2011-05-14, 22:04
Medlem
Varning för mycket text, men skulle uppskatta kommentarer på följande lösning:

Jag skaffar ett företag i Panama. Ett Panamaföretag har total anonymitet. Inget vet alltså om att jag äger företaget. Vidare kräver ett Panamaföretag INGEN som helst bokföring eller redovisning. Jävligt smidigt! Man betalar heller ingen skatt på verksamhet som utförs utanför Panama. Jag skaffar även ett bankkonto med internetbank på en bank i Panama.

Därefter bosätter jag mig i Kambodja. I Kambodja kan man få Business Visa för runt 2000 spänn per år, vilket gör att man har rätt att befinna sig i landet och arbeta för ett utländskt företag så länge man inte håller på med att exportera eller importera varor till/från Kambodja. Man får i princip inte köpa varor i landet eller sälja saker till Kambodja.

Den verksamhet jag kommer att hålla på med är dropshipping från Hong Kong till huvudsakligen Sverige, men även andra nordiska länder. OBSERVERA att jag har provat på denna affärsidé innan och jag vet att det kan generera runt 30 tusen SEK i månaden före skatt. Jag kommer alltså sitta i Kambodja med en dator och arbeta. Inköp från Kina/Hong Kong och försäljning till Norden.

Jag kommer att sälja till stor del på Tradera och Blocket. Eftersom jag har ett utländskt företag behöver jag inte bry mig om moms eller tull. Det är köparens ansvar eftersom han/hon köper varan från ett annat land. Självklart får man dock nämna att tull och moms kan tillkomma. Jag tar emot betalningar till ett PayPal-konto registrerat till mitt företag i Panama. Därefter kan jag enkelt ta ut pengarna till mitt bankkonto i Panama.

När all förtjänst väl ligger på kontot i Panama så är alla pengarna oskattade, vilket är helt okej eftersom pengarna fortfarande tillhör företaget, inte mig själv. Varje månad gör jag dock en överföring på större delen av förtjänsten till mitt bankkonto i Sverige. Detta är min lön. Jag överför 30'000 kronor varje månad. Det blir 360'000 kronor per år i inkomst. Detta är också den summa jag deklarerar i den svenska deklarationen och betalar därmed svensk skatt på ca. 30%.

Detta är alltså INTE ett försök att komma undan skatt. Detta är endast ett försök att komma undan bokföring och redovisning och sån skit. Samt att jag slipper bry mig om moms, tull och sånt. Hade jag haft ett svenskt företag och varit bosatt i Kambodja hade jag behövt tänka på att bokföra, redovisa och tulldeklarera allt jag säljer till personer i Sverige. Dessutom hade jag åkt på mer skatt än 30%.

Är det en hållbar och LAGLIG lösning?
Citera
2011-05-14, 23:14
Medlem
Well, 180 dagars regeln bör väll appliceras då du sitter i Kambodja ?

Förövrigt, pensionen ? s.k sociala avgifter e.t.c ?

Förstår inte varför du tvunget ska dra pengarna via Sverige ?
Citera
2011-05-15, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrokenStocker
Well, 180 dagars regeln bör väll appliceras då du sitter i Kambodja ?

Förövrigt, pensionen ? s.k sociala avgifter e.t.c ?

Förstår inte varför du tvunget ska dra pengarna via Sverige ?

Hmm, läste lite på Skatteverkets hemsida. Behöver jag alltså inte betala skatt till Sverige om jag befinner mig utomlands längre än ett halvår varje år? Kommer Skatteverket inte alls reagera på att jag för över 360'000 oskattade kronor till Sverige varje år? Jag planerar ju inte att göra detta i all evighet. Jag hade tänk att komma tillbaka till Sverige efter typ tre år när jag förhoppningsvis fått ihop en miljon.

Är det lagligt för mig att skaffa ett företag i Panama och ett bankkonto i Panama dit alla förtjänster kommer och sedan föra över alla pengar månad efter månad till mitt bankkonto i Sverige och sedan komma tillbaka till Sverige efter tre år med en miljon på kontot som jag inte betalat en enda procent skatt på?
Citera
2011-05-15, 00:24
Medlem
Sett från ett svenskt perspektiv så borde det inte bli några problem, fortsätter insättningarna när du är tillbaka i Sverige (utomlands mindre än 180 dagar), så arbetar du i Sverige och det ska skattas därefter.

Men eftersom du registrerar ett bolag i Panama, anonymiteten fungerar som sådan att ägaren av aktiecertifikaten äger bolaget, så kan du på bolaget registrera ett kontokort som fungerar internationellt, ingen kan heller se vem som äger kortet/kontot/bolaget även vid överföringar utomlands.

