka fram ännu en neger som behöver uppmuntras..
2004-10-09, 20:22
  #18
Medlem
Ezzelinos avatar
Elfriede Jelinek är framförallt en klarsynt misantrop med viss medkänsla och avsevärd och hänsynslös psykologisk skarpblick som blottlägger svårt störda drag i den förnöjda och mediokra normaliteten...dessutom en originell och i vissa verk svarthumoristisk stilist.

Så, pojkar och gubbar, den här marxist-feminist-kategoriseringen ska ni kanske inte ta alltför allvarligt på, den betyder inget för gestaltningen av hennes bästa prosaverk. Och att det finns åtskilligt värt att hata och driva med i den unkna katolsk-österrikiska livsstilen och i tänkesätten som där är förhärskande inser man om man gör sig mer förtrogen med ämnet, och läser även Jelineks icke-judiska och icke-marxistiska stora österrikiska föregångare, Robert Musil, Thomas Bernhard, Werner Schwab till exempel...

Är hon förresten judinna eller halv-shiksa? har för mig att hon hade en katolsk-högborgerlig uppväxt, så om hon är heljudisk bör det ha varit en familj som lämnat de ledsamma mosaiska riterna bakom sig. Det finns en stor och nyskapande linje av halvjudar i Europas intellektuella liv, från Montaigne till Wittgenstein. Men det är klart, många av dem har ju varit nervsjuka, självhatande och misstrogna mot den breda massan av liknöjda och kulturfientliga idioter...
2004-10-09, 22:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
En nervsjuk, självhatande, kommunistisk judinna. Jag tycker att det säger allt..

Jag tycker samtidigt att Astrid Lindgrens livsverk är bra mycket värdefullare för mänskligheten (framförallt barnen) än denna kommunistcharlatans vettlösa tragglande. Varför får inte Lindgren litteraturpriset? För att hon är svensk? Det är väl inte fiiiint nog att ge nobelpriset till sina egna landsmän, hur värdefull hon än må vara. Det är bättre att ragga upp någor skrivkunnig neger ute på den afrikanska savannen eller någon övervintrad exilbolsjevik i Österrike...

// Roger P.
Varenda gång du uttalar dig, visar du dig bara okunnig. Slänger ur dig uttalande som inte har någon bakgrund.
Inga svenskar som fått Nobelpris i litteratur? Hur korkad och okunnig får man vara egentligen?

1951 - Pär Lagerkvist
1931 - Erik Axel Karlfeldt
1916 - Verner von Heidenstam
1909 - Selma Lagerlöf

Du bekräftar bara regeln, rasist=lågutbildad!
2004-10-09, 22:13
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Vem bryr sig? Väck mig när negroiderna får ett Nobelpris i fysik, kemi, medicin eller ekonomi...
Hade en svart fått priset i t ex fysik hade du sagt:
Väck mig när negroiderna får ett Nobelpris i litteratur, kemi, medicin eller ekonomi...

Du jobbar i uppförsbacke, grabben....
2004-10-09, 22:31
  #21
Medlem
Siddhartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Visst.. skriv ihop något politiskt korrekt tjafs, bara.. att du har en livssyn som är politiskt korrekt enligt den rådande samhällsnormen är gynnsamt för din karriär.. passa på att bli rik, medan denna norm fortfarande råder, man vet aldrig hur länge den kommer att vara..

Själv är jag en idealist som gör det jag tycker är rätt och riktigt, och inte för att tjäna en massa pengar..

Har du läst något av henne, eller uttalar du dig om hennes litteratur ändå?
2004-10-10, 01:41
  #22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle Balonka
Varenda gång du uttalar dig, visar du dig bara okunnig. Slänger ur dig uttalande som inte har någon bakgrund.
Inga svenskar som fått Nobelpris i litteratur? Hur korkad och okunnig får man vara egentligen?

1951 - Pär Lagerkvist
1931 - Erik Axel Karlfeldt
1916 - Verner von Heidenstam
1909 - Selma Lagerlöf

Du bekräftar bara regeln, rasist=lågutbildad!

Nja, jag menar självfallet att man har den förhållningen NUMERA, eftersom Sverige NUMERA är tänkt att vara världens samvete. NUMERA, Kalle... 1909, 1916, 1931, och 1951 räknar inte jag som NUMERA. Jag trodde i min enfald att det framgick. Ack vad jag bedrog mig.

Vad Du gör, Kalle Balonka, när Du lägger orden i munnen på mig på det viset är att Du klart och tydligt visar att Du så gärna vill bevisa att Du är så mycket smartare än "rasisten Roger". Tyvärr gör sådana här generalmissar att den bilden inte framgår. Jag vill nog mena att det snarare bevisar morsatsen.

Visst är äpplet surt, Kalle...

// Roger P.
2004-10-10, 01:54
  #23
Medlem
politiskt korrekt? hon var väl allt annat än politiskt korrekt, tvärtom snarare
2004-10-10, 03:36
  #24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Nja, jag menar självfallet att man har den förhållningen NUMERA, eftersom Sverige NUMERA är tänkt att vara världens samvete. NUMERA, Kalle... 1909, 1916, 1931, och 1951 räknar inte jag som NUMERA. Jag trodde i min enfald att det framgick. Ack vad jag bedrog mig.

Vad Du gör, Kalle Balonka, när Du lägger orden i munnen på mig på det viset är att Du klart och tydligt visar att Du så gärna vill bevisa att Du är så mycket smartare än "rasisten Roger". Tyvärr gör sådana här generalmissar att den bilden inte framgår. Jag vill nog mena att det snarare bevisar morsatsen.

Visst är äpplet surt, Kalle...

// Roger P.
Om du nu menar NUMERA, kanske det är bäst om du skriver NUMERA, så att man inte kan göra "generalmissar" genom att inte kunna läsa någons tankar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in