Det du dock måste registrera är bolagsordningen, detta kan du köra via t.ex http://www.lpoffshore.com/swe/panama.html så står inte ditt namn någonstans öht.

Man kan också som du ser på ipoff köra det via en stiftelse, som förmånstagare.

Ser att det blir mycket text, är alldeles för sent för mig så jag är ganska flummig =)
Citera
2011-05-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrokenStocker
Sett från ett svenskt perspektiv så borde det inte bli några problem, fortsätter insättningarna när du är tillbaka i Sverige (utomlands mindre än 180 dagar), så arbetar du i Sverige och det ska skattas därefter.

Men eftersom du registrerar ett bolag i Panama, anonymiteten fungerar som sådan att ägaren av aktiecertifikaten äger bolaget, så kan du på bolaget registrera ett kontokort som fungerar internationellt, ingen kan heller se vem som äger kortet/kontot/bolaget även vid överföringar utomlands.

Det du dock måste registrera är bolagsordningen, detta kan du köra via t.ex http://www.lpoffshore.com/swe/panama.html så står inte ditt namn någonstans öht.

Man kan också som du ser på ipoff köra det via en stiftelse, som förmånstagare.

Ser att det blir mycket text, är alldeles för sent för mig så jag är ganska flummig =)

Men om det hela ändå är helt lagligt, vad är då meningen med att företaget är anonymt? Man får betala en saftig årsafgift för "Nominee Directors". Då kan man lika gärna själv stå som Director.
Citera
2011-05-20, 22:55
Medlem
De svenska CFC reglerna sätter käppar i hjulet om du fortfarande har anknytning till Sverige.
För övrigt kan du inte öppna ett bankkonto någonstans i världen utan att tala om vem du är.
Alla banker kräver uppgift om "beneficial owner". Även vid stiftelseupplägg.
Att öppna bankkonto i Panama är inte enkelt. Förbered dig på ett flertal besök på banken under ett antal veckor. De lär inte heller öppna kontot utan att du har någon som introducerar dig, tex en advokat.

Joe
Citera
2011-05-21, 11:21
Bannlyst
De här agenterna som finns på nätet, som erbjuder att öppna konton i Panama, sparas man i deras register?

Är det någon som försökt sig på att öppna ett konto i Panama på egen maskin eller måste man använda sig av en advokat?

Vad kostar det, bortsett från resa och dylika (advokat och att starta ett bolag med ett bankkonto där man har en annan advokat som har de fysiska aktiecertifikaten som man direkt köper loss?)

Har jag förstått det rätt finns inget ägarregister och gör man på ovannämnda sätt, så får man ju mer eller mindre ett anonymt bankkonto, bara det är ett bolagsnamn istället för nummerkonto?

Vad krävs för att domstol på plats ska "blockera, frysa företagets tillgångar" ?

Tack på förhand.
Citera
2011-05-27, 20:47
Medlem
lemonzhellos avatar
Du tycker inte att merarbetet snart överstiger merarbetet med att t.ex. betala en mindre summa för att låta någon sköta din bokföring och liknande?
Citera
2011-06-08, 11:30
Medlem
Kloklipparens avatar
Det låter som ett riktigt intressant upplägg. Men skulle man inte kunna ha pengarna på ett konto i något annat land istället för Sverige eller rent av i Panama det också och sen bara ha ett ATM-kort kopplat till det kontot och dra runt i världen?

Sen om man vill tillbaka till Sverige så blir det givetvis problem men det är ju en annan sak.

Hursomhelst så söker jag en liknande lösning. Jag vill dock att allt ska vara skattefritt, lagligt och anonymt. Jag tänker inte bo i Sverige.
Citera
2015-04-28, 18:18
Medlem
jag vore tacksam om du hörde av dig och berätta hur du gjorde och vilka handlingar som behövdes för att registrera ett bolag i panama . tack på förhand

hälsningar:jörgen
tel.0737217841
Citera
2015-05-22, 20:50
Medlem
hedda89s avatar
Du har missat en liten detalj.

Funkar inte som förut att du köper ett business visa och bara hänger runt .

Immigration police kräver att du har ett work permit om du har ett business visa.

Inga stora pengar 100 usd /år

Men då ska du ju även ha en verksamhet i Kambodja om detta ska funka.

Dem håller även på att se över retirement visa men då ska du gå inom den ålderskategorin också.

Dem jagar folk med blåslampa atm , åker runt till lägenheter i stan och typ radar upp folk tar uppgifter foton etc.
Citera
2016-02-09, 23:47
Medlem
Gäller detta fortfarande? Kan man smita undan skatten i panama?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